'santai tapi sampai'

Berlari pagi memang nampak macam aktiviti yang mudah, tapi sebenarnya ada banyak manfaat tersembunyi yang boleh dinikmati. Nak tahu apa yang...

Kenapa perlu mulakan hari dengan langkah kaki yang hebat?

Berlari pagi memang nampak macam aktiviti yang mudah, tapi sebenarnya ada banyak manfaat tersembunyi yang boleh dinikmati. Nak tahu apa yang best sangat pasal berlari pagi ni? Jom kita tengok apakah manfaat hebat yang boleh buat korang bersemangat nak bangun awal esok pagi!

Kenapa perlu mulakan hari dengan langkah kaki yang hebat?

1. Bakar kalori awal-awal lagi.
 
Kalau nak makan nasi lemak dengan tenang lepas ni, bakar dulu kalori pagi-pagi! Berlari pagi membantu tingkatkan kadar metabolisme, jadi badan akan terus membakar kalori walaupun dah berhenti berlari. Ala-ala "bonus bakar kalori" gitu!

2. Segarkan minda dan hilangkan stres.

Otak pun kena workout! Berlari pagi bantu tingkatkan pengaliran darah ke otak, menjadikan fikiran lebih segar dan fokus sepanjang hari. Stres sebab kerja semalam? Hilang macam tu je bila angin pagi kena muka!

3. Tidur lebih nyenyak.

Berlari pagi bantu reset jam biologikal badan. Jadi, malam nanti bila kepala jejak bantal, zzz... terus lena sampai pagi. Siap boleh mimpi berlari lagi!

4. Tingkatkan stamina dan tenaga.

Kalau selalu rasa letih seharian, cuba buat larian pagi sebagai rutin. Lama-lama badan akan jadi lebih bertenaga dan korang akan rasa kurang letih sepanjang hari. Macam dapat tenaga extra power!

5. Ceriakan mood.

Tak perlu kopi untuk happy! Endorfin yang dihasilkan masa berlari pagi adalah booster mood semulajadi. Lepas berlari, terus rasa macam boleh conquer dunia!

6. Jaga berat badan.

Berlari pagi adalah cara paling mudah dan murah untuk kekalkan berat badan. Tak payah susah-susah nak kira kalori setiap kali makan. Dengan berlari, kira macam auto balance la!

7. Tingkatkan kesihatan jantung.

Jantung pun nak bersenam, tau! Berlari pagi bantu tingkatkan kadar denyutan jantung yang sihat, mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular. Bak kata orang, jaga jantung, jaga nyawa.

8. Perbaiki sistem pernafasan.

Bila berlari, paru-paru akan bekerja lebih kuat. Ini bantu meningkatkan kapasiti paru-paru, menjadikan sistem pernafasan lebih sihat dan efisien. Nafas pun lebih panjang dan tak mudah semput.

9. Tingkatkan disiplin diri.

Nak berlari pagi bukan senang, tau! Tapi bila dah buat rutin, sebenarnya ia melatih diri untuk jadi lebih berdisiplin. Semangat ni boleh dibawa ke dalam aspek kehidupan lain juga.

10. Nikmati keindahan pagi.
 
Waktu pagi adalah masa terbaik untuk nikmati ketenangan dan keindahan alam. Angin sepoi-sepoi, bunyi burung berkicauan dan sinaran matahari pagi memang satu terapi semulajadi. Siap boleh update status "Morning run vibes" kat medsos! Haha.

Jadi, tunggu apa lagi? Esok pagi, set alarm awal sikit, pakai kasut sukan dan keluar berlari! Mungkin lepas ni, korang akan jadi runner tegar yang tak sabar nak mulakan hari dengan larian. Happy running! 

0 comments: