Pentingnya menyediakan juadah yang sihat untuk berbuka.

By Cikla Shahril - June 13, 2016

Sebagai ibu, mesti kita pening jugak kan nak fikir apalah nak masak untuk berbuka nanti. Yang pastinya, kita kena menyediakan juadah yang sihat dan semestinya sedap untuk keluarga. 

Walaupun ada yang lebih suka membeli juadah berbuka di bazaar, tapi tak dinafikan ada jugak yang lebih suka memasak sendiri sebab lebih terjamin kebersihannya. So, cikla nak kongsikan sedikit panduan untuk ibu ibu yang mahu menyediakan hidangan sihat untuk kelurga.

Pentingnya menyediakan juadah yang sihat untuk berbuka.
Pentingnya menyediakan juadah yang sihat untuk berbuka. Kredit Google. 

  1. Ambil kira 5 kumpulan asas makanan iaitu bijirin, hasil bijirin dan ubi ubian, buah dan sayuran, ikan, daging, ayam dan kekacang, susu dan hasil tenusu serta minyak, lemak, garam dan gula. 
  2. Guna bahan bahan segar dan elakkan dari menggunakan makanan yang dijeruk atau diawet. 
  3. Gabungkan pelbagai jenis sayuran yang bermacam jenis dan warna supaya lebih sihat dan menarik perhatian keluarga untuk memakannya. 
  4. Pelbagaikan cara memasak seperti memanggang, merebus, mengukus atau menggoreng tanpa minyak. Kalau boleh kurang menu bergoreng lebih kebih lagi yang bersalut tepung.

Di bulan puasa pun kita masih boleh memakan makanan yang sihat. Betul tak? Jangan ikut nafsu bila tengok makanan yang macam macam nanti akhirnya memudaratkan diri.

Sumber : Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments

  1. Nice sharing..terbaiklah..betul dalam bulan ramadhan nilah peluang untuk kita lebih teliti dalam penyediaan juadah dan memilih makanan.. :)

    ReplyDelete