Tiroid dan paratiroid, berbeza ke?

By Cikla Shahril - December 01, 2020

Siapa ada masalah hypercalcemia? Tau ke korang hypercalcemia tu apa? Sebelum tu, cikla nak share perbezaan antara tiroid gland dan paratiroid gland. Ehh, lain tau walaupun bunyi macam sama. 

Begini, tiroid adalah kelenjar endokrin, yang berbentuk kupu-kupu, sementara paratiroid pulak adalah kelenjar endokrin kecil, iaitu saiz bijian padi. 

Jadinya, perbezaan utama antara tiroid dan paratiroid adalah kelenjar tiroid merupakan kelenjar endokrin yang menghasilkan hormon tiroid yang mengatur metabolisme badan, manakala kelenjar paratiroid pulak adalah kelenjar endokrin yang menghasilkan hormon yang mengawal kadar kalsium dalam darah.

Tiroid dan paratiroid, berbeza ke?
Tiroid dan paratiroid, berbeza ke? Kredit Google.

So, hypercalcemia ni berkaitan dengan paratiroid gland, dan ia memang ada. Penyakit hypercalcemia adalah keadaan di mana kalsium tinggi dalam badan. Tak kiralah dia mengidap penyakit tiroid atau tak. Apa yang kita kena tau, keduanya adalah penyakit berasingan. 

Kalau kalsium terlalu tinggi, mungkin doktor akan suggest operation buang paratiroid gland. Sebab, mereka yang ada masalah hyperparathyroidsm ni selalunya akan jadi masalah kepada buah pinggang dan masalah tulang reput. 

Kesimpulannya, hypercalcemia adalah disebabkan oleh hyperparathyroidsm. Ia tak berkait langsung dengan tiroid.

Sekian.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments