'santai tapi sampai'

Minyak zaitun atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai "olive oil," sering kali dianggap sebagai bintang dalam dapur. Namun, t...

Manfaat minyak zaitun: Lebih dari sekadar ramuan dapur.

Minyak zaitun atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai "olive oil," sering kali dianggap sebagai bintang dalam dapur. Namun, tahukah korang bahawa minyak ini mempunyai lebih banyak manfaat daripada sekadar memanjakan pasta korang, haha. Jom baca beberapa manfaat minyak zaitun yang mungkin akan membuat korang ingin mengisinya dalam setiap sudut rumah! Heeee. 

Manfaat minyak zaitun: Lebih dari sekadar ramuan dapur.
Manfaat minyak zaitun: Lebih dari sekadar ramuan dapur. Kredit image to Google.

1. Penyelamat kulit kering.

Kalau kulit korang kering seperti biskut kering, minyak zaitun adalah sahabat terbaik korang. Hanya beberapa titisan minyak zaitun boleh menjadikan kulit jadi lembut dan berseri.

2. Penawar rambut kering dan kusut.

Rambut kering? Minyak zaitun bukan sahaja membuatkan rambut korang berkilat, tapi juga menjadikan korang nampak macam baru keluar dari salon. Hanya perlu sedikit minyak zaitun dan korang boleh berkata selamat tinggal kepada hujung rambut bercabang!

3. Membantu penghadaman.

Ada yang mengatakan minyak zaitun adalah "magik dalam botol." Ia membantu dalam penghadaman dan membuatkan sistem pencernaan anda berfungsi dengan lancar. Jadi, selepas makan berat, tuangkan sedikit minyak zaitun dalam salad korang dan biarkan ia melakukan keajaibannya.

4. Kelebihan kesihatan jantung.

Minyak zaitun kaya dengan lemak tak tepu yang baik untuk jantung. Sekiranya korang risau tentang risiko penyakit jantung, minyak zaitun boleh menjadi best friend korang dalam usaha menjaga kesihatan jantung. Lagipun, siapa sangka minyak boleh membantu menjaga hati korang?

5. Penjagaan kuku dan kaki.

Jangan lupa untuk memberikan penjagaan istimewa pada kuku dan kaki korang dengan minyak zaitun. Jika kuku korang rapuh atau kaki korang kering seperti pasir gurun, minyak zaitun adalah penyelamat yang ideal. Hanya sapukan sedikit minyak zaitun dan rasai sendiri keajaibannya!

Jadi, lain kali bila korang membuka botol minyak zaitun, ingatlah bahawa ia bukan sahaja menambah rasa pada masakan, tapi juga boleh memberi manfaat kepada kecantikan dan kesihatan. Dan kalau korang masih ragu-ragu, cuba sahaja sebiji zaitun, sekurang-kurangnya ia akan memberikan korang alasan untuk makan lebih banyak zaitun! 

2 comments:

  1. Banyak kegunaannya minyak zaitun ni, tapi Ai cuma tahu guna untuk masak je. Huhuhu.

    ReplyDelete
  2. Pernah baca rahasia wanita2 Italia terlihat awet muda, itu Krn mereka sering konsumsi olive oil. Krn itu saya rutin minum juga. cukup 1 sendok setiap pagi habis bangun tidur.

    Rasanya agak pedas sedikiiit, ga enak awalnya, tp lama2 biasa. Apalagi kalo ingat fungsinya sangat bagus buat tubuh.

    ReplyDelete