Advertisement

Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.

NAK NAMPAK AWET MUDA? MAKANLAH CEKER AYAM. Sapa peminat ceker atau kaki ayam? Kalau cikla makan jugaklah, tapi anak cikla yang paling suka makan ceker ni abang Ammar dengan Zara. Diaorang panggil 'tangan' ayam. Aha, logik jugaklah kan sebab nampak macam tangan. Advance budak budak sekarang, hihi. 

Ceker ni bagi cikla paling sedap bila buat suplah. Tapi kadang jemu jugakkan. So, kita pelbagaikanlah menu dia. Kalau kat rumah ni, masak kicap dengan kari jalan jugaklah. Janganlah masak pelik pelik, pastu pedas memang tak disentuhnya. Confirm!

Dari dulu cikla selalu dengar orang cakap nak awet muda, makanlah ceker ayam sebab dia kaya dengan kologen. Kologen ni menda yang boleh buat korang nampak cantik. Tu yang awet muda terus tu. Cikla bukan saja saja kata, sebab dah ada kajian dah pasal ni. 


Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.
Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam. 

Fungsi kologen ni pulak boleh bentuk kulit korang jadi anjal, toingg toingg gitu. Pastu of course lah buat kulit jadi lebih sihat and ganti sel sel kulit mati dengan lebih cepat. Dia ni jugak boleh bantu serap kalsium dengan protein untuk jadikan badan lebih sihat.  Lagi manfaat kologen ni, dia boleh bantu tingkatkan metabolism badan and bantu menurunkan berat badan. Wahh, bab ni mesti pompuan la sukaa kann. Tau dah, hehe. 

Khasiat ceker ayam jugak dia boleh bantu jadikan tulang korang kuat dan tak rapuh sebab dia kaya dengan protein, kalsium termasuklah tulang rawan dan kologen. Lagipuan dia jugak boleh kukuhkan struktur tulang dan cegah kerapuhan tulang bila korang tua kelak.

Selain tu, zat yang ada dalam ceker ni bagus untuk sistem pencernaan jugak. Usus akan jadi lagi lembut, so sistem pencernaan jadi better lagilah. Korang masak je dia ni jadibmakanan berkuah atau sup, sebab nutrisi seperti kologen, protein, kondroitin dan glucosamine yang ada di dalamnya akan larut dalam sup semasa dimasak.


Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam.
Nak nampak awet muda? Makanlah ceker ayam. 


Siapa yang ada masalah kuku rapuh ke, kuku tak cantik ke bolehlah atasi dengan makan ceker ayam ni. Ceker ayam yang dah dimasak dikatakan mengandungi asid amino, kologen, glisin, hidroksipolin dan prolin yang boleh bantu jaga kesihatan kuku. Kalau korang nak tau, ceker ayam ni kalau dimasak akan mengeluarkan cecair atau gel khas dinamakan gelatin. Benda tu la yang buat kuku korang sihat dan terjaga. Termasuklah untuk kesihatan gusi. 

Wahh, banyak manfaat makan ceker ayam ni kan. Tengok macam takde menda je. Hakahh, kaki je. Hihi. 


Kredit SINI

Post a Comment

1 Comments

  1. kawasan kaki ayam banyak collagen kan orang kata.. tu yang buat elok..
    tapi kalau ayam suntik takut gak nak makan banyak2 hehe.. buat sup kaki ayam dapnye..

    ReplyDelete