30 March 2023

Ruginya kalau tak bersahur.

March 30, 2023 0
Jangan tinggalkan sahur kerana bersahur itu ada keberkatannya. Korang nak tau apakah keberkatannya? Antaranya adalah mampu memberikan tenaga, menguatkan semangat, dan meringankan beban bagi mereka yang berpuasa. Orang kata bersahur walaupun hanya seteguk air. 

Ruginya kalau tak bersahur.
Ruginya kalau tak bersahur.

Ibn Hajar al-‘Asqalani mensyarahkan hadis ini: "Berkat pada sahur terhasil daripada sudut yang pelbagai, iaitu mengikut sunnah, serta berlawanan dengan ahli kitab, dan ianya menguatkan tenaga untuk melakukan ibadah puasa, serta menambahkan semangat untuk berpuasa, menahan daripada perbuatan yang tidak baik disebabkan oleh lapar, penyebab memberi sedekah kepada yang meminta, dan sebab kepada berzikir dan berdoa, waktu mustajab untuk berdoa, dan waktu niat untuk berpuasa bagi yang lupa berniat sebelum tidur. (Lihat Fath al-Bari, 4/140)

Bertuahnya mereka yang bersahur ni tau sebab Allah dan para malaikat berselawat ke atasnya. Selawat Allah ke atas orang yang bersahur ni adalah pujianNya kepada hamba-hambaNya yang bersahur, manakala selawat para malaikat ke atas mereka yang bersahur pula merupakan doa pengampunan dari malaikat buat mereka yang bersahur. Allahu, untungnya. 

Waktu sahur itu sendiri pulak termasuk antara waktu mustajab berdoa, waktu terbaik beribadah dan waktu diampunkan bagi mereka yang memohon keampunan. Ya Allah, dapat keuntungan lagi. 

Keberkatan bersahur terbahagi kepada dua jenis keberkatan:

1.  Keberkatan Syar'iyyah iaitu keberkatan dalam mengikut sunnah Nabi SAW, mendapat ganjaran dan pahala, penyebab kepada berzikir, berdoa, beristighfar pada waktu sahur yang merupakan waktu mustajab doanya serta beroleh keampunan.

2.  Keberkatan Badaniyah iaitu keberkatan pada sahur tersebut memberikan bekalan nutrien dan tenaga kepada badan serta menguatkan semangat untuk berpuasa!dan menahan diri dari melakukan perbuatan yang tak baik disebabkan oleh lapar.

Kredit Perkongsian 1 Hari 1 Hadis.

28 March 2023

Syurga seorang isteri?

March 28, 2023 0
Korang setuju tak kalau cikla kata dugaan paling besar seorang isteri adalah bersabar. Namun, sebagai makhluk Allah yang penuh dengan emosi dan ada masanya ikut kata hati, kita sebagai isteri ada kalanya kita tak dapat menahan apa yang terbuku dihati nak nak pulak menghadapi hal yang amat kritikal pada kita iaitu suami.

Kita ni macam mentimun dengan durian, menggolek pun luka menggolek apatah lagi kena golek. Bukan apa risau kalau ada percakapan dan tingkah laku kita ni membuatkan suami kita terluka sama ada kita sengaja atau tak. 

Nabi SAW juga adalah menyatakan dengan jelas tentang sikap orang perempuan bila berdepan dengan satu saja pun keburukan suami, si isteri boleh lupa dengan kebaikan suaminya yang lain. Perangai inilah yang paling banyak menjerumuskan perempuan ke neraka. Allahu, ngeri kan?!

Syurga seorang isteri?
Syurga seorang isteri? Kredit foto Google.

Jadi sebagai seorang isteri, tak salah kalau kita selalu minta maaf dengan suami. Manalah tau mungkin ada terkurang layanan kita, terkasar bahasa kita, terlajak berprasangka dan tercerita tentang aibnya pada sesiapa.

Rendahkan hati kita untuk merayu kemaafan darinya. Janganlah kita hanya nampak kelemahan dia tapi kita sendiri lupa akan kelemahan kita. Jangan pulak kita sibuk besar-besarkan kesilapan dia tapi kita pandang sepi kesilapan kita.

Suami kita, siapa pun dia, itulah yang Allah dah pilihkan untuk kita sebagai jodoh. Itulah lorong nikmat, itulah juga lorong ujian Allah buat kita. Semua buruk baik dia boleh jadi asbab kebaikan untuk kita. Mungkin untuk tundukkan ego kita. Mungkin Allah nak bagi kita ganjaran pahala berlipat ganda melalui sabar kita. Mungkin Allah nak latih kita supaya lebih berdikari dan keluarkan potensi diri. Semua yang berlaku pasti ada sebabnya!

Syurga seorang isteri?
Syurga seorang isteri? Kredit foto Google.

Apa yang penting, minta Allah jaga rumahtangga kita. Kalau ada hal tentang suami yang kita tak suka, banyakkan berdoa pada Allah. Kita tak boleh ubah dia, tapi Allah boleh. Minta dari Allah. Jaga hubungan kita dengan Allah agar mudah kita minta Allah jaga rumahtangga kita.

Allahu, betapa indahnya kesudahan hidup seorang isteri kalau dia mati dalam keadaan mendapat redha seorang suami. Indahnya janji Allah bahawa isteri yang diredhai suaminya boleh masuk syurga dari mana-mana pintu yang disukainya.

Kredit :  Ustaz Nasiruddin Abd Aziz.

27 March 2023

Pintu perangkap syaitan?

March 27, 2023 0
Tahukah korang mengikut para ulama, syaitan akan menguasai tubuh badan manusia melalui sepuluh pintu, iaitu; 

1. Melalui sifat bohong dan angkuh  - Korang tau tak, dua sifat amatlah mudah tersemai dan menyubur dalam diri seseorang manusia itu sebab ia berpunca daripada ego. Keegoan itu sendiri yang biasanya akan mudah hanyut lagi lagi bila dilimpahi kemewahan dan kesenangan.

2. Melalui sifat bakhil dan kedekut. - Apa je harta dan kemewahan yang Allah bagi seharusnya dibelanjakan ke jalan yang hak. Ia boleh digunakan untuk bantu meringankan kesempitan hidup mereka yang perlu tak kiralah melalui zakat atau sedekah.

3. Melalui sifat takbur dan bongkak. - Bila seseorang itu rasa dia dah ada segalanya, sifat takbur bongkak dan riak akan mudah bertandang dalam diri. Namun, mereka lupa yang nikmat ni semua Allah boleh ambil bila-bila masa je. 

Pintu perangkap syaitan?
Pintu perangkap syaitan? 

4. Sifat khianat. - Khianat yang dimaksudkan ini bukan saja melalui perbuatan merosakkan milik orang lain, tapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tak mematuhi janji, perkongsian dan lain-lain.

5. Sifat tak suka menerima ilmu dan nasihat. - Nabi SAW selalu menasihati para sahabat supaya menjauhkan diri dari menjadi golongan manusia yang dibenci Allah, iaitu golongan yang tak suka diri mereka dinasihati atau mendengar nasihat orang lain.

6. Melalui sifat hasad. - Hasad dengki ini  selalunya diikuti dengan rasa benci dan dendam yang berpanjangan. Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud: "Hindarilah kamu daripada sifat hasad kerana ia akan memakan amalan kamu sebagaimana api memakan kayu yang kering." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

7. Melalui sifat suka meremehkan orang lain. - Ego seketul manusia ini selalunya akan wujud bila dia rasa dirinya dah perfect kalau compare dengan orang lain. Orang lain dia tengok kecik je. Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud:
"Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik iaitu orang tua Muslim, orang yang berilmu dan imam yang adil.''  (Riwayat Muslim).

8. Melalui sifat ujub atau bangga diri. - Menurut Imam Ahmad, Nabi SAW telah bersabda yang bermaksud: "Jangan kamu bersenang lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-senang sahaja.'' (Riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)

9. Melalui sifat suka berangan-angan. - Islam adalah anti kemalasan. Orang yang berat tulang atau malas nak usaha akan dipandang hina oleh Allah dan manusia. Dorang ni lebih suka berpeluk tubuh pastu simpan impian yang tinggi tapi malas berusaha untuk merealisasikan apa yang mereka impikan tu.

10. Melalui sifat buruk sangka. - Mereka yang suka tuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidiki terlebih dulu amat dicela oleh Islam. SAW bersabda yang bermaksud: "Nanti akan ada seseorang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudah rosak. Sesungguhnya orang yang berkata itulah sebenarnya yang telah rosak dirinya.''  (Riwayat Muslim).

Pintu perangkap syaitan?
Pintu perangkap syaitan? Kredit foto Google. 

Tak sangka kan banyaknya lahai pintu yang sedang terbuka menantikan kehadiran kita. Memang bahaya kan? So, be careful. Jangan disebabkan pintu-pintu di atas, pintu neraka pulak menunggu kita. Nauzubillah. Biarlah pintu syurga yang terbuka untuk kita. Jom sentiasalah berdoa supaya kita sentiasa dijauhkan dari hasutan syaitan. Aamiin ya mujib. 

Kredit : Penulis Asal. 

Ramai yang keliru tentang darah haid, istihadah, wiladah dan nifas. Jom baca ni untuk lebih faham.

March 27, 2023 0
Macam yang kita semua tau, seorang wanita normal pasti akan melalui beberapa keadaan di mana keluarnya darah dari bahagian faraj. Namun, ada 4 kategori darah yang mesti kita khasnya wanita ambil kisah sebab ada beza tau terutama dari segi hukum. So, kalau nak tau lebih detail mestilah kena baca sampai habis kan artikel ni. Walaupun ia agak panjang. Hihi. 

Macam yang cikla tulis atas tu, ada 4 kategori atau jenis darah iaitu darah haid, istihadah iaitu darah penyakit, wiladah dan nifas. Jom kita list kan satu per satu supaya lebih mudah difahami dan dihadami. Haa, gitu. 

Ramai yang keliru tentang darah haid, istihadah, wiladah dan nifas. Jom baca ni untuk lebih faham.
Ramai yang keliru tentang darah haid, istihadah, wiladah dan nifas. Jom baca ni untuk lebih faham. Kredit foto Google. 

1. Darah haid adalah darah yang keluar ikut kitarannya setiap bulan. Darah ni berwarna gelap, kelihatan lebih kenyal dan bau hanyir.  

2. Darah istihadah adalah darah yang keluar di luar kebiasaan dan tak tetap waktunya. Darah ni warnanya cerah atau merah segar, cair dan tak berbau.

3. Darah wiladah adalah darah yang keluar masa seorang wanita itu bersalin. Untuk kes keguguran, ia tetap dikira wiladah dan wajib mandi. Macam tu juga kalau melahirkan secara pembedahan caesarean. Sama, wajib mandi. 

4. Darah nifas adalah darah yang keluar selepas bersalin, iaitu sebaik sahaja rahim dikosongkan.

Apa pulak tempoh normal dan maksimum untuk 4 kategori darah tu pulak eh? 

Untuk darah haid, tempoh minimum adalah 1 hari atau 24 jam, biasanya 7 hari dan maksimum 15 hari. 

Bagi darah istihadah pulak, takde tempoh yang minimum atau maksimum sebab semua darah yang keluar di luar waktu kebiasaan haid atau bukan sebab melahirkan dikira istihadah. 

Darah wiladah pulak tempohnya adalah sepanjang proses bersalin, manakala darah nifas bermula sebaik saja rahim dikosongkan, biasanya 40 hari dan maksimum 60 hari.

Seterusnya, adalah darah-darah ini dikategorikan sebagai hadas besar atau kecil?

Pertamanya, penting untuk kita tahu yang 3 jenis darah ni iaitu haid, wiladah dan nifas tergolong dalam hadas besar.  So, ia perlu disucikan melalui mandi wajib ya. Manakala, darah istihadah atau darah penyakit adalah hadas kecil. Maka, dalam keadaan seseorang wanita tu mengalami darah ini, dia masih wajib solat dan puasa di bulan Ramadan. Mereka hanya perlu membersihkan darah tu dan memperbaharui wuduk mereka setiap kali solat fardu.

Apakah pulak larangan semasa haid dan nifas? Mungkin ada yang belum tau atau tak tau, larangan semasa haid adalah sama semasa nifas iaitu tak boleh solat, sujud tilawah, sujud syukur, bertawaf, berpuasa, iktikaf di masjid, membaca al-Quran dan bersetubuh.

Manakala semasa istihadah, sesorang wanita itu boleh melakukan perkara yang sama seperti wanita yang suci. So, mereka wajib menunaikan solat dan berpuasa serta diharuskan bagi mereka perkara-perkara yang dilarang ke atas wanita yang haid dan nifas iaitu tawaf, sujud, membaca al-Quran, I’tikaf, bersetubuh dengan suami dan lain-lain.

Mesti kita macam senang je nak kenal dan bezakan antara darah haid, wiladah dan nifas. Tapi, untuk darah istihadah, ada ketikanya timbul ke'confius'an.  So, ini adalah contoh untuk kes istihadah yang selalu jadi. 

i) Palitan darah (the show) masa hampir melahirkan. Kalau tak mampu, dibolehkan solat secara duduk atau berbaring. Dan kalau ditinggalkan, mereka perlu menggantikan solat atau qadha' sebab keluar ‘tanda’ atau darah dari faraj belum dianggap sebagai nifas.

ii) Darah masa ambil ubat perancang iaitu yang berlaku di luar waktu haid normal.

iii) Darah yang keluar kesan dari membuat kerja berat, stres atau penyakit lain.

iv) Darah yang keluar masa sedang mengandung dan ia bukan sebab keguguran.

Ramai yang keliru tentang darah haid, istihadah, wiladah dan nifas. Jom baca ni untuk lebih faham.
Ramai yang keliru tentang darah haid, istihadah, wiladah dan nifas. Jom baca ni untuk lebih faham. Kredit foto Google. 

Bila wanita itu melahirkan dan bernifas, memadai niat hanya satu niat je atau satu niat yang umum merangkumi kesemua hadas. Maknanya, dia tak perlu mandi dua kali; pertama akibat wiladah dan kedua akibat nifas, seperti yang dijelaskan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, semasa berniat, niatkan dengan 
“Sahaja aku mengangkat hadas akbar (besar)”
 atau “Sahaja aku sahaja aku menunaikan mandi hadas atau seumpama dengannya”.

Ada sesetengah keadaan di mana wanita tu confius sebab darah nifas dah stop lepas beberapa minggu dia melahirkan. Namun, dalam tempoh 60 hari tu pulak, darah keluar balik. Persoalannya,  adakah darah ini dikira darah nifas atau haid? Haaa, jawab jawab. Hihi.

Untuk pengetahuan korang, Al-Kafi : 608 di Laman Web Rasmi Pejabat Mufti ada mengupas pasal benda ini. Ia menjelaskan, had maksimum bagi darah nifas adalah 60 hari berdasarkan mazhab Syafie. Kalau berlaku suatu keadaan bila darah nifas berhenti dan naqa’ iaitu bersih tanpa darah selama 15 hari, pastu datang balik tapi tempohnya masih tak lebih 60 hari.

Dalam keadaan ni, darah kedua tersebut tak boleh dikira darah nifas tapi ia adalah darah haid sebab wujudnya selang selama 15 hari suci. Bila darah yang kedua itu lebih 15 hari tapi masih belum lepasi kadar maksimum nifas iaitu 60 hari, maka ia dikira sebagai darah istihadah.

Moga posting ni dapat membantu wanita yang masih confius mengenai hal ini. Kalau masih confius jugak, silalah dapatkan nasihat dari lebih arif dan pakarnya ya. 

Kredit Penulis Asal. 

Ibu ayah kena baca ni. Kalau tak, rugi tau.

March 27, 2023 1
Khas untuk ibu ayah sekalian alam semesta.  Tahukah korang bahawa :

1. Anak tunggal selalunya lambat cakap.

2. Anak perempuan cakap banyak 3 kali daripada anak lelaki.

3. Bermain dengan anak-anak akan meningkatkan kegembiraan emosi mereka.

4. Anak lelaki suka fizikal touch dengan ayahnya. Contoh, main ultraman ke, pergi padang ke. Kalau anak lelaki tak dapat fizikal touch dia akan suka bergaduh dengan adik-adik dia.

5. Interaksi antara ibu bapa dan anak dengan bermain akan membina bonding antara anak dan parents.

Ibu ayah kena baca ni. Kalau tak, rugi tau.
Ibu ayah kena baca ni. Kalau tak, rugi tau. Kredit foto Google. 

6. Anak-anak pun stress sebab tak keluar rumah. So, cuba cari masa bawa anak keluar dari rumah.

7. Anak perempuan mempunyai potensi lebih besar dari sudut kemahiran berbahasa (verbal).

8. Anak lelaki mempunya potensi yang lebih besar dari sudut kemahiran visuospatial (ruang). Asuh kelebihan ini dengan memberikan mereka peluang bersukan seperti bola sepak atau menunggang basikal. Doktor galakan belikan anak basikal kerana ini akan meningkatkan skill mereka.

9. Kanak-kanak yang mempunyai kemahiran membaca akan mempunyai kemahiran bertutur dan berbahasa yang baik.

10. Kanak-kanak yang sering berdamping rapat dengan bapa mereka didapati lebih berdaya saing dalam banyak hal. Lebih berkeyakinan diri, sayangkan diri sendiri, mudah menyesuaikan diri di sekolah, kemahiran interpersonal yang baik.

Kredit : Fedtri Yahya.

25 March 2023

Salam 3 Ramadan.

March 25, 2023 2
Orang yang berpuasa sedangkan mereka tak memelihara lidah iaitu percakapan mereka dan mereka juga masih melakukan maksiat, tak akan diberi pahala oleh Allah SWT ke atas puasa mereka selain lapar dan dahaga saja.

Salam 3 Ramadan.

Puasa yang paling istimewa di sisi Allah SWT ialah mereka yang dapat menahan lapar dan dahaga serta menjaga pancaindera mereka daripada melakukan maksiat dan dosa di samping menambahkan amal ibadat lain sepanjang mereka berpuasa.

Sumber : Kitab Riyadhus Salihin (e-hadith JAKIM)

22 March 2023

Urutan I LOVE U melegakan kembung perut anak.

March 22, 2023 0
Sebenarnya, anak yang kembung ni, sign dia senang je nak tau. Dia akan genggam tangan, bengkokkan jari kaki, pastu tutup mata dia masa menangis. Alahaiii. kesiannye laa kan. Kalau cikla tak sanggup nak tengok anak camtu. 

Budak kecik, lagi-lagi masih bayi, biasalah bukannya pandai cakap. Kalau tak selesa ke, nangis jelah yang dia tau. So, kita sebagai ibu kena sentiasa alert.

Kalau anak show sign cam tuh, kita kena bertindak cepat, rawat kembung perut si manja korang tu segera.

Apa kata korang try urutan I LOVE U. Kebaikan urutan I LOVE U ni bukan je mengeratkan hubungan ibu dan anak malah dengan cara urutan yang betul, boleh melegakan perut baby dan menenangkan baby kita.

Guna minyak urut yang sesuai atau nak mudah lagi guna minyak urut moden MMG Lavender atau Lavender bidara. Kandungan minyak kayu putih dalam MMG ni bersifat karmanatif dan analgesik yang boleh bantu singkirkan angin dalam perut sekaligus memberi kelegaan. Insha'Allah anak akan rasa selesa dan tidur pun lena. Dah tak meragam lagi.

Urutan I LOVE U melegakan kembung perut anak.
Urutan I LOVE U melegakan kembung perut anak.

Pastikan urutan yang kita buat dimulakan dengan bahagian kiri perut baby, iaitu di bahagian kanan ibu bagi memastikan angin lebih mudah dikeluarkan melalui saluran yang betul. Dan jangan lupa cakap I LOVE U kat baby sambil urut tau!

Klik SINI untuk dapatkan MMG sekarang.

20 March 2023

Khayra dah darjah 1.

March 20, 2023 0
Selalunya, bila anak nak masuk sekolah ni mak ayah yang terlebih excited. Si anak rileks je. Mak pun terlebih risau nanti nangis ke anak aku ni kalau aku balik ni kang. Haha. Tapi, budak budak sekarang dah berani dah. Orang kata jaranglah nak tengok drama air mata awal awal persekolahan ni. Kalau dulu ye. Kadang ada yang dah seminggu dua sekolah pun masih menangis lagi. 

Sekarang ni kebanyakan anak anak dah masuk tadika, tabika dan pra dulu. So, memang dorang dah biasa. Lagi pulak kawan kawan pun dah kenal kan. Cumanya enviroment je la kena biasakan. 

Khayra dah darjah 1.
Khayra dah darjah 1. 

Khayra dah darjah 1.
Khayra dah darjah 1. 

Apa pun selamat menimba ilmu anakku  Khyara dan anak anak semua. Moga berjaya dan menjadi kebanggaan semua. Aamiin. 

19 March 2023

Lama tak balik rumah mak abah.

March 19, 2023 2
Suasana kampung memang best. Walaupun dah tak sama macam dulu, sebab umah mak betul- betul kat tepi jalan, so memang agak penuh la dengan kenderaan lagi lagi time cuti. Kalah pekan. Sungguh.

Walaupun cikla duduk dikampung, orang kata dari kampung ke kampung, apa pun tempat jatuh lagi dikenang inikan pulak tempat bermain. Kampung sendiri jugak syok. Hihi.

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Lama tak balik rumah mak abah.
Lama tak balik rumah mak abah. 

Mendamaikan. 

15 March 2023

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.

March 15, 2023 1
Ni kisah throwback je sebenarnya. Khayra sekarang dah bersiap-siap nak melangkah ke alam persekolahan darjah 1. Minggu depan dah mula dah sesi baru sekolah 2023/2024. Saja simpan sini untuk kenang kenangan di masa akan datang. Gitu, hehe. 

Cikla masukkan Khayra ke tabika seawal umur 4 tahun sebab nak ajar dia cari kawan dan bergaul sesama rakan seusia. Lagipun abang dan kakak dia pun semua cikla masukkan tabika awal. Orang kata pendedahan pertama dorang kepada masyarakat. Hihi. 

Sepanjang 3 tahun dia kat tabika ni sampailah dia berumur 6 tahun cikla nampak dia dah boleh bergaul dan bawak diri. Budak biasalah kan, kalau jumpa kawan sebaya pastu satu kepala pulak tu, memang okey je. 

So nanti takdelah risau sangat nak lepaskan dia masuk sekolah nanti. Kebanyakan  kawan kawan dia masa tabika masuk sekolah yang sama. Jom layan gambar sepanjang Khayra beraktiviti di tabika lepas. Snap gambar mana dan je. Hihi.

Sambutan Maulidur Rasul. Macam tak caya jugak Khayra berapa perform atas pentas sorang sorang. Semakin berani. Syabas nak! 

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Program sukaneka tabika. Time ni Khayra rumah Kuning. Dalam gambar ni acara perbarisan. Okeylah kan walau simple, tapi anak-anak happy

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Lawatan ke Kidzania. Haaa, time ni cikla ikut sekali. Saja rasa dah lama tak berombongan, hehe. Lagipun dari kakaknya yang sulung tu belajar tabika kat sini sampai lah ke abang dia, cikla memang tak join. Dorang pergi dengan cikgu dan kawan- kawan je. Kali ni, join la. 

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Konvokesyen 6 tahun tamat tabika. 

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Kenangan Khayra sepanjang di tabika.  

Kenangan Khayra sepanjang di tabika.
Simpan kenangan Khayra semasa tabika di sini. 

Alhamdullilah tamat sudah pengalaman Khayra di alam tabika. Perjalanan masih panjang dan ibu doakan Khayra sentiasa melakar kejayaan. Aamiin. 

14 March 2023

Bagaimana tanggungjawab nafkah seorang suami?

March 14, 2023 2
Sebenarnya, dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain termasuk ibubapanya. Urutan nafkah adalah seperti berikut;

a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.

Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu.” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46). 

Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini, di antara kesimpulan dari hadis ini ialah hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).

Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. 

Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya mengikut kemampuannya dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.

Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tak wajib melainkan bila memenuhi dua syarat;

a) Mereka adalah miskin, tak memiliki harta dan tak mempunyai sumber pendapatan. Kalau mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, taklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.

b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Kalau ada lebihan iaitu setelah ditolak keperluan diri dan isteri,  barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.

Merujuk kepada soalan di atas, tak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung sebab menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. 

Jika benar ibubapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun kalau dia mampu menampung mereka semua. Kalau tak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak.

Wallahualam.

Kredit : Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi. USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL.

Tujuan manusia diuji?

March 14, 2023 0
Sebagai manusia dan hambaNya, kita pasti tak akan terlepas dari ujian-ujian hidup di dunia ni. Jadi, apakah tujuannya kita ini sebagai hamba yang hina diuji Allah? Meh baca ni. 

Bukti keimanan

Lapang dan sempitnya hidup silih berganti adalah supaya kita selalu syukur dan usaha. Sebab, tanpa ujian kita tak akan dapat tau bagaimanakah prestasi iman kita berada du takat mana. 

Allah mengingatkan kita dalam firmanNya;

“Dia yang menciptakan kehidupan dan kematian kerana ingin menguji kamu semua siapakan yang paling baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa dan Maha Pengampun.” (Al-Mulk 67 : 2)

So, dengan ujianlah pasti akan terbukti prestasi keimanan kita seterusnya menjadikan  iman kita lebih kental dan teguh.


Keampunan

Tahukah korang, rasa stres dan kesempitan yang kita hadapi adalah satu nikmat daripada Allah. Macam mana ye ? 

Rasulullah memujuk,
 
“Musibah, keperitan, stres, kesedihan dan keperitan, sekalipun terkena duri yang menimpa seorang Muslim, semuanya ini ialah pengampunan Allah terhadap dosa yang telah dilakukannya.” (Riwayat Al-Bukhari)

Adalah nikmat yang sangat bernilai bila hidup kita ini selalu diuji sebab ia sebenarnya boleh bantu kita mendapatkan keampunan Allah  

Tak kita bila kita diberi nikmat atau ujian, kita mestilah bersyukur dan bersabar sebab ia adalah proses peningkatan iman dan pahala kita. Bermujahadah mengharunginya, mudah-mudahan hati kita yang telah terbiasa dengan ujian akan kenal dengan kesusahan yang kecil pada masa akan datang. InshaAllah. 

Moga bermanfaat. 

Kredit Penulis Asal. 

13 March 2023

Khasiat air nasi, no 6 buat si pendiet rasa teruja!

March 13, 2023 0
Korang tau tak air nasi atau ada orang panggil air rebusan nasi? Air nasi ni sebenarnya berasal dari air rebusan beras putih yang separuh masak yang mana ia lebih berkhasiat berbanding dengan nasi itu sendiri. Walaupun ramai yang dah tau apakah khasiat air nasi ni, tapi tak mustahil mungkin ada je yang belum tahu pasal ni.

Antaranya khasiat air nasi adalah;

1- Ada kajian menunjukkan  air nasi beras perang kaya dengan  asid coumaric dan asid ferulik. Bahan-bahan ini semua bertindak sebagai antikanser, antidiabetes dan antioksidan. 

2- Bahan berkhasiat ini biasanya hadir dalam bentuk bebas dalam air nasi dan mudah diserap ke dalam darah.

3- Air nasi yang dibuat menggunakan beras perang dan beras berwarna juga dikatakan mengandungi lebih tinggi bahan antioksidan berbanding beras putih.

4- Air nasi juga dapat bantu atasi masalah angin, sembelit atau cirit birit. 

5- Selain itu, air nasi juga dikatakan dapat menstabilkan suhu badan dan mengelakkan dehidrasi.

6- Air nasi juga boleh  membantu menurunkan berat badan. Nak lagi bagus minum bersama madu asli.

Khasiat air nasi, no 6 buat si pendiet rasa teruja!
Khasiat air nasi, no 6 buat si pendiet rasa teruja! Kredit Google. 

Macam mana nak dapatkan air nasi ni? Caranya mudah je, sebelum kita masak nasi menggunakan periuk nasi elektrik ataupun masak atas api, kita basuh dulu beras tu yang bertujuan untuk membuang habuk pada beras. Then, ikut langkah berikut;

1- Sukatan air dan beras tu hanya untuk 1 atau 2 kali minum.

2- Seeloknya pilih beras yang berkualiti baik.

3- Cara nak buat air rebusan beras ini sama macam nak masak nasi. Pertama, cuci berasnya terlebih dahulu dan toskan.

4- Masukkan beras dalam periuk dan tambahkan air. Pastu, rebus sampai beras menjadi lembut. Kemudian, matikan api dan pisahkan nasi dengan air rebus dengan menggunakan penapis.

6- Air nasi / air beras siap untuk diminum. 

Mudah kan? Semoga bermanfaat.

Suka melengahkan solat? Baca ni.

March 13, 2023 4
Para malaikat menyeret dia melalui orang ramai, untuk menuju ke arah api neraka yang menjulang-julang. Dia pun apa lagilah, menjerit sekuat hati dan tertanya-tanya kot kot ada mana-mana orang yang mampu tolong dia.

Maka, menjeritlah dia sekali lagi sambil menyebutkan semua kebaikan yang dia dah buat. Macam mana dia selalu menolong ibu bapanya. Macam mana dia tak pernah tinggal puasanya, tak pernah tinggal solatnya, selalu bersedekah malah rajin membaca Al-Quran.

Dia terus menjerit, namun takde sorang pun datang tampil tolong dia. Para malaikat terus menerus mengheret dia. Dan, mereka semakin dekat dengan kawah api neraka. Dia menoleh ke belakang dan ini rayuannya yg terakhir. Dia teringat.

Tak! Rasulullah SAW pernah bersabda;

“Bagaimana bersih seseorang yang mandi di sungai lima kali sehari dari kotoran, begitu juga bersihnya orang yang melaksanakan solat lima kali seharian daripada dosa-dosa mereka.”

Dia menjerit lagi sekuat tenaga, “Solat saya? Solat saya? Doa saya?” Namun, kedua-dua malaikat itu tak berhenti malah terus mengheretnya ke tepi jurang neraka. Bahang api neraka yang membahang terasa menyambar mukanya.

Dia menoleh ke belakang sekali lagi, tapi matanya telah kering dari sebarang harapan dan dia tak punya apa-apa lagi yang tinggal dalam dirinya.

Salah satu malaikat menolak dia masuk ke kawah neraka Jahannam. Dia mendapati dirinya terawang di udara dan sedang jatuh ke dalam kawah api. Dia mandapati dirinya terus melayang dan akhirnya jatuh ke dalam kawah api neraka yang menjulang tinggi selama 70 tahun.

Selepas 70 tahun sengsara dibakar api, tiba-tiba dia terasa tangannya diraih oleh satu lengan. Dia ditarik kembali ke atas. Bila dia mengangkat kepalanya, dia melihat seorang lelaki yang sangat tua dengan janggut putih yang panjang memegang tangannya. 

Lelaki itu kelihatannya sangat daif. Sambil menyapu debu ditubuhnya dia bertanya kepada lelaki tua itu, “Siapakah kau?” “Akulah solatmu.” Jawab orang tua itu. 

“Mengapa kau begitu lewat bantu aku? Wahai solatku, aku telah terjunam ke dalam neraka selama 70 tahun! Kenapa setelah tubuhku hangus dan hampir berkecai baru kau datang selamatkan aku? Kenapaa?" Tanyalah lagi kepada orang tua tu. 

Orang tua itu tersenyum sambil menggeleng kepalanya dan berkata: “Adakah kau lupa? Selama hidup di dunia dulu kau sentiasa laksanakan aku pada saat-saat akhir!” “Setiap kali Maghrib kau beri tumpuan pada drama tv dulu. “Zuhur pun kau lewat. Kau lebih utamakan kerja dari aku. Asar dan Subuh pulak selalu di hujung waktu. “Kau tak ingat ke itu semua?”


Jerkahan lelaki tua itu mengejutkannya dari tidur. Dia pun terjaga. Seluruh tubuhnya dibasahi oleh peluh ketakutan. Masa tu jugak dia azan  berkumandang tanda masuknya waktu Solat Subuh. Dia bingkas bangun untuk mengambil wudhu. Dia berjanji tak akan melengahkan solat lagi. Dia dah sedar kesalahannya, kerana dia telah mendapat petunjuk yang Maha Benar.

Moga bermanfaat. 

Kredit  : Petikan dari ceramah Ustaz Faqih Razak di Masjid Tanjung Piandang, kredit kepada penulis asal.

12 March 2023

Kisah Siti Sarah, isteri Nabi Ibrahim as dengan raja Mesir.

March 12, 2023 0
Korang nak tau tak kisah Siti Sarah, isteri Nabi Ibrahim as dengan raja Mesir? Ke korang dah tau? Tapi takpelah, dah tau pun cikla nak share jugak sebab kisah ni sangat menarik dan boleh dibuat pengajaran untuk kita. 

Citenya camni. Raja Mesir ni semua rakyat jelata dah tau, dia ni seorang raja yang kejam sebab suka  aniaya dan rampas harta rakyat, pastu bini orang pun dia nak rembat. 

Mana-mana perempuan yang dia suka, lagi-lagi kalau perempuan tu dah kawin dibunuhnya suami perempuan tu sebab nakkan perempuan tu la. Teruk kan perangai. Ishh isshh ishh, nauzubillah.  

Pastu, yang Nabi Ibrahim ni pulak, bila dah settle misi baginda dengan Namrudz, baginda dengan isterinya iaitu Siti Sarah, termasuk jugak anak saudara baginda iaitu Nabi Luth decide nak keluar dari negara Babylon untuk  pergi tempat yang baru. 

Masa dorang nak masuk negara Mesir, pastu Siti Sarah pulak cantik jelita yang amat, Nabi Ibrahim ni risau la yang raja Mesir ni nak mengapa-apakan isterinya bila terserempak nanti. So, Nabi Ibrahim soroklah Siti Sarah ni kat dalam peti kayu yang diletakkan kat belakang badan unta baginda.

Then, kedatangan Nabi Ibrahim jugak telah menarik perhatian orang ramai termasuk guard guard yang duk menjaga sempadan kerajaan Mesir. Jadinya, guard ni semua telah menahan Nabi Ibrahim pastu bawak mereka pi menghadap raja Mesir. 

Masa menghadap tu, raja Mesir tu tanyalah, “Wahai orang muda! Apakah barang yang terdapat di dalam peti itu?” Pastu, Nabi Ibrahim jawablah, “Seorang perempuan.” Baginda bercakap jujur sebab baginda yakin kalau baginda berbohong sekalipun, raja Mesir mesti tetap nak bukak peti itu. So, takde gunalah kalau baginda tipu. Pastu, baginda jugak yakin yang Allah akan melindungi mereka dari segala keburukan. 

Bila dengar jawapan Nabi Ibrahim tu, raja Mesir yang sememangnya gila perempuan itu, rasa happy lah kan.  Pastu, bila dibuka peti tu, nampak pulak Siti Sarah yang cantik kat dalam tu, lagi la bertambah-tambah seronoknya lahai. Cantik gila kot, sukalah dia kan. 

Lalu, raja Mesir tu pun tanyalah pada Nabi Ibrahim. Hai orang musafir! Apakah ini isterimu?” Namun, kali ni Nabi Ibrahim berbohong atas dasar bermualat, “Dia adalah saudaraku." Tapi sebenarnya baginda tak tipu dari segi hakikat sebab baginda maksudkan saudara dalam agama, bukan saudara kandung. Gitu.

Dah namanya gila perempuan kan, raja Mesir tetap jugak merampas Siti Sarah, tapi kali ni dia tak membunuh Nabi Ibrahim sebab baginda ‘bukan’ suami Siti Sarah. Pastu, Siti Sarah ni pulak dibawak ke sebuah bilik khas dalam istana raja, kemudian yang Nabi Ibrahim pulak dihumban ke dalam penjara. Dah namanya suami isteri kan, Nabi Ibrahim rasa sedih sangat bila baginda mengenangkan isterinya yang bakal diapa-apakan oleh raja Mesir. 

Maka, tiba-tiba mai lah Malaikat Jibril untuk menenangkan Nabi Ibrahim. Kata Jibril, Allah tak akan membenarkan Siti Sarah dari disentuh, apatah lagi diapa-apakan oleh raja Mesir, hatta menyentuh kulit sekali pun tak akan dibenarkan olehNya. 

Selepas itu Jibril dan Nabi Ibrahim pun dipertontonkan macam cctv tu la apa yang jadi kat dalam bilik raja Mesir tu. Berbalik citer raja Mesir ni pulak, dia dah sangat berahi dengan kecantikan Siti Sarah tu start la dekat-dekat dengan Siti Sarah pastu pujuk isteri Nabi itu agar bercumbu dengannya. Bila raja Mesir tu betul-betul dah dekat dengan Siti Sarah, tiba-tiba kan kaki raja Mesir tu cam kena gam yang kuat, so  melekatlah  kat lantai tu. 

Bila dia tak dapat nak gerakkan kaki dia, raja Mesir tu tak reti nak give up tu cuba pula nak pegang bahu Siti Sarah. Namun tiba tiba tangan raja Mesir ghaib pulak sampai ke had bahu! Apa lagi, paniklah dia. 

Dah jadi camtu, barulah menyesal, pastu dia mintalah Siti Sarah doa sebab nak elokkan balik anggota badan dia. Lepas Siti Sarah berdoa, tubuh raja Mesir pun elok balik jadi macam keadaan asal.

Dah nama raja serakah kuat, hihi kejap je insafnya. Raja Mesir jadi bernafsu balik dan cuba untuk mendapatkan Siti Sarah. Namun Allah itu pasti akan membantu hambaNya yang teraniaya kan,  sebelum dia sempat nak buat apa apa, sepantas kilat Allah melekatkan kaki dan kudungkan tangan raja Mesir. Benda ini berulang tiga kali tau. 

Namun,  masa kali ketiga tu, raja Mesir betul betul insaf dan mengembalikan Siti Sarah ke pangkuan Nabi Ibrahim semula.

Raja Mesir pun bertanya kepada Siti Sarah, “Siapakah lelaki kacak yang bersamamu tadi? Apakah benar dia saudaramu?” “Tidak, dia adalah suamiku,” jawab Siti Sarah jujur. 

Atas rasa bersalah dan ingin memohon maaf, raja Mesir telah menghadiahkan kepada Nabi Ibrahim dan Siti Sarah seorang hamba bernama Siti Hajar. Pastu, mereka jugak dihadiahkan pakaian yang cantik dan mahal. Nabi Ibrahim pulak diberi kebebasan untuk tinggal di mana saja. 

Jadi, baginda decide untuk stay di negeri Khamsas ini bersama keluarga baginda, iaitu isteri baginda Siti Sarah, Siti Hajar dan anak saudara baginda, Nabi Lut as.

Begitulah kisahnya, moga dapat sesuatu darinya. 

Disclamiers

Ini adalah blog peribadi. Semua perkongsian di dalam blog ini adalah untuk simpanan dan rujukan pemilik blog pada masa akan datang. Perkongsian yang dipaparkan adalah dari pendapat peribadi dan sebahagiannya adalah dari sumber yang telah dinyatakan pemilik asalnya. Komen yang berbau negatif akan dipadam serta merta. Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini.