'santai tapi sampai'

Sakit belakang adalah masalah yang sering dihadapi ramai orang, terutama bila gaya hidup kita kurang aktif atau postur badan tak betul. Jang...

Tips mudah elak sakit belakang.

Sakit belakang adalah masalah yang sering dihadapi ramai orang, terutama bila gaya hidup kita kurang aktif atau postur badan tak betul. Jangan risau, berikut adalah 5 tip mudah untuk bantu elak sakit belakang:

Tips mudah elak sakit belakang.

1. Pastikan korang duduk dan berdiri dengan postur yang betul. Elak membongkok dan sentiasa pastikan bahu korang berada dalam keadaan santai. Gunakan kerusi yang menyokong bahagian bawah belakang untuk duduk.

2. Aktiviti fizikal seperti berjalan kaki, berenang atau latihan kekuatan dapat membantu menguatkan otot-otot belakang. Cuba lakukan senaman sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari. Jangan risau, korang tak perlu jadi atlet untuk ini!

3. Apabila mengangkat barang berat, gunakan kaki korang, bukan belakang. Tekan tumit ke tanah dan angkat dengan kekuatan kaki untuk mengurangkan tekanan pada tulang belakang. Jangan angkat benda yang lebih besar daripada saiz anda, itu memang tak cool!

4. Berat badan berlebihan boleh memberikan beban tambahan pada tulang belakang. Mengamalkan pemakanan sihat dan menjaga berat badan ideal boleh membantu mengurangkan risiko sakit belakang. Jangan khuatir, memanjakan diri dengan donut sesekali masih boleh tapi jangan lupa untuk bersenam juga!

5. Kalau korang duduk dalam satu posisi terlalu lama, cuba bangun dan bergerak setiap 30 minit. Ubah posisi atau melakukan sedikit regangan boleh membantu mengurangkan ketegangan pada belakang. Mungkin boleh jadikan waktu kopi sebagai peluang untuk berdiri!

Dengan mengikuti tip-tip ini, korang boleh mengurangkan risiko sakit belakang dan memastikan korang kekal aktif dan selesa. Jaga belakang korang, ia satu-satunya yang kita ada! Wallahualam.

0 comments: