'santai tapi sampai'

Bila si kecil mula bersin dan hidung berair, ibu terutamanya mesti risau. Memanglah selsema ni perkara biasa untuk kanak-kanak, tapi kalau i...

Bila anak mula selsema, apa nak buat?

Bila si kecil mula bersin dan hidung berair, ibu terutamanya mesti risau. Memanglah selsema ni perkara biasa untuk kanak-kanak, tapi kalau ia tak ditangani dengan betul, boleh buat anak rasa tak selesa. Jom kita lihat beberapa langkah yang boleh diambil bila anak mula selsema.

Pantau simptom.
Awasi simptom anak. Kalau hanya hidung berair dan bersin tanpa demam, mungkin cuma selsema biasa. Tapi kalau mula batuk, sukar bernafas atau demam tinggi, elok bawa jumpa doktor.

Pastikan anak minum air yang cukup.
Waktu selsema, badan anak mudah dehidrasi. Pastikan anak minum air secukupnya. Air suam atau jus buah-buahan yang sihat boleh membantu legakan tekak dan hidung tersumbat.

Guna pelembap udara.
Udara yang kering boleh buat hidung anak bertambah sumbat. Guna pelembap udara (humidifier) di bilik anak, terutamanya waktu malam. Pelembap udara membantu melembapkan udara sekaligus memudahkan anak bernafas.

Mandikan dengan air suam.
Mandi air suam boleh membantu melegakan selsema anak. Wap dari air suam boleh mencairkan lendir dalam hidung dan tekak, memudahkan anak bernafas dengan lebih selesa.

Jaga pemakanan anak.
Pastikan anak makan makanan yang kaya dengan vitamin C dan nutrisi penting lain untuk menguatkan sistem imun. Buah-buahan seperti oren, kiwi dan strawberi sangat baik untuk membantu melawan selsema.

Bila anak mula selsema, apa nak buat?

Jangan berikan ubat sembarangan.
Elakkan memberi ubat selsema yang dijual di kaunter kepada anak kecil tanpa nasihat doktor. Ada ubat mungkin tak sesuai untuk kanak-kanak dan boleh menyebabkan kesan sampingan.

Tidur yang cukup.
Bagi anak berehat secukupnya. Tidur membantu badan melawan jangkitan dengan lebih baik. Pastikan anak tidur di tempat yang selesa dan suasana yang tenang.

Bersihkan hidung anak dengan lembut.
Gunakan saline drops untuk mencairkan lendir dalam hidung anak, kemudian sedut lendir dengan nasal aspirator. Ini boleh membantu anak bernafas dengan lebih baik.

Elakkan persekitaran yang merangsang selsema.
Jauhkan anak dari asap rokok, debu dan alergen lain yang boleh memburukkan keadaan selsema mereka.

Jangan panik!
Yang paling penting, jangan panik. Selsema adalah sebahagian dari proses membesar dan membina imuniti. Berikan penjagaan terbaik untuk anak dan inshaAllah mereka akan sembuh dengan cepat.

Semoga tips ini membantu ibu bapa dalam menguruskan anak yang selsema. Anak sihat, ibu bapa pun senang hati!

0 comments: