Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni.

By Cikla Shahril - December 23, 2020

TAK TAU MACAM MANA NAK KAWAL DAN ATASI SIKAP MARAH? KORANG KENA BACA NI. Bagi cikla, rasa marah tu normal. Tapi kalau asyik marah je, orang sekeliling pun jadi menyampah kan. Haha. Mana taknya, salah sikit marah. Itu marah ini marah. Lama-lama kawan pun lari. Haa, kesoranganlah jadinya. 

So, macam mana nak atasi rasa marah ni? Ini dia. 

Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni.
Tak tau macam mana nak kawal dan atasi sikap marah? Korang kena baca ni. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Mengubah posisi duduk.
Cara ini ada diterangkan dalam hadis berikut. Rasulullah SAW bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim).

Ambil wudhu’.
Rasulullah SAW bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud).

Mendiamkan diri ketika marah.
Cara mendiamkan diri ternyata mampu mengurangkan rasa marah. Kalau korang nak tau, panas baran ni jadi bila tindakan demi tindakan boleh sebabkan suasana jadi lebih tegang. So, mendiamkan diri adalah jalan terbaik. 

Berfikiran positif.
Sebaiknya, elak daripada menjerit atau bersuara lantang masa marah sebab ia akan menyebabkan keadaan jadi semakin tak terkawal, pastu tambah tambah lagi emosinya. So, think positive. Think yang marah bukanlah cara penyelesaian. Rendahkanlah suara dan jangan guna kata yang mungkin menyinggung perasaan orang lain.

Luahkan pada masa dan tempat yang sesuai.
Carilah tempat yang sesuai untuk luahkan masalah tanpa perlu ada rasa marah. Contoh, luahkan masalah pada teman terdekat yang dipercayai. Setiap orang ada cara tertentu untuk luahkan tapi pastikan ia positif dan membawa kebaikan pada diri kita dan orang sekeliling.  

Rileks dan bertenang.
Tarik nafas juga mampu kurangkan rasa marah. Ia akan membolehkan kita kawal emosi ketika marah.

Senyum.
Senyuman mampu mengurangkan rasa marah. Walaupun senyum nampak macam senang je nak buat kan, tapi senyuman tak mudah diukir pada wajah orang yang sedang marah. Namun percayalah, dengan senyuman juga perasaan marah kita akan menjadi reda. 

Moga bermanfaat. 

  • Share:

You Might Also Like

1 Orang yang komen.