24 December 2020

Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip.

December 24, 2020 1
Assalamualaikum, hai korang. 

Cikla jamin semua orang dambakan keluarga yang bahagia kan. Orang kata gaduh gaduh sikit tu adatlah. Hambar je pulak hubungan kalau takde 'warna-warni'. Betul tak? So, macam mana nak jadikan keluarga kita ni bahagia sentiasa? Meh try tip dari Ustazah Siti NurBahyah ni. 

Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip.
Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

P yang pertama adalah 'puji'. Rasanya semua orang sukakan puji-pujian kan. So, setiap pasangan jugak kenalah saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan contohnya masakan atau ucapan terima kasih bila diberi pertolongan.

P kedua adalah 'peluk'. Sebenarnya, pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap yang mungkin setiap hari sebab pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

P ketiga adalah 'penghargaan'. Iaitu, amalan memberi hadiah yang boleh menambah kasih sayang sesama suami isteri. 

P keempat adalah 'perhatian' yang mesti diambil berat sebab kurangnya perhatian boleh menyebabkan pasangan rasa seperti diabaikan.

P kelima adalah 'persefahaman'. Mereka yang bekerjaya sepatutnya memerlukan pasangan yang lebih bertolak ansur dan memahami kerjaya masing-masing.

P keenam membawa maksud 'pergaulan'. Pasangan suami isteri mestilah menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain untuk mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan rasa cemburu dan seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

P ketujuh adalah 'percutian'. Seseorang itu perlu merancang percutian berdua-duaan bersama pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.

P yang terakhir adalah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

Selain itu, Ustazah Siti Nur Bahyah berkongsi beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu dengan membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama.

Katanya lagi, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar adalah dengan mendekatkan diri kepada Allah. Bila seseorang itu mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

Waallahualam. 

23 December 2020

Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni.

December 23, 2020 1
Bagi cikla, rasa marah tu normal. Tapi kalau asyik marah je, orang sekeliling pun jadi menyampah kan. Haha. Mana taknya, salah sikit marah. Itu marah ini marah. Lama-lama kawan pun lari. Haa, kesoranganlah jadinya. 

So, macam mana nak atasi rasa marah ni? Ini dia. 

Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni.
Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Mengubah posisi duduk.

Cara ini ada diterangkan dalam hadis berikut. Rasulullah SAW bersabda: 

“Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim).

Ambil wudhu’.

Rasulullah SAW bersabda: 

“Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud).

Mendiamkan diri ketika marah.

Cara mendiamkan diri ternyata mampu mengurangkan rasa marah. Kalau korang nak tau, panas baran ni jadi bila tindakan demi tindakan boleh sebabkan suasana jadi lebih tegang. So, mendiamkan diri adalah jalan terbaik. 

Berfikiran positif.

Sebaiknya, elak daripada menjerit atau bersuara lantang masa marah sebab ia akan menyebabkan keadaan jadi semakin tak terkawal, pastu tambah tambah lagi emosinya. 

So, think positive. Think yang marah bukanlah cara penyelesaian. Rendahkanlah suara dan jangan guna kata yang mungkin menyinggung perasaan orang lain.

Luahkan pada masa dan tempat yang sesuai.

Carilah tempat yang sesuai untuk luahkan masalah tanpa perlu ada rasa marah. Contoh, luahkan masalah pada teman terdekat yang dipercayai. 

Setiap orang ada cara tertentu untuk luahkan tapi pastikan ia positif dan membawa kebaikan pada diri kita dan orang sekeliling.  

Rileks dan bertenang.

Tarik nafas juga mampu kurangkan rasa marah. Ia akan membolehkan kita kawal emosi ketika marah.

Senyum.

Senyuman mampu mengurangkan rasa marah. Walaupun senyum nampak macam senang je nak buat kan, tapi senyuman tak mudah diukir pada wajah orang yang sedang marah. Namun percayalah, dengan senyuman juga perasaan marah kita akan menjadi reda. 

Moga bermanfaat. 

15 December 2020

Makanan cepat basi? Meh cuba tip ni.

December 15, 2020 0
Ada makanan boleh menjadi cepat basi disebabkan oleh beberapa sebab, contohnya tercemar oleh kuman atau najis dan virus. 

Pastu, ia jugak boleh disebabkan oleh bahan asal makanan itu sudah busuk atau tak fresh seperti santan masam, cili kisar yang dah tercemar atau tak disimpan di tempat sejuk. 

Kalau korang nak tau jugak, makanan yang kaya protein dan lemak seperti daging, ayam, seafood yang tak dimasak dengan sempurna pun boleh menjadi punca makanan cepat rosak atau basi. 

Makanan cepat basi? Meh cuba tip ni.
Makanan cepat basi? Meh cuba tip ni. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Apa kata korang try tip yang mungkin boleh pratikkan untuk elakkan 'kejadian' ni berlaku. 

1. Elak guna sayur yang cepat berair seperti timun dan tomato.

2. Kalau makanan berkuah, masak makanan tersebut sampai mendidih atau dalam tempoh yang lama. Masukkan bahan yang lembut dan mudah empuk ketika memasak. 

3. Bila siap masak, angkat dan jauhkam daripada bahang api. 

4. Jangan biarkan makanan tersimpan dalam periuk atau kuali. 

5. Guna senduk yang kering masa menceduk makanan.

6. Jangan guna sudu basah atau tangan. Masakan tak boleh terkena tangan atau air mentah untuk mengelakkan pencemaran. 

7. Jangsn masukkan kembali makanan yang dah disenduk ke dalam periuk. 

8. Sebelum memasukkan makanan dalam bekas dan bertutup pastikan ia betul betul sejuk. 

9. Biasanya makanan yang berasaskan santan mudah basi. So, masukkan satu atau dua asam keping ke dalam makanan semasa atau bila dah hampir selesai memasak.

Moga bermanfaat. 

09 December 2020

Betul ke migrain boleh diwarisi?

December 09, 2020 2
Aduhai, lamanya tak mencoret dekat blog ni. Jap timbul jap tenggelam. Hurmm, oklah. Cikla nak share sikit pasal migrain. Ada yang nak tau tak? 

Betul ke migrain boleh diwarisi?
Gambar diubahsuai dari carian Google. 

So, sakit kepala tak semestinya migrain, tapi migrain adalah sakit kepala. Bila dengar je migrain, kita boleh imagine 'kesakitan' yang teramat. 

Azab benor rasanya. Dia ni bukan je rasa berdenyut, tapi siap pakej nak buka mata pun perit, pandangan jadi blur, susah nak berdiri dan ada jugak sesetengahnya tahap nak pitam. Silap-silap haribulan, mood pun boleh ke laut terus.

Ada yang kata, migrain ni perempuan selalu kena. Al-maklumlah, perempuan kan banyak fikirannya dia. Fikir benda kecik pun macam dah masalah dunia dah gayanya. Adudu. Itu belum lagi libatkan hormon bagai, lagi-lagi PMS time

Migrain ni pulak biasa dia attack sebelah bahagian kepala je, lepas rasa sakit dia tu macam kena cengkam, siap sekali rasa loya, muntah dan sensitif pada cahaya, bunyi, bau dan pergerakan. 

Namun, dari segi medical term, migrain ni jadi bila kombinasi saluran darah yang mengembang dan membebaskan bahan kimia dari saraf fiber yang melingkari sekitar saluran darah tersebut. 

So, pembebasan bahan kimia itulah yang menyebabkan radang, rasa sakit dan seterusnya arteri membengkak. 

Jangan tak tau, budak-budak pun boleh kena migrain tau. Simptom biasa adalah loya atau muntah, tapi tak melibatkan sakit kepala. Migrain di kalangan orang dewasa pulak selalunya serang bahagian kiri atau kanan kepala. 

Sakit dia tu tak sama bagi setiap orang yang kena tu, sama ada migrain ringan atau berat (sakit sangat).

Ada orang boleh hilang sakit migrainnya dalam tempoh tiga jam, namun ada yang boleh mengalami sakit sampai berhari-hari. Walaupun, orang kata migrain bukanlah penyakit keturunan, namun kalau ada famili kita kena migrain, kemungkinan kita boleh kena jugak. 

Kalau korang nak tau, basically migrain ni terbahagi kepada dua jenis, iaitu migrain biasa (tanpa aura) dan migrain klasik (dengan aura). 

Migrain biasa ni selalunya rasa sakit yang mencengkam dan selalu jadi sebelah kepala je. Kadang kadang pesakit boleh rasa sakit perut, loya, tak selera nak makan, muntah, sembelit dan cirit birit. Dan, 9 dari 10 pesakit yang kena migrain jenis ni akan sensitif pada bau, cahaya dan bunyi bising. 

Migrain klasik pulak dikatakan berpunca daripada stress. Bila stress hilang, pesakit akan diserang migrain. 

Selain itu, ia juga disebabkan pendedahan kepada cahaya lampu, bunyi bising dan kepanasan melampau, tak cukup tidur atau lebih tidur dan perubaha hormon. 

Namun, bagi sesetengah orang. migrain tercetus bila dia mengambil coklat, keju, buah-buahan sitrus, ais krim dan minuman kafein. 

Betul ke migrain boleh diwarisi?
Betul ke migrain boleh diwarisi? Kredit Google. 

So sad, migrain tak boleh disembuhkan tapi boleh dielak. Antaranya, kurangkan stress, elak mengambil makanan yang boleh jadi trigger kepada migrain, dan mengambil ubat tahan sakit yang khas untuk migrain dengan nasihat doktor. 

01 December 2020

Tiroid dan paratiroid, berbeza ke?

December 01, 2020 0
Siapa ada masalah hypercalcemia? Tau ke korang hypercalcemia tu apa? Sebelum tu, cikla nak share perbezaan antara tiroid gland dan paratiroid gland. Ehh, lain tau walaupun bunyi macam sama. 

Begini, tiroid adalah kelenjar endokrin, yang berbentuk kupu-kupu, sementara paratiroid pulak adalah kelenjar endokrin kecil, iaitu saiz bijian padi. 

Jadinya, perbezaan utama antara tiroid dan paratiroid adalah kelenjar tiroid merupakan kelenjar endokrin yang menghasilkan hormon tiroid yang mengatur metabolisme badan, manakala kelenjar paratiroid pulak adalah kelenjar endokrin yang menghasilkan hormon yang mengawal kadar kalsium dalam darah.

Tiroid dan paratiroid, berbeza ke?
Tiroid dan paratiroid, berbeza ke? Kredit Google.

So, hypercalcemia ni berkaitan dengan paratiroid gland, dan ia memang ada. Penyakit hypercalcemia adalah keadaan di mana kalsium tinggi dalam badan. Tak kiralah dia mengidap penyakit tiroid atau tak. Apa yang kita kena tau, keduanya adalah penyakit berasingan. 

Kalau kalsium terlalu tinggi, mungkin doktor akan suggest operation buang paratiroid gland. Sebab, mereka yang ada masalah hyperparathyroidsm ni selalunya akan jadi masalah kepada buah pinggang dan masalah tulang reput. 

Kesimpulannya, hypercalcemia adalah disebabkan oleh hyperparathyroidsm. Ia tak berkait langsung dengan tiroid.

Sekian.

Hello December.

December 01, 2020 3
Pejam celik, pejam celik dah sampai bulan terakhir tahun 2020. Allahu, cepatnya masa berlalu. Pastinya tahun ni tercoret pelbagai kisah suka duka yang terjadi dalam hidup kita kan? Kisah yang paling terkesan adalah virus pandemik covid19 yang menular pantas di seluruh dunia. Sebenarnya, dari sisi yang lain, Allah nak ingatkan kita tu. Kita hambaNya yang sering lupa. 

Hello December
Kredit Google. 

Apa pun syukur alhamdullilah sebab masih berpeluang menikmati nikmatNya. Moga Allah sentiasa memberkati kita semua. Aamin. 

26 November 2020

Jerawat badan? Ouchh!

November 26, 2020 3
Jangan ingat jerawat ada dekat muka jer tau. Dekat belakang badan pun dia boleh keluar. Jerawat badan ni walaupun tak merisaukan sanubari korang sebagaimana korang merisaukan jerawat di muka, namun kalau dah banyak sangat pun mesti jadi macam tak selesa kan. 

Hurmm, sakit mata pun ye jugak, sebab tengok dia bermaharajalela kat belakang badan tu haa. Amboi amboi, biasa dia tu. Hehe. So, apa punca jerawat badan ni boleh jadi eh? 

Jerawat badan? Ouchh!
Jerawat badan? Ouchh! Gambar diubahsuai dari carian Google.

Basically, jerawat ni jadi bila liang roma dekat kulit tu tersumbat disebabkan sel kulit mati yang banyak. Makanya, sebum sebum ni semua tersekat, maka jadilah si jerawat tu.  

Punca lain pulak adalah faktor genetik, perubahan hormon, stress, disebabkan ubat tertentu dan kulit yang jenis extra berpeluh. Nak tau detail pasal ni, korang gogel ajelah. 

Macam mana pulak nak rawat jerawat yang menyakitkan mata ni? Haa, ada banyak cara selain dari penggunaan krim sapu yang disyorkan oleh doktor. 

Antaranya adalah kerap mandi terutama kalau korang baru lepas bersukan. Tunggulah 30 minit atau sejam sebelum korang pergi mandi tu. Bukan apa, tunggu lebihan peluh tu keluar semua. 

Nak lagi bagus, masa mandi tu guna shower gel bidmon ni. Bukan apa, bahan bahan yang ada dalam shower gel ni seperti bidara dan ginseng boleh bantu kurangkan jerawat terutama di belakang badan. 

Jerawat badan? Ouchh!
Jerawat badan? Ouchh! Jom try showergel bidara lemon (bidmon)

Lemon pulak boleh buat badan korang jadi fresh. Segar je tau. Tapi, kenalah guna konsisten kan. Kalau setakat sekali dua, memang 'sadaqallahulazim'lah jawabnya. 

Lepas mandi, sapu pulak minyak urut moden MMG ni dekat area pinggang, perut dengan betis. Selesa sangat. Kalau korang nak sapu time korang nak tidur pun molek jugak. Lavendar yang ada dekat dalam dia boleh buat korang tidur lena. Aromaterapi, release tension lagi. 

More info about this product, click HERE

Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.

November 26, 2020 1
Sapa peminat ceker atau kaki ayam? Kalau cikla makan jugaklah, tapi anak cikla yang paling suka makan ceker ni abang Ammar dengan Zara. 

Diaorang panggil 'tangan' ayam. Aha, logik jugaklah kan sebab nampak macam tangan. Advance budak budak sekarang, hihi. 

Ceker ni bagi cikla paling sedap bila buat suplah. Tapi kadang jemu jugakkan. So, kita pelbagaikanlah menu dia. Kalau kat rumah ni, masak kicap dengan kari jalan jugaklah. Janganlah masak pelik-pelik, pastu pedas memang tak disentuhnya. Confirm!

Dari dulu cikla selalu dengar orang cakap nak awet muda, makanlah ceker ayam sebab dia kaya dengan kologen. Kologen ni menda yang boleh buat korang nampak cantik. Tu yang awet muda terus tu. Cikla bukan saja saja kata, sebab dah ada kajian dah pasal ni. 

Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.
Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam. 

Fungsi kologen ni pulak boleh bentuk kulit korang jadi anjal, toingg toingg gitu. Pastu of course lah buat kulit jadi lebih sihat and ganti sel sel kulit mati dengan lebih cepat. Dia ni jugak boleh bantu serap kalsium dengan protein untuk jadikan badan lebih sihat.  

Lagi manfaat kologen ni, dia boleh bantu tingkatkan metabolism badan and bantu menurunkan berat badan. Wahh, bab ni mesti pompuan la sukaa kann. Tau dah, hehe. 

Selain tu, zat yang ada dalam ceker ni bagus untuk sistem pencernaan jugak. Usus akan jadi lagi lembut, so sistem pencernaan jadi better lagilah. 

Korang masak je dia ni jadi makanan berkuah atau sup, sebab nutrisi seperti kologen, protein, kondroitin dan glucosamine yang ada di dalamnya akan larut dalam sup semasa dimasak.

Khasiat ceker ayam jugak dia boleh bantu jadikan tulang korang kuat dan tak rapuh sebab dia kaya dengan protein, kalsium termasuklah tulang rawan dan kologen. 

Lagipun dia jugak boleh kukuhkan struktur tulang dan cegah kerapuhan tulang bila korang tua kelak.

Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.
Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam. 

Siapa yang ada masalah kuku rapuh ke, kuku tak cantik ke bolehlah atasi dengan makan ceker ayam ni. 

Ceker ayam yang dah dimasak dikatakan mengandungi asid amino, kologen, glisin, hidroksipolin dan prolin yang boleh bantu jaga kesihatan kuku. 

Kalau korang nak tau, ceker ayam ni kalau dimasak akan mengeluarkan cecair atau gel khas dinamakan gelatin. Benda tu la yang buat kuku korang sihat dan terjaga. Termasuklah untuk kesihatan gusi. 

Wahh, banyak manfaat makan ceker ayam ni kan. Tengok macam takde menda je. Hakahh, kaki je. Hihi.

Kredit SINI

22 November 2020

Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat.

November 22, 2020 1
Hakikatnya kita semua adalah pendosa. Makhluk Allah yang sentiasa melakukan dosa tanpa kita sedar atau tak. Tu sebab ada orang kata solat taubat ni kena selalu. 

Konsisten dan istiqamahlah sampai hati rasa lapang dan bersih. Then, rajin nak beribadat. Bila dengar nasihat pulak, hati macam seronok, happy. Dah tak nak lagi buat dosa-dosa lama. InshaAllah, tu semua tanda taubat kita dah diterima Allah. 

Sebenarnya cikla nak share satu perkongsian menarik mengenai solat taubat. Nak tau? Jom baca sampai habis. 

Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat.
Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat. Gambar diubahsuai dari carianGoogle. 

Sebaiknya solat taubat ni elok buat malam-malam. Senang kata, sebelum tidur atau sebelum Subuh. Tetengah kesunyian malam gitu. 

Memula, bersihkanlah diri tu, pastu berwudhulah. Pastu, bersiap dan pakai wangi-wangi (bagi lelaki). Dah standby sebelum nak solat tu, Istighfar dulu. Isitghfar pendek je. Bacalah seberapa banyak kita nak sampai hati tu betul-betul tenang.

Pastu baru niat.

أصَلِّي سُنَّةَ التَوبَةِ رَكَعَتَيْنِ لِلهِ تَعالىَ

"Ussoli sunnatan taubati rok 'ataini lillahi ta'ala."
[Sahaja aku solat sunat taubat 2 rakaat kerana Allah Taala.]

Baca do'a Iftitah dan al-Fatihah macam biasa. Rakaat pertama, baca sural al-Kafirun sekali. Tapi, kalau ada yang tak hafal surah ni, boleh baca surah al-Ikhlas je. 

Rakaat kedua, baca surah al-Ikhlas sekali. Nanti bla sampai waktu sujud terakhir sebelum salam, selepas baca bacaan biasa waktu sujud, kita sambung baca doa Nabi Yunus a.s. "La ilaha illa anta subhaanaka inniy kuntu minaz dzhoo limiin." 

Korang bacalah 10 kali ke atau 20 kali atau 30 kali. Ikut suka koranglah.

Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat.
Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat. Kredit Google. 

Waktu ni dahi kita sujud menyentuh bumi. Kita berada dalam keadaan hina sehina hinanya sebagai hamba memohon keampunan daripadaNya. Sujudlah lama-lama. 

Lepas tu baru duduk tahiyat akhir, baca tahiyat akhir dan terus bagi salam. Lepas bagi salam, istighfar lagi. Boleh baca istighfar pendek atau yang panjang sikit. "Astaghfirullahhal'adziim", atau "Astaghfirullahhal‘adziim, alladzi laa ilaha illaa huwal haiyul qoiyuum wa-atubu ilaih."

Baca seberapa banyak yang korang nak. Bacalah sampai hati tu rasa lemah. Bila rasa dah cukup kita istighfar, baru doa. 

Bila berdoa, kita kena betul-betul menyesal dengan dosa-dosa kita. Mohon Allah ampunkan dan terima taubat kita.

Memula tu, guna je doa sendiri dalam bahasa Melayu. Luahkan apa yang terbuku dekat hati tu. Menangislah. Merayulah. Mohon Allah ampunkan dosa kita. 

Bayangkan kita cuma ada satu je ni peluang nak mintak ampun dengan Allah. Bayangkan Malaikat Izrail dah ada kat belakang nak cabut nyawa kita. Kejap lagi kita mati. 

Agak-agaknya apa kita akan mohon pada Allah? Istighfar dan berdoa. Dalam bahasa melayu pun takpe.

Dah selesai berdoa, tutup doa dengan; "Robbana aatina fid dunya hasanah wa fil aakhiroti hasanah waqinaa adza bannar."

Pastu duduk diam atas sejadah, ambil masa 10 minit, muhasabah diri kita. Tengok apa yang boleh kita perbaiki pasni.

Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat.
Nak hati lapang dan tenang? Buatlah solat taubat. Kredit Google. 

Imam al-Ghazali ada cakap, "Tanda hati kita sudah mula hitam, bila kita buat dosa, kita tak rasa bersalah, hilang kemanisan beribadah dan hati tak makan nasihat." 

Allahu. 

Moga kita semua sentiasa dilembutkan hati dalam penghijrahan yang lebih baik. InshaAllah. Aamin. 

Kredit: Viral Johor

15 November 2020

Ayam goreng tepung paling senang cara cikla.

November 15, 2020 2
Dekat rumah cikla ni boleh dikatakan hari hari menu ayam. Kadang sampai blur mak nak masak apa kan. Kalau kita masak pelik pelik kang tak dimakan pulak. Hari tu encik suami beli lauk lambat. Cikla pulak dah siap masak nasi lemak merangkap lunch sekali time tu. Menu yang paling cepat goreng goreng la kan. Lagi satu hal, tepung goreng ayam pun dah yillek, then malas pulak nak pergi kedai, jadinya kita guna je la apa yang ada dekat dapur nun. 

Resepi ni senang je kot, kalau kata malas lagi tak taulah kan. Nak buat dia guna 4 bahan je, tepung gandum, tepung beras/jagung, serbuk kari sikit, garam. Kalau korang suka pedas, bolehlah tambah serbuk cili. Gaul gaul semua sampai sebati dengan sedikit air panas dan air biasa. 

Tekstur adunan tu korang agak agaklah, janganlah cair sangat dan jangan pekat sangat sangat. Sedang elok je. Then, masukkan ayam yang siap dipotong sederhana besar, gaul gaul kasi rata. 

Panaskan minyak dalam kuali, dah panas gorengkan ayam. Tutup kuali supaya ayam masak sekata. Dah masak, angkat dan toskan minyak. Taraaa, inilah dia. Jadilahkan buat makan keluarga sendiri. Krupp krappp kruppp krappp bunyi dia. Hihi. 

Ayam goreng tepung paling senang cara cikla.
Ayam goreng tepung paling senang cara cikla. 

Ayam goreng tepung paling senang cara cikla.
Ayam goreng tepung paling senang cara cikla. 

Ayam goreng tepung paling senang cara cikla.
Ayam goreng tepung paling senang cara cikla. 

Selamat mencuba pada korang yang nak try ehh. Tata. 

13 November 2020

Anak selalu kembung? Meh cuba tip ni.

November 13, 2020 2
Siapa yang ada anak kecik? Anak korang selalu kena kembung perut tak? Bukan pe, baby ni ada sesetengahnya memang senang nak kena kembung perut. Tapi, macam baby Aaira sejak dari dalam pantang memang jarang kena kembung perut ni. Syukur sangatlah, sebab kurang la sikit meragamnya kan. Mungkin ibu ibu dah try semua petua kan, tapi masih tak ok jugak. So, macam mana pulak nak atasi masalah ni ye?
 

Anak selalu kembung? Meh cuba tip ni.
Anak selalu kembung? Meh cuba tip ni. Gambar diubahsuai dari carian Google.


Apa kata ibu ibu try tip yang cikla nak share ni, mana tau serasi kan. Lagipun, kesian kat anak kan. Nak cakap tak pandai, yang dia tau menangis je. Huhu. 


  1. Ibu menyusukan sentiasa pastikan perut tak kosong sebab ia merupakan salah satu punca baby kembung.
  2. Ibu menyusu elak makan makanan berangin seperti kobis dan kailan.
  3. Buat urutan dan sapukan minyak baby pada perut dan tapak kaki baby setiap kali lepas mandi. 
  4. Pastikan baby latch dengan sempurna masa menyusu. Lepas proses penyusuan, tak kiralah direct feeding atau botol susu, pastikan ibu sedawakan baby.
  5. Tuam perut baby secara berlapik dengan daun sirih yang telah dilayurkan. Sebelum letak diperut baby, test dulu di kulit ibu supaya dapat kawal suhu yang sesuai untuk baby.
  6. Buat urutan sendiri pada badan baby, seperti I Love You dan Bicycling. 

Kredit : MamaCerita.My

Baby bawah 6 bulan hanya minum susu ibu saja.

November 13, 2020 1
Lebih kurang dua bulan lagi, boleh makan dah si Aaira ni. Kejap je rasa ko membesar dik. Korang mesti pernah dengar kan ada orang cakap boleh bagi baby macam Aaira ni minum air kosong. Tak boleh ye sebenarnya mak mak semua. Baby sebelum umur 6 bulan just bagi minum susu ibu saja. In case kalau baby terpaksa minum susu formula, tu cerita lainlah. Sebab, kandungan air dalam susu ibu ni dah cukup dah untuk baby korang tu. Tak perlu topup air kosong pun. 

Baby bawah 6 bulan hanya minum susu ibu saja.
Nur Aaira Delisha

Lagipun, pengambilan air tu jugak dikatakan akan menggangu penyerapan nutrien, lepas tu bole jugak sebab keracunan dan sawan. See. Nampak macam remeh dan takde menda sangat kan. Tapi, kesan dia? So, fikir fikirkanlah. Sapa tak sayang anak kan. Sakit beranak pun terasa rasa lagi ni. Seriau jek. 

Just my 2 cents. 

#sharingiscaring

03 November 2020

Covid19 tak berjangkit melalui makanan?

November 03, 2020 2
Covid19 tak berjangkit melalui makanan? Ya betul. Covid19 tak berjangkit melalui makanan sebab dia hanya berjangkit melalui titisan salur pernafasan (droplets) semasa bercakap, bersin dan batuk.

Covid19 tak berjangkit melalui makanan?
Covid19 tak berjangkit melalui makanan?

Kredit : Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan Malaysia.

Ujian kita berbeza?

November 03, 2020 0
Setiap daripada kita pasti akan diuji dengan ujian yang berbeza-beza. Apa yang saya hadapi, mungkin kamu tak pernah dan tak akan hadapi. Dan apa yang kamu hadapi, mungkin saya tak pernah dan tak akan hadapi.

Ujian kita berbeza?
Gambar diubahsuai dari carian Google.

Kenapa pula?

Sebab Allah dah beritahu bahawa kita semua PASTI akan diuji berdasarkan apa yang kita mampu. Allah dah sebutkan di dalam Al Quran,

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” - (Surah al Baqarah 2:286)

Allah dah beritahu bahawa kita semua diuji berdasarkan APA yang kita mampu. Ya, dalam hidup ini, Allah akan berikan setiap ujian berdasarkan kapasiti kemampuan kita.

Ujian demi ujian yang kita terpaksa lalui, sebenarnya PASTI dan PASTI kita kuat dan mampu sangat untuk hadapi. 

Percayalah, you never know how strong you are, until being strong is the ONLY choice you have.

#cnp
#sharingiscaring

Kata-kata Bung Hamka.

November 03, 2020 0
Pagi ni cikla just nak share coretan kata dari Bung Hamka. Moga perkongsian ni dapat menjentik sedikit hati kita berubah menjadi lebih baik. InshaAllah. 

Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Jika Subuhnya senantiasa dipelihara, itu tandanya dia akan selamat dari neraka.

Jika Subuhnya tiada dia tinggal, Allah akan melindunginya dari segala arah.

Jika Subuhnya didahului dengan solat sunat, pasti seluruh dunia berserta isinya, dia dapat.

Jika Subuhnya bergelap-gelap menuju masjid, di kegelapan akhirat dia dapatkan cahaya.

Jika Subuh hingga awal Dhuha (Isyroq) berwirid pula, maka dia umpama mendapat pahala umrah dan haji sempurna.

Jika Subuhnya tiada dijaga, maka pada wajahnya tiada cahaya.

Jika Subuhnya sengaja terlupa, tanda imannya tiada bernyawa.

Jika Subuhnya terasa berat, tanda munafiq sudah mendekat.

Jika Subuh tiada peduli, tanda iman menghampiri mati.

Jika Subuhnya tiada berjemaah, tanda hidupnya akan hilang barokah.

Jika Subuhnya tiada ke masjid, tanda imannya ada penyakit.

Jika Subuhnya selalu terlewat, tanda imannya semakin cacat.

Jika Subuhnya diakhir waktu, tanda iman semakin kelabu.

Jika Subuhnya hari sudah siang, tanda rezekinya sudah hilang.

Jika di waktu subuh masih mendengkur, tanda syaitan memeluknya dalam tidur.

Waallahualam. 

02 November 2020

Ye ke pengidap hipotiroid pun boleh dapat jantung laju?

November 02, 2020 1
Jawapannya, ya. Boleh. Memang ada pengidap hipotiroid yang dapat masalah jantung laju. Namun, ia bukanlah disebabkan oleh masalah hipotiroid itu sendiri. 

Untuk pengetahuan korang, heart palpitation atau denyutan jantung, boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti pengambilan caffeine, exercise, merokok atau stress

Malah, ia boleh menjadi serius apabila jantung laju dan diikuti dengan sakit dada, pitam, sukar bernafas ataupun dah pernah didiagnosed ada sakit jantung.

Ye ke pengidap hipotiroid pun boleh dapat jantung laju?
Ye ke pengidap hipotiroid pun boleh dapat jantung laju? Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Selain tu, ada banyak lagi penyebab keadaan ni boleh berlaku, seperti:
 
1. Dehidration.
2.Hormon berubah, termasuklah sebab mengandung.
3. Low blood sugar.
4. Anemia.
5. Hipertiroid.
6. Kekurangan oksigen dalam badan.
7. Demam.
8.Ubat yang dibeli sendiri tanpa surat doktor termasuklah ubat batuk dan selsema.
9. Suppliment herba.
10. Asthma inhalers.
11. Dadah yang diharamkan.
                                    
Malah, pengidap hipotiroid yang dos ubatnya tinggi dari apa yang mereka perlukan, pun boleh dapat jantung laju. Sebab itulah, kena buat ujian darah secara rutin.

Jika rentak jantung melebihi 100-130 per-minit dan ke atas secara  berterusan, segeralah berjumpa doktor. Pergi klinik swasta biasa pun boleh. Mereka pun doktor jugak. Tapi jika keadaan diri sudah tak keruan (dapat panic attack contohnya), "shoot" terus ke kecemasan.

Kredit : FB grup Tiroid dan Anda (ORI).

Kita diuji kerana kita istimewa.

November 02, 2020 2
Allah sentiasa memberi jalan keluar sebab walau sesulit mana keadaan kita akan ada tangan-tangan yang membantu akan ada manusia-manusia yang menguatkan. 

Walau kita merasa jauh daripadaNya, tetaplah meminta pertolongan daripadaNya. Walau kita sentiasa melupakanNya, tetaplah merayu kepadaNya. 

Sebab, Dia Yang Maha Baik. Tak akan pernah menolak permintaan hambaNya yang meminta. Dengan khusyuk dan merendah diri, kita meminta diberi kekuatan.

Kita diuji kerana kita istimewa.
Kita diuji kerana kita istimewa. Kredit Google.

Allah memberi lewat ujian, sebab hanya mereka yang kuat mampu bertahan ujianNya. Ujian Allah hanya untuk menguji keimanan dan kesabaran kita. Sampai masa yang ditetapkan Allah jua yang memberi jalannya. 

Ujian Allah mematangkan kita, menguatkan kita, menghapus kesalahan kita, mengangkat darjat kita. Dengan ujian daripada Dia, Allah memuliakan kita. Daripada insan biasa makhlukNya menjadi permata berkilauan antara berjuta.

Apa kita tidak pernah terfikir? Mengapa kita yang dipilihNya? Sebab Allah melihat kita, 'istimewa' berbanding hambaNya yang lain. Teruskan melakukan kebaikan kerana Allah. 

#cnp
#sharingiscaring

01 November 2020

Istighfar dan bertasbih.

November 01, 2020 2
ISTIGHFAR DAN BERTASBIH. Hai semua. Selamat pagi. Hari ni hari pertama bulan November. Allahu, cepatnya masa berjalan. Walau macam mana pun, syukur alhamdullilah sebab masih diberi nikmat dariNya. 

So, pagi ni cikla nak share pasal istighfar dan tasbih. 

Al kisahnya, seorang alim ditanya, "Manakah yang lebih utama? Istighfar atau bertasbih?" Beliau menjawab, "Pakaian yang kotor itu lebih memerlukan sabun daripada minyak wangi." 
 
Istighfar dan bertasbih.
Istighfar dan bertasbih. Kredit Google.

Istighfar ibarat sabun manakala tasbih umpama minyak wangi. Hati yang kotor lebih memerlukan sabun daripada minyak wangi. 
 
Mari kita bersihkan hati kita dengan istighfar dan kita wangikannya dengan tasbih.

30 October 2020

Terjemah kasih sayang buat mak abah dengan cara lain? Macam mana?

October 30, 2020 1
Lamanya tak jumpa mak abah. Maklumlah, musim musim covid19, pakej dengan PKPB sekarang ni memang tak dapat nak balik kampung. Bukan apa, risau dengan kesihatan dorang. Warga emas ni berisiko tau. 

Tapi, zaman dah moden canggih kan. Apa gaduh, telefon memasing boleh buat video kol. Dapat tengok wajah kunci syurga ni pun dah hepi sangat. Jadilah kan, boleh gak bertanya kabar dorang.

Terjemah kasih sayang buat mak abah dengan cara lain? Macam mana?
Terjemah kasih sayang buat mak abah dengan cara lain? Macam mana?

Kadang mak pak ni, kalau dorang sakit susah nak mengadu dekat anak-anak. Biasalah bila dah berumur ni, mulalah sakit sana sini. Dorang pun bukan muda lagi boleh ligat buat kerja itu ini macam dulu. Kan? Nanti mula laa, lenguh kaki, sengal leher la, sakit badan. Kadang-kadang tu plak, kerap pening kepala.

Apa kata,  korang hadiahkan dorang minyak urut moden MMG ni haa. Buat suprise gitu. Tengok terharu ke tak terharu dorang. Dorang bukan nak kan sangat duit ringgit korang tu, tapi perhatian dan ingatan korang tu yang dorang selalu dambakan. 

#staysafe

Nak tau tip untuk suami isteri supaya rezeki masuk tanpa henti? Rugi tak baca ni!

October 30, 2020 1
Dalam rumahtangga, kita mesti mengharapkan rezeki yang diperolehi itu berkat dan tentunya tak putus-putus. Tak mustahil tau tu semua, asalkan kita berusaha dan jangan lupa berdoa. Usaha jek, tanpa doa pun tak guna jugak kan. 

Namun, ada beberapa hal yang suami dan isteri kena ambil tau dan kalau tak pernah buat pun sebelum ni. So, apa kata kita ubah sikit sikit, inshaAllah lama la jadi malan kita. 

Nak tau tip untuk suami isteri supaya rezeki masuk tanpa henti? Rugi tak baca ni!
Nak tau tip untuk suami isteri supaya rezeki masuk tanpa henti? Rugi tak baca ni! Gambar diubahsuai dari carian Google. 


Tip untuk SUAMI supaya rezeki masuk tanpa henti. 

1. Suami, cubalah Blbangun lebih awal dari isteri. Kesian isteri. Dia mungkin tidur lewat untuk uruskan keluarga kita sendiri.

2. Suami, kalau kejutkan isteri tu, kejutlah dengan penuh kasih sayang. Contohnya, untuk solat tahajud bersama. Bukan kejut untuk 'bersama' jer. Ehemm. Percikkan air di wajahnya yang jelita kalau isteri terasa berat nak bangun.

3. Kalau boleh, si suami solat Taubat setiap hari. Bukan pe, khuatir dan risau, kot kot ada perbuatan korang yang tak "lawa" tu menjadi contoh yang "baik" buat isteri dan anak-anak selama ini.

4. Lagi satu, solatlah berjemaah Subuh di surau, sebab ia adalah "rahsia" menjemput keberkatan datang bertamu di rumah sendiri.

5. Lagi satu, solat berjemaah jugak dengan isteri dan anak-anak setiap kali berpeluang. Suami kenalah jadi imam yang baik di dunia supaya korang mampu menjadi imam yang baik ke Syurga. InshaAllah.

6. Encik suami, kalau pergi kerja tu pergilah dengan senyuman, hatta kalau balik kerja pun, baliklah dengan senyuman dan kasih sayang. Itulah antara rezeki yang paling mahal tau, iaitu keharmonian rumahtangga. Mereka yang berbisnes pun sama.

7. Solat Hajat setiap kali lepas solat Maghrib. Mudah untuk istiqamah bila buat waktu ini. Doakan agar keluarga kita kaya, berjaya dan bahagia sampai ke Syurga!

Nak tau tip untuk suami isteri supaya rezeki masuk tanpa henti? Rugi tak baca ni!
Nak tau tip untuk suami isteri supaya rezeki masuk tanpa henti? Rugi tak baca ni! Gambar kredit Google. 

Tip untuk ISTERI supaya rezeki masuk tanpa henti. 

1. Isteri, pandang wajah suami korang tu dengan senyuman. Contohnya, masa suami balik kerja, makan, lepas mandi, lepas solat, lepas bangun tidur. Pendek kata, semualah. Bukan apa, kunci rezeki suami pada ibunya, kunci rezeki isteri pada suami yang baik. InshaAllah. 

2. Bila nak berbelanja pulak, minta izin atau pandangan suami dulu baru beli. Ye, betul. Memanglah itu duit kita, tapi redha Allah itu ada pada suami yang baik.

3. Bila suami bagi pandangan, diam dulu baru bagi respon. Sebaiknya, elakkan bercakap tanpa berfikir panjang. Lumrahnya, isteri ni kan adalah makhluk emosi. Korang bercakap dengan suami bukan untuk menang, tapi untuk memahami dan difahami. Gitu. 

4. Maafkanlah suami bila dia melakukan kesilapan. Sebaiknya, janganlah panjang-panjangkan konflik. Lagi cepat kita berdamai dengan diri sendiri, lagi cepat rezeki masuk dalam famili.

5. Bila suami buat baik selepas berlakunya konflik, jangan ungkit-ungkit lagi kesilapannya. Itu cara suami minta maaf. Isteri pun kadang kadang gitu gak. Cubalah berlapang dada dengan segera sebab ia akan membahagiakan suami dan diri kita sendiri. InshaAllah.

6. Doakan suami dan keluarga sungguh-sungguh terutama lepas solat. Seuruk-buruk macamana pun suami kita, tentu ada kebaikan yang dia beri dalam hidup kita dan keluarga.

7. Last, ada orang kata kalau isteri nak disayangi, suami pulak ingin dihormati. So, bila suami dan isteri saling memahami dan mengasihi, baru melimpah ruah rezeki. 

Moga keluarga kita sentiasa limpahi rezeki dan rahmat dari Yang Maha Esa. Aamin. 

Kredit : Facebook page Nota Pusaka dan Kewangan Islam. SINI 

Ibu-ibu lepas bersalin kena tau petua ni. Jom baca!

October 30, 2020 1
Kalau ikutkan, pantang orang tua banyak je bila cerita pasal lepas bersalin ni. Namun, rasa-rasa semua orang ikut betul betul ke pantang ni semua? 

Bagi cikla, ikut masing-masinglah. Badan sendiri, sendiri yang bela kan. Adil gitu. Hihi. So, pada yang rajin ikut dan buat petua dalam pantang ni, meh baca apa yang cikla nak share

Ibu-ibu lepas bersalin kena tau petua ni. Jom baca!
Ibu-ibu lepas bersalin kena tau petua ni. Jom baca! Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Segarkan badan.

Masa dalam pantang, ambil beberapa helai daun sirih dan daun pandan, lepas tu rebus dengan  sedikit halba, bunga cengkih dan garam. The, mandi dengan menggunakan air rebusan tu setiap pagi sampai hari ke-40 lepas bersalin. Wow, lama kan?

Naikkan seri wajah.

Bersihkan beberapa ranting daun inai, lepas tu  rebus dengan menggunakan api sederhana sampai mendidih. Biarkan sejuk dan minum airnya segelas pada waktu pagi dan segelas pada waktu malam. Amalkan dua atau tiga hari seminggu.

Kecutkan rahim.

Ambil segenggam daun pegaga dan rebus sekali dengan akarnya. Lepas tu, masukkan bersama pucuk pokok sepagi berdiri. Then, minum air rebusan tadi selama tiga hari berturut-turut setiap pagi.

Rawatan dalaman.

Tumbuk kunyit hidup dan daun inai sampai lumat. Lepas tu, perah dan ambil patinya lalu diminum pada waktu pagi. Amalkan selama tiga hari seminggu sepanjang waktu berpantang. Hasilnya, luka korang akan cepat sembuh dan wajah akan lebih berseri. Wow!

Tambah susu badan.

Untuk mengatasi masalah kurang susu badan, ambil daun kucai dan ikan bilis secukupnya, lepas tu direbus. Then, makanlah bersama nasi panas dan amalkan selalu.

Sembuhkan luka bersalin.

Luka akibat bersalin, tak kiralah korang bersalin secara normal atau pembedahan (ceaser) boleh disembuhkan segera dengan makan ikan haruan yang dibakar ataupun dibuat sup. Dapat yabg fresh lagi bagus. Atau, korang boleh amalkan makan hempedu ikan haruan setiap hari bersama satu sudu besar madu lebah asli. 

Selamat berpantang kepada sahabat cikla yang sedang berpantang ya! Selamat berpetua jugak. 

Kredit : Page Tips Kekal Menawan.

Ujian di sebalik nikmat.

October 30, 2020 1
Selama hidup kita membawa usia mencecah dewasa sampai hari ini, Allah SWT bagi kita pelbagai nikmat, termasuklah nikmat iman dan islam, rezeki dan udara untuk bernafas. Namun, di celah limpahan itu, semestinya tersemat ujian pedih untuk kita mengambil iktibar. 

Allah SWT memberikan sesuatu takdir yang tak dapat dijangka, manusia sendiri pun tak mampu mengetahui apa terjadi di sebalik mahupun di penghujung ujian itu. Contohnya, Allah SWT bagi kita sakit di kala kita menjaga kesihatan dengan sempurna. 

Ujian di sebalik nikmat.
Ujian di sebalik nikmat. Gambar kredit Google. 

Ujian di sebalik nikmat.
Ujian di sebalik nikmat. Gambar kredit Google. 

Pastinya kita mempersoalkan ujian kesakitan itu dan secara tak langsung hati akan terus mengingati Allah SWT dan berdoa kepadaNya supaya diberi keajaiban kesembuhan. 

Hakikatnya, Allah SWT menjadikan sakit penyebab untuk manusia mengingatiNya dan mengharap kepadaNya.

Waktu itu jugalah kita akan muhasabah diri dan secara tak langsung kembali kepada fitrah asal iaitu berpaut pada tali Allah SWT. Moga kita terus bermuhasabah diri. InshaAllah.

#cnp
#sharingiscaring

29 October 2020

3 jenis cantik yang mempesona.

October 29, 2020 1

3 jenis cantik yang mempesona. Gambar kredit Google. 

SOBRUN JAMIL, iaitu sabar yang terbaik, sabar yang indah, sabar yang mempesona dan sabar yang tidak ada keluhan padanya. Kalau mengeluh pun sikit sangat iaitu hanyalah mengadu, merintih, merayu dan menyerahkan kembali urusan kepada Allah.

SAFHUN JAMIL, iaitu memaafkan. Memaafkan ni benda baik tapi ada memaafkan ni banyak lukakan hati orang lain. Bagaimana tu? Maksudnya, kita kata kita memaafkan tapi kita masih mengungkit-ungkit lagi tentang kesalahan mereka. Kita sepatutnya memaafkan dan dalam masa yang sama tidak menyakitkan hati orang lain.

KHOIRUN JAMIL, iaitu buat kebaikan tetapi tidak rasa mengeluh mahupun terpaksa. Rasa seronok apabila melakukan kebaikan. Itulah yang digambarkan dengan kebaikan dalam islam. Begitu indah dan begitu cantik sekali.

Antara ketiga di atas kita yang mana? Tepuk dada, muhasabah iman.

SALAM MAULIDUR RASUL JUGAK. 

#cnp
#sharingiscaring

25 October 2020

Resepi sambal udang paling senang.

October 25, 2020 3
Uishh, lamanya cikla tak share resepi kan. Ehh, takdelah nak kata cikla pandai masak sangat, tapi cikla harap sharing cikla ni dapat membantu sesiapa yang baru nak belajar belajar masak kan. Kata orang, amatur gitu. Belajar yang simple simple basic basic dulu barulah yang susah susah. Hihi. 

Oklah, kali ni cikla nak share macam mana nak masak sambal udang cara cikla paling senang sekali. Kebetulan, encik suami bawak balik udang bagap haha, bagap tu besorlahh. So, tak tau nak masak apa, kita buat sambal udang ajelah. Sonang!

Resepi sambal udang paling senang.
Resepi sambal udang paling senang. 

Bahan bahan :

Udang saiz sederhana besar. 
1 biji bawang merah dihiris.
3 ulas bawang putih dihiris. 
1/2 inci halia dihiris.
5 sudu besar cili giling. 
2 batang serai diketuk.
1 labu bawang besar/Holland potong bulat.
Belimbing buluh atau tomato. (kalau ada)
Sos cili, sos tomato, kicap manis, garam, gula dan minyak untuk menumis. 

Cara nak masak:

Udang dibuang kulit. Tinggalkan kepala dengan ekor je. Tapi, cikla buang ekor dia. So, ikut suka korang eh. Cuci udang bersih bersih, ketepikan. 

Panaskan minyak secukupnya, kemudian tumis bahan hiris dan serai sampai kekuningan dan naik bau. Kemudian, masukkan cili giling dan sedikit air. Tumis sampai garing dan cili masak. Lepas tu, masukkan kicap manis, sos cili, sos tomato, gula dan garam. Kacau rata dan biar sekejap. 

Then, masukkan udang bersama bawang yang dipotong bulat dan belimbing atau tomato. Tambah sedikit air. Kacau dan biar sekejap sampai udang masak. Sesudah itu, tutup api dan bolehlah dihidangkan. 

Selamat mencuba ya.

Nak cuba petua legakan lenguh cara tradisional? Meh baca ni.

October 25, 2020 2
Ada orang mencuba pelbagai petua tradisional untuk masalah yang dihadapinya. Contoh, lenguh lenguh. Apa yang penting, bahan yang digunakan adalah semulajadi dan selamat. 

Nak cuba petua legakan lenguh cara tradisional? Meh baca ni.
Nak cuba petua legakan lenguh cara tradisional? Meh baca ni. Gambar diubahsuai dari carian Google.

Bawang merah.

Cara, tumbuk 7 ulas bawang merah. Lepas tu, masak bawang yang dah siap ditumbuk tu dengan lebih kurang 6 sudu besar minyak kelapa asli. Goreng sampai jadi hitam. Gosok sendi-sendi yang sengal tu dengan menggunakan minyak tu. 

Halia.

Parut halia dan tumbuk. Kemudian, bubuh sedikit air pada halia dan perah untuk diambil airnya. Lepas tu, masukkan madu dan kuning telur dalam air halia tadi dan kacau sebati. Minumlah campuran tu 2 kali sehari. Inshaallah sembuh, dengan izinNya.

Lada hitam.

Tumbuk 20 biji lada hitam sampai jadi serbuk. Lepas tu, bubuh sedikit minyak kelapa dan minyak kayu putih pada serbuk lada hitam, kemudian gosok pada sendi-sendi yang lenguh.

Daun lengkuas.

Rebus 5 helai daun lengkuas, 3 helai daun serai wangi, 5 helai daun kunyit dan 5 helai daun jerangau dalam periuk yang sesuai dengan 2 gelen air. Guna air rebusan itu untuk mandi pagi dan petang.

Selain itu, dengan berurut  boleh bantu melegakan lenguh badan. Jangan lupa untuk bersenam jugak.  Selamat mencuba. 

Kredit Grup Telegram PetuaDanKesihatan. 

21 October 2020

Kelenjar tiroid awak bengkak? Ehh, jangan biarkan.

October 21, 2020 1
Cikla agak organ dalam badan kita yang paling kurang orang cerita adalah kelenjar tiroid kan? Kelenjar tiroid ni umpama macam 'fius' dalam badan kita. Rosak dia, maka habis satu badan dapat kesannya. 

Dan, masalah yang paling biasa si kelenjar tiroid ni adalah bengkak dan hormon tinggi rendah.

Kalau dulu orang ingat bengkak kelenjar tiroid ni, bengkak biasa biasa je, tapi sebenarnya lebih dari tu. Kebanyakan kanser tiroid bermula dari bengkak lagi lagi kalau hormon dia normal, namun bukan semua bengkak itu adalah kanser. 

Kelenjar tiroid awak bengkak? Ehh, jangan biarkan.
Gambar kredit Google. 

Apa pun kalau ada yang tak kena tu cecepat pergi check sebab chance untuk sembuh sangat tinggi. Jangan lengah lengahkan, lagi lagi hat yang jenis suka try test ambik entah apa apa tu. 

Bukan apa, benda yang berkaitan dengan hormon ni veryy sensitiveee tau. Makin caca marba kang jadinya.

18 October 2020

Simptom mungkin kita dijangkiti covid19? Please alert this!

October 18, 2020 4
Cikla agak isu yang paling hot sekarang ni adalah isu penularan wabak pandemik Covid19. Setiap hari di tv, akhbar dikisahkan pasal virus yang boleh meragut nyawa ini. 

Apa yang paling membimbangkan, setiap hari kes positif nampaknya turun dan naik. Semalam je, lebih kurang 800 kes. Takut kan dengar. 

Semoga kita dan keluarga kita dijauhkan dari wabak berbahaya ini. 

Simptom mungkin kita dijangkiti covid19? Please alert this!
Simptom mungkin kita dijangkiti covid19? Please alert this! Gambar diubahsuai dari carian Google.

Hurmmm, macam mana ye korang nak tau yang kita mungkin dijangkiti covid19? So, alert kalau korang mengalami sekurang-kurangnya 2 simptom ini.  

1. Demam (fever). 
2. Badan seram sejuk (Chills).
3. Kekejangan otot (Rigors).
4. Mialgia (Myalgia).
5. Sakit kepala.
6. Sakit tekak (sore throat).
7.  Mual atau muntah (Nausea or vomiting).
8. Cirit birit (Diarrhea).
9. Kelesuan (Fatigue).
10. Hidung tersumbat sehingga sukar bernafas atau hidung berair (Acute Onset Nasal  Congestion or running nose).

ATAU  salah satu simptom ini. 

1. Batuk (Cough).
2. Kesesakan nafas (shortness of breath).
3. Kesukaran bernafas (Difficulty in breathing).
4. Hilang deria bau (lost of smell).
5. Hilang deria rasa (lost of taste).

ATAU penyakit respiratori yang teruk dan mengalami salah satu simptom ini:

1. Radang paru-paru/Pneumonia.
2. Sindrom Kesukaran Pernafasan (ARDS).

So, andai kata korang mengalami simptom di atas, segera dapatkan pemeriksaan dan rawatan di hospital ya! 

Sadly, kebanyakan kes kematian di negara kita kerana lambat mendapatkan rawatan.

Sumber KKM.

Disclamiers

Ini adalah blog peribadi. Semua perkongsian di dalam blog ini adalah untuk simpanan dan rujukan pemilik blog pada masa akan datang. Perkongsian yang dipaparkan adalah dari pendapat peribadi dan sebahagiannya adalah dari sumber yang telah dinyatakan pemilik asalnya. Komen yang berbau negatif akan dipadam serta merta.