27 May 2021

Minum minuman panas ada manfaatnya?

May 27, 2021 0
Sebenarnya, meminum air samada ia sejuk atau panas sama pentingnya sebab ia memastikan badan kita kita kekal sihat dan terhidrat. 

Ada yang kata, minum air panas boleh bantu tingkatkan sistem pencernaan, melegakan pengumpulan cecair yang berlebihanan dalam badan di samping ia bagi ketenangan kalau nak dibandingkan dengan minuman sejuk. 

Namun, benda ni semua hanya based pada laporan anekdot sebab takde kajian saintifik dibuat pasal ni. 

Tapi itulah, ramai yang dah rasa kebaikan meminum minuman panas nak nak pulak time pagi dan sebelum tidur. 

Malah ada kajian yang kata suhu optimum untuk minuman panas adalah dalam range 54 sampai 71 darjah Celcius, sebab suhu yang more than that boleh buat mulut kita melecur. 

Minum minuman panas ada manfaatnya?
Minum minuman panas ada manfaatnya? Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Pertama, legakan hidung tersumbat.
Memegang secawan air panas dan menyedut wap panas dari air tu sebelum korang meminumnya dikatakan dapat bantu bagi kelegaan pada masalah hidung tersumbat dan sakit kepala yang disebabkan oleh resdung. 

Hidung tersumbat ni kalau korang nak tau, ada pengumpulan lendir pada rongga sinus dan tekak. So, fungsi air panas inilah yang akan menghangatkan area ini dan cairkan pengumpulan lendiri yang berkenaan. 

Kalau korang nak tau gak, ada kajian pada 2008 katanya air minuman macam air teh boleh bagi rasa lega yang cepat pada hidung berair, batuk, sakit tekak dan keletihan. 

Malah, minuman air panas lebih berkesan kalau nak dibandingkan dengan air minuman pada suhu bilik. 

Kedua, bantu sistem penghadaman. 
Korang tau tak dengan pengambilan air yang cukup boleh bantu sistem pencernaan kita jadi lagi lancar sekaligus mudahkan proses membuang najis. 

Dan, air minuman panas yang dikataban sangat berkesan untuk ini.  Teorinya di sini adalah, air minuman panas dikatakan boleh melarut dan 'hilangkan' makanan yang dimakan yang mana makanan tersebut susah nak hadam. 

Tapi, itulah, kena buat lagi banyak kajian pasal ni dan nak buktikan betul ke tak kan walaupun kajian yang di buat pada 2016 kata air suam boleh bagi kesan yang bagus pada pergerakan usus dan pengeluaran gas lepas operation. Waallahualam. 

Ketiga, tingkatkan sistem saraf pusat. 
Sebenarnya, tak ambil air minuman tak kiralah panas ke, sejuk ke termasuklah yang suam boleh bagi kesan negatif pada fungsi sistem saraf, and boleh pengaruhi mood dan fungsi otak. 

Tahukah korang, around tahun 2019 ada penyelidikan dibuat yang mana dia kata air minuman boleh tingkatkan aktiviti sistem saraf pusat dan mood jugak. 

Pastu, research ni jugak kata air minuman boleh naikkan keupayaan otak mereka yang mlakukan aktiviti yang mana ia perlukan dan kurangkan kegelisahan diri. 

Minum minuman panas ada manfaatnya?
Minum minuman panas ada manfaatnya? Gambar kredit Google. 

Kebaikan-kebaikan yang lainnya adalah seperti berikut;

1. Bantu atasi sembelit. Minumlah air panas secara berkala supaya pergerakan usus berjalan dengan baik dan tetap. 

2. Badan kita kekal terhidrat sebab badan kita perlukan air yang cukup supaya fungsi penting badan dapat berjalan dengan baik. 

3. Kurangkan rasa menggigil masa sejuk. Ada researchers kata, minum air panas boleh bantu kurangkan usahanya kekalkan suhu badan supaya tak ketaq. 

4. Perbaiki sistem peredaran darah. Mandi air suam dikatakan dapat bantu perbaiki sistem peredaran darah bila arteri dan urat mengembang sekaligus bawak darah lebih berkesan ke seluruh badan. 

5. Boleh bantu turunkan tahap tekanan. Kekal terhidrat untuk tingkatkan tahap mood dan ketenangan korang. 

6. Bantu sistem detoxification badan. Walaupun takde bukti cakap pasal detok detok ni semua, tapi ada kajian kata banyak minum air boleh lindungi buah pinggang dan cairkan sisa buangan dalam darah. 

7.  Bantu legakan gejala akalasia iaitu keadaan di mana esofagus susah nak pindahkan makanan ke perut. Benda ni akan buat orang tu rasa susah nak telan dan rasa macam makanan tu tersekat kat kerongkong.

Bagi cikla, semua benda ada baik buruknya kan. Apa yang penting, cara kita nak terima dan buat macam mana. Bersederhanalah itu lebih baik.

Waallahualam.

25 May 2021

Apa adab hormat berniaga? Meh baca ni.

May 25, 2021 0
Korang, tau ke antara berkawan, keluarga dan berniaga adalah cabang yang berbeza. Lain sangat. 

Dalam berniaga, JANGAN CAMPURKAN. Hormat adalah adab berniaga. 

Contoh, bila kawan kita berniaga, janganlah minta diskaun, apatah lagi minta percuma. Bukan apa, hormatlah  sikit punca pendapatan dia. Kecualilah, kalau dia sendiri yang offer nak bagi. Itu lain kisahnya. 

Jangan merayu-rayu minta itu ini dan seumpamanya. Nak-nak pulak, kalau berniaga itu PUNCA UTAMA dia dalam perjalanan dia mencari rezeki di muka bumi Allah yang luas ini.

Makanya, jangan fikir tentang kita. Dia tak akan cerita apa yang ada di belakang tabir. 

Kita tak tahu tanggungjawab dan amanahnya pada keluarga. Bila berniaga dia akan tunjuk yang baik-baik je, tunjuk yang manis je, sebab itu adalah TARIKAN MAGNET REZEKI. 

Bukan sebab dia nak tunjuk atas dasar riak atau bermegah-megah.

Kawan-kawan, dalam berniaga, bukan setakat patuh syariah je. Tapi, lebih dari tu. 

Antaranya, wajib patuh janji. Kalau dia kata offer dah habis, jangan merayu-rayu minta. Hormat cara dia berniaga. Bukan sebab dia sombong, tapi setiap yang dia buat ada sebabnya. 

Nak berkawan lama, hormat adab berniaga kawan-kawan atau ahli keluarga kita.

Di luar waktu zon niaga, nak lepak sembang sampai Subuh ke, gelak pecah perut ke, menangis sampai buta ke, haaa bab tu tak kisah. Sebab itu di luar zon niaga. Kesimpulannya, nak jaga hubungan yang baik, ini je PETUANYA. 

*c&p

21 May 2021

6 tips bersangka baik dari Syeikh Abdul Kadir Al-Jailani.

May 21, 2021 0
1. Jika engkau bertemu dengan SESEORANG, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu. Ucapkan dalam hatimu : "Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

2. Jika bertemu ANAK KECIL, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku."

3. Jika bertemu orang TUA, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku."

4. Jika bertemu dengan seorang yang BERILMU, maka ucapkanlah (dalam hatimu) : "Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

5. Jika bertemu dengan seorang yang BODOH, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

6. Jika bertemu dengan orang KAFIR, maka katakanlah (dalam hatimu) : "Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk."

Pendek kata, konsep sangka baik ialah tak memandang diri lebih baik, lebih bagus, lebih afdhal dan lebih tinggi dari sesiapa pun sebab kita tak mengetahui benar-benar dari Loh Mahfuz adakah kita akan meninggal dengan husnul khatimah atau su'ul khatimah. 

Tak rugi kita bersangka baik terhadap insan daripada kita bersangka buruk yang boleh mendatangkan dosa. 

Jika ternampak sesuatu yang boleh membawa kita bersangka buruk kepada manusia lain maka carilah 70 alasan untuk kita terkeluar dari sangkaan buruk tersebut agar kita dapat bersangka baik dengannya.

Seseorang yang bersangka baik, dia tetap benar di sisi Allah walau sangkaannya itu tersalah namun seseorang yang bersangka buruk akan tetap salah di sisi Allah walau sangkaannya itu tepat dan benar.

Satu-satunya yang kita boleh bersangka buruk ialah nafsu kita sendiri. 

Carilah aib dan kekurangan diri sendiri, jika kita sibuk dengan keaiban kita masing-masing nescaya kita tidak akan ada masa untuk mengintai dan memperkatakan keaiban orang lain.

Semoga kita diberi sifat mata lebah yang sentiasa melihat dan mencari kebaikan bunga dimana-mana dan bukan mata lalat yang sentiasa memandang dan mencari kotoran dan najis diserata tempat.

(Akhi Kamarul)

C&P

20 May 2021

Boleh ke puasa enam diniat sekali dengan ganti puasa?

May 20, 2021 4
Ada 3 pendapat dan kesemuanya adalah benar dan boleh diamalkan, maka tak perlu memeningkan kepala untuk mencari mana satu yang lebih 'rajih', jika anda bukan seorang yang berkemahiran untuk melakukan tarjih. 

Boleh ke puasa enam diniat sekali dengan ganti puasa?
Boleh ke puasa enam diniat sekali dengan ganti puasa?

1. Pendapat Pertama: Tetap mengedepankan Puasa Qada' terlebih dahulu dari puasa Sunat Syawal.

Dalilnya:

فَدَيْنُ اللَّهِ أَحَقُّ أَنْ يُقْضَى
Dan hutang Allah itu terlebih berhak untuk dibayar (Riwayat Imam Al Bukhari)

Pendapat ini boleh diamalkan bagi mereka yang tak banyak jumlah puasa yang perlu diqada' dan yakin akan sempat melakukan kedua-duanya sebelum habis bulan Syawal.

2. Pendapat Kedua: Berpuasa Sunat Syawal terlebih dahulu daripada Puasa Qada'.

Dalilnya:

Berkata Sayyidatuna A'isyah رضي الله عنها و سلام الله عليها

كان يكون عليَّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجيء شعبان، لمكان النبي صلى الله عليه وسلم. متفق عليه.

Maksudnya: “Aku masih berhutang puasa Ramadan dan aku tidak dapat menggantikannya sehingga Sya’ban tiba dan itu kerana sibuk melayani Rasulullah صلى الله عليه و سلم (Muttafaqun 'Alaih).

Berdasarkan riwayat ini maka sebahagian ulama' menghukumkan harusnya bagi seseorang untuk menangguhkan qada' puasanya dan memberi isyarat bahawa qada' puasa, tidaklah seperti qada' solat yang mesti disegerakan sebaik  sahaja teringat.

Maka bagi sesiapa yang merasakan tak mungkin sempat menghabiskan puasa qada' terlebih dahulu kerana banyak jumlahnya tetapi tidak mahu terlepas dari kebaikan dan fadilat enam  hari Syawal, maka bolehlah dia beramal mengikut pendapat ini.

Namun di sisi ulama' Syafi'iyyah, ia makruh kerana di sisi ulama' Syafi'iyyah, mengedepankan yang wajib atas yang sunat itu lebih disukai.

3  Pendapat ketiga: Digabungkan kedua-duanya sekaligus berhasil pahala bagi kedua-duanya.

Ini merupakan fatwa sebahagian ulama' Syafi'iyyah, berdalilkan Qiyas terhadap Solat Wajib yang dikerjakan seseorang ketika masuk ke masjid telah pun menggugurkan kesunnahan Solat Sunat Tahiyyatul Masjid keatas dirinya.

Ini merupakan fatwa Imam Ar-Ramli, Imam Ibn Hajar Al-Haitami dan Syaikhul Islam Zakariya Ansari.

Maka sesiapa  yang merasakan lebih selesa  dan kesuntukan masa untuk melakukan kedua-duanya secara berasingan  bolehlah melakukan sebegini, terutamanya untuk  kaum wanita yang mempunyai suami supaya  tak terhalang untuk puasa sunat dan dalam masa yang sama ingin berkhidmat kepada suami.

Waallahualam. 

Kredit : PONDOK HABIB

14 May 2021

Walau raya PKP, raya tetap raya.

May 14, 2021 4
Alhamdullilah dah 2 Syawal dah hari ni. Syukur masih diberi peluang beraya walaupun dalam mood PKP. Cikla pun beraya kat umah jer. Nak pegi mana kan. Duduk rumah ajerlah, layan cite kat tv sambil makan kuih raya. 

Bergambar pun tak banyak, so inilah jer sebagai kenangan. Jadilah kan.

Walau raya PKP, raya tetap raya.
Walau raya PKP, raya tetap raya.

Walau raya PKP, raya tetap raya.
Walau raya PKP, raya tetap raya.

So, cikla nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri pada sahabat blog ini. Ehh, ada ke yang masih follow blog ni ehh rasanya dah lama bersawang. Huhu. 

Moga pengorbanan yang kita lakukan ini akan memberi kita kemanisan akhirnya. Doakan juga saudara seagama kita yang sedang dizalimi di Palestine sana. Allah sentiasa bersama mereka. 

Walau raya PKP, raya tetap raya.
Walau raya PKP, raya tetap raya.

Take care semua!

06 May 2021

Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud.

May 06, 2021 2
Cikla agak korang mesti pernah dengar pasal solat sunat tahajjud ni kan? Dan ada sesetengahnya dah jadikan solat ni sebagai amalan kemestian seharian dia. 

Kalau korang nak tau, Solat Tahajjud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur, yang mana ia lebih afdal dikerjakan secara bersendirian pada waktu selepas tengah malam. 

Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud.
Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Sebenarnya, solat sunat ini amat dituntut dan sangat baik dilakukan sebagai ibadah tambahan. Rasulullah SAW dan para sahabat pun tak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka. Allahu. Firman Allah SWT :

“Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.” 
(Surah Isra’; ayat 79)

Rasulullah SAW bersabda:  “Kerjakanlah solat malam sebab itu adalah kebiasaan orang solihin sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, juga sebagai penebus segala amalan buruk, pencegah dari perbuatan dosa dan dapat menghalangi penyakit dari badan.” (Riwayat Tirmizi dan Ahmad).

Solat ini mempunyai beberapa 'tujuan' kenapa kita digalakkan melakukannya, iaitu;

1.Tanda perhambaan kita kepada Allah SWT.
2.Dekatkan seorang hamba dengan Penciptanya.
3.Tanda kesyukuran manusia atas nikmat yang Allah SW beri.
4.Kuatkan jiwa dan ketaqwaan seseorang kepada Allah SWT.
5.Mendapatkan ketenangan dalam menghadapi cabaran dan dugaan hidup.

Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud.
Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud. Sumber Islampos.

Solat Tahajjud dilakukan takde had rakaatnya. Ia mengikut kesanggupan dan kemampuan korang, dengan setiap dua rakaat satu salam. 

Kalau rasa cam berat je nak buat banyak-banyak, buat dua rakaat pun ok je tapi dibuat secara berterusan setiap malam.

Rasulullah SAW telah bersabda :  “Amalan yang disukai oleh Allah, adalah yang terus menerus (istiqamah) walaupun sedikit.” (Riwayatkan Bukhari dan Muslim dari Aisyah). 

So, niat solat adalah seperti berikut :

'Ushalli sunnatat tahajjudi rak’ataini Lillahi ta’ala'.

Maksudnya, "Sahaja aku bersolat Sunat Tahajjud dua rakaat, kerana Allah Ta’ala."

Bacaan surah selepas membaca Al-Fatihah adalah pada rakaat pertama bacalah Surah Al-Kaafirun, dan pada rakaat kedua baca pula Surah Al-Ikhlas. 

Ataupun, 

Pada rakaat pertama membaca Ayat Al-Kursi sebanyak 7 kali, dan pada rakaat kedua baca Surah Al-Ikhlas sebanyak 11 kali. 

Ataupun, korang boleh baca baca mana-mana surah yang korang hafal dan sukai. 

Untuk pengetahuan korang takde doa yang khas atau khusus sesudah selesai menunaikan solat Tahajjud. 

So, korang boleh je baca apa-apa doa dan korang bebas menentukan doa apa yang korang ingin munajatkan kepada Allah SWT.

Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud.
Jom jadikan amalan solat sunat tahajjud. Sumber VerlisaMuslimah.

Antara kelebihan dan manfaat solat Tahajjud adalah, 

1. Tahajjud adalah solat sunat yang paling afdal.
2. Doa dimakbulkan Allah.
3. Memperolehi ketenangan jiwa.
4. Merasai diri hampir kepada Allah SWT.
5. Diberikan keistimewaan oleh Allah SWT.
6. Memperolehi pertolongan dan rahmat Allah.
7. Menewaskan gangguan dan godaan syaitan.
8. Mencegah dosa dan menghindari  penyakit.
9. Menjadi lebih berdisiplin dalam melakukan tugas.
10. Allah SWT memudahkan menerima ilmu yang dipelajari.
11. Terkeluar daripada catatan sebagai golongan yang lalai.
12. Dihormati masyarakat dan dijauhi daripada hasad dengki manusia.
13. Allah SWT memberikan kemudahan dan rezeki yang berpanjangan.
14. Orang bersolat Tahajjud menjadi kesayangan Allah SWT.
15. Diberi keistimewaan yang orang lain tidak perolehi.
16. Mendapat kemuliaan Allah SWT di dunia dan akhirat.
18. Meninggikan martabat seorang hamba di sisi Allah SWT.
19. Memudahkan hisab di akhirat dan melintasi Titian Siratal Mustaqim.

Moga bermanfaat dan kita istiqamah mengerjakannya. Aamiin, inshaAllah. 

Kredit sumber : Tanyalah Ustaz.

Disclamiers

Ini adalah blog peribadi. Semua perkongsian di dalam blog ini adalah untuk simpanan dan rujukan pemilik blog pada masa akan datang. Perkongsian yang dipaparkan adalah dari pendapat peribadi dan sebahagiannya adalah dari sumber yang telah dinyatakan pemilik asalnya. Komen yang berbau negatif akan dipadam serta merta. Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini.