Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip.

By Cikla Shahril - December 24, 2020

MAHUKAN KELUARGA BAHAGIA? USTAZAH SITI NURBAHYAH SHARE TIP. Cikla jamin semua orang dambakan keluarga yang bahagia kan. Orang kata gaduh gaduh sikit tu adatlah. Hambar je pulak hubungan kalau takde 'warna-warni'. Betul tak?

So, macam mana nak jadikan keluarga kita ni bahagia sentiasa? Meh try tip dari Ustazah Siti NurBahyah ni. 

Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip.
Mahukan keluarga bahagia? Ustazah Siti NurBahyah share tip. Gambar diubahsuai dari carian Google. 

P yang pertama adalah 'puji'. Rasanya semua orang sukakan puji-pujian kan. So, setiap pasangan jugak kenalah saling memuji antara satu sama lain dalam semua aspek kehidupan contohnya masakan atau ucapan terima kasih bila diberi pertolongan.

P kedua adalah 'peluk'. Sebenarnya, pasangan suami isteri hendaklah selalu peluk memeluk antara satu sama lain sekerap yang mungkin setiap hari sebab pelukan itu adalah belaian penuh kasih sayang.

P ketiga adalah 'penghargaan'. Iaitu, amalan memberi hadiah yang boleh menambah kasih sayang sesama suami isteri. 

P keempat adalah 'perhatian' yang mesti diambil berat sebab kurangnya perhatian boleh menyebabkan pasangan rasa seperti diabaikan.

P kelima adalah 'persefahaman'. Mereka yang bekerjaya sepatutnya memerlukan pasangan yang lebih bertolak ansur dan memahami kerjaya masing-masing.

P keenam membawa maksud 'pergaulan'. Pasangan suami isteri mestilah menjaga pergaulan masing-masing dengan orang lain untuk mengelakkannya daripada melampaui batas, menimbulkan rasa cemburu dan seterusnya membawa kepada pembabitan orang ketiga.

P ketujuh adalah 'percutian'. Seseorang itu perlu merancang percutian berdua-duaan bersama pasangannya di tempat yang jauh daripada kesibukan dan kehidupan rutin atau gangguan lain.

P yang terakhir adalah 'permohonan' iaitu doa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara pasangan suami isteri serta dijauhi daripada godaan kemewahan dan keseronokan dunia.

Selain itu, Ustazah Siti Nur Bahyah berkongsi beberapa amalan doa selepas solat yang boleh merapatkan hubungan dan menimbulkan kasih sayang antara suami isteri iaitu dengan membaca surah Al-Imran ayat ke-31 atau membacakan ayat ke-200 surah sama.

Katanya lagi, kunci kebahagiaan rumah tangga yang sebenar adalah dengan mendekatkan diri kepada Allah. Bila seseorang itu mengabaikan tanggungjawab terhadap agama, dia akan mengabaikan rumah tangga kerana jiwa yang kosong.

Waallahualam. 

  • Share:

You Might Also Like

1 Orang yang komen.