Korang tau tak air nasi atau ada orang panggil air rebusan nasi? Air nasi ni sebenarnya berasal dari air rebusan beras putih yang separuh masak yang mana ia lebih berkhasiat berbanding dengan nasi itu sendiri. Walaupun ramai yang dah tau apakah khasiat air nasi ni, tapi tak mustahil mungkin ada je yang belum tahu pasal ni.

Antaranya khasiat air nasi adalah;

1- Ada kajian menunjukkan  air nasi beras perang kaya dengan  asid coumaric dan asid ferulik. Bahan-bahan ini semua bertindak sebagai antikanser, antidiabetes dan antioksidan. 

2- Bahan berkhasiat ini biasanya hadir dalam bentuk bebas dalam air nasi dan mudah diserap ke dalam darah.

3- Air nasi yang dibuat menggunakan beras perang dan beras berwarna juga dikatakan mengandungi lebih tinggi bahan antioksidan berbanding beras putih.

4- Air nasi juga dapat bantu atasi masalah angin, sembelit atau cirit birit. 

5- Selain itu, air nasi juga dikatakan dapat menstabilkan suhu badan dan mengelakkan dehidrasi.

6- Air nasi juga boleh  membantu menurunkan berat badan. Nak lagi bagus minum bersama madu asli.

Khasiat air nasi, no 6 buat si pendiet rasa teruja!
Khasiat air nasi, no 6 buat si pendiet rasa teruja! Kredit Google. 

Macam mana nak dapatkan air nasi ni? Caranya mudah je, sebelum kita masak nasi menggunakan periuk nasi elektrik ataupun masak atas api, kita basuh dulu beras tu yang bertujuan untuk membuang habuk pada beras. Then, ikut langkah berikut;

1- Sukatan air dan beras tu hanya untuk 1 atau 2 kali minum.

2- Seeloknya pilih beras yang berkualiti baik.

3- Cara nak buat air rebusan beras ini sama macam nak masak nasi. Pertama, cuci berasnya terlebih dahulu dan toskan.

4- Masukkan beras dalam periuk dan tambahkan air. Pastu, rebus sampai beras menjadi lembut. Kemudian, matikan api dan pisahkan nasi dengan air rebus dengan menggunakan penapis.

6- Air nasi / air beras siap untuk diminum. 

Mudah kan? Semoga bermanfaat.