Cuba 11 tips ni di dapur, pasti kerja memasak korang jadi lebih mudah.

By Cikla Shahril - March 05, 2023

Mak mak pasti mencari petua atau cara yang boleh bantu kerja dorang terutama di dapur. Betul tak? Jom baca perkongsian ni sampai habis, no 11 memang cikla selalu tengok orang dalam video masak-masak buat. 

Cuba 11 tips ni di dapur, pasti kerja memasak korang jadi lebih mudah.
Cuba 11 tips ni di dapur, pasti kerja memasak korang jadi lebih mudah. Kredit gambar dari Google. 

1. Pastikan kek sentiasa lembut. -Tutup bahagian kek yang terdedah dengan kepingan roti dan pencungkil gigi. Kemudian kek tersebut akan kekal lembut dan segar.

2. Masak ikan panggang tanpa melekat. - Letak ikan pada kepingan lemon. Selain ia akan bagi rasa yang menarik dan sedap untuk hidangan, cara ni jugak boleh bantu ikan  tak melekat pada grill.

3. Kupas halia cepat. - Kupas halia dengan sudu. Hasilnya, halia tersebut tak dibazirkan kalau nak berbanding dengan cara korang guna pisau. Jadi, tak ada la halus je halia tu nanti.

4. Jadikan telur segar untuk lebih lama. - Sapu kulit telur dengan minyak sayur-sayuran sebelum korang masukkannya kat dalam peti sejuk. Cara ini ia membuatkan telur kekal segar untuk beberapa minggu.

5. Elakkan pisang dari terlebih masak? - Korang bungkus pangkal pisang dengan plastik. Cara ni akan memjadikan pisang tahan 3-4 hari lebih lama. 

6. Cairkan mentega beku. - Panaskan cawan menggunakan air panas  dan letakkan di atas mentega. Percayalah, ia akan lembut dalam masa beberapa minit.

7. Simpan biskut supaya sentiasa rangup - Biskut yang dah lemau atau masuk angin confirm dah tak sedap kan? So, untuk elakkannya dari terjadi, korang letak sepotong epal dalam balang. Tengok macam mengarut, tapi apa kata korang try dulu. Senang je kan?

8. Buat kiub ais yang unik. - Korang bekukan hirisan lemon dalam kiub ais macam ni. Bila nak minum, senang je nak buat ais lemon tea.

9. Elak bawang putih dan bawang jadi berkulat. - Letak bawang merah dan bawang putih dalam beg kertas tercucuk supaya ia tak rosak dengan cepat.

10. Simpan sayuran supaya ia kekal segar dan hijau. - Sebelum korang menyimpan syuran dalam peti ais, korang bungkus sayur tu dulu. Cara ni akan bantu sayuran korang kekal fresh dan tahan lebih lama.

11. Kupas bawang putih hanya dalam beberapa saat. - Korang masukkan bawang tu  dalam bekas bertutup dan goncang. Hanya beberapa goncangan, terleraialh kulitnya. Tak caya, cer buat.

Selamat mencuba. 

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments