'santai tapi sampai'

Nak cantik tak susah sebenarnya. Yang penting rajin dan konsisten. InshaAllah hasilnya memang tak mengecewakan. Jom tengok apa yang kita bol...

Nak tau 5 petua cantik yang mudah? Baca ni.

Nak cantik tak susah sebenarnya. Yang penting rajin dan konsisten. InshaAllah hasilnya memang tak mengecewakan. Jom tengok apa yang kita boleh lakukan untuk cantik. 

Nak tau 5 petua cantik yang mudah? Baca ni.

1. Korang yang ada masalah tumit kaki yang pecah-pecah boleh jadi buat korang rasa seperti berjalan di atas pasir kaca. Tapi jangan risau, ada cara mudah nak atasinya! Cuba lumurkan asam jawa pada tumit kaki, lepas tu rendam kaki dalam air suam bercampur garam bukit. Macam spa khas untuk tumit, tapi tanpa perlu bayar mahal! Amalkan selalu dan tumit kaki korang akan jadi lembut macam marshmallow, bukan lagi macam jalan berbatu! 

2. Minyak zaitun memang luar biasa, seperti superhero dalam botol! Kalau bekas jerawat dan parut nipis membuatkan wajah korang kelihatan seperti peta, cuba oleskan 2 sudu teh minyak zaitun dengan lembut. Biarkan ia beraksi seperti magik selama beberapa minit, kemudian bilas dengan air bersih. Korang mungkin tak akan dapat menjadi "berkilat" dalam satu malam, tapi kulit korang pasti akan terasa lebih lembut. Dan kalau bibir korang jugak lebih kering daripada padang pasir, sapukan minyak zaitun pada bibir untuk kelembapan yang seperti di spa. Jadi, dengan minyak zaitun, bukan sahaja wajah korang akan lebih berseri, bibir pun akan nampak menawan! 

3. Hancurkan oatmeal sampai jadi serbuk halus, pastu campurkan dengan kuning telur dalam mangkuk. Adun sampai sebati, macam nak buat kek tu tapi kali ni untuk muka, haha. Lepas cuci muka, sapu adunan tu rata-rata kat muka. Biarkan dalam 10-15 minit, macam tunggu kek masak dalam oven, lepas tu bilas dengan air suam. Amalkan rawatan ni dua kali sebulan, muka pun boleh flawless macam kek yang gebu! 

4. Bawang putih bukan sahaja penyedap makanan, tapi juga penyedap wajah! Nak kulit wajah glowing? Tumbuk lumat seulas bawang putih, campur sikit dengan perahan limau nipis. Lumur kat muka dan biarkan sampai kering, macam tengah tunggu drama Korea habis episod. Haha. Pastu, cuci dengan air suam. Siap, muka pun berseri! 

5. Nak mata cantik dan menawan? Senang je, ambil daun lidah buaya, tumbuk sampai keluar lendir dan sapu kat bulu mata sebelum tidur. Amalkan selalu, nanti bulu mata boleh melentik secara semulajadi. 

Selamat mencuba. 

3 comments:

  1. Jaman ni semua cari yang dah ready made aje

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. tp ada jugak yg masih suka cuba yg semulajadi/homemade

      Delete
  2. Zaman sekolah saya terbiasa pakai yg alami begini. Trutama Aloe Vera utk rambut. Utk bulumata pernah pakai sekali, tp pediiiih 😅🤣. Krn itu tak coba lagi.

    ReplyDelete