'santai tapi sampai'

Kulit kita adalah organ terbesar dalam badan dan seperti manusia, ia juga memerlukan perhatian dan kasih sayang. Kalau tak dijaga, kulit bol...

Petua lembapkan kulit dengan mudah.

Kulit kita adalah organ terbesar dalam badan dan seperti manusia, ia juga memerlukan perhatian dan kasih sayang. Kalau tak dijaga, kulit boleh menjadi kering, seperti biskut yang tertinggal dalam oven terlalu lama. Jadi, jom kita baca beberapa petua lembapkan kulit yang mudah.

Petua lembapkan kulit dengan mudah.
Petua lembapkan kulit dengan mudah. Kredit image to Google.

1. Minum air secukupnnya. - Kita semua tahu minum air adalah penting, tapi berapa banyak kita benar-benar minum? Bayangkan kulit korang seperti span yang haus. Kalau korang tak minum cukup air, kulit akan menjadi kering dan kaku, seperti span kering yang tertinggal dalam bilik mandi. Jadi, jangan jadi span kering, minum air secukupnya!

2. Gunakan pelembap. - Pepatah mengatakan, pelembap adalah rakan baik kulit manusia. Pilih pelembap yang sesuai dengan jenis kulit korang dan gunakannya setiap hari. Ingat, pelembap bukan hanya untuk wanita atau untuk mereka yang mahu 'glow'. Semua orang perlu, termasuk lelaki yang mahu mengelakkan kulit kering selepas bercukur. Kulit korang akan berterima kasih!

3. Hidrasi dari dalam. - Makan buah-buahan dan sayur-sayuran bukan hanya membuatkan korang rasa lebih sihat, tapi juga membantu kulit korang kekal lembap. Pilih makanan yang tinggi air seperti tembikai atau timun. Ia seperti memberikan kulit anda minuman smoothie yang lazat! Yummy, haha.

4. Elakkan mandi air panas. - Mandian panas memang menggoda, tapi ia boleh menyebabkan kulit korang kehilangan kelembapan semulajadi. Cuba elakkan mandi terlalu lama atau terlalu panas. Kalau nak jugak mandi air panas, gunakan air suam. Kulit korang akan berterima kasih dengan cara yang lembut dan lembap!

5. Gunakan humidifier. - Kalau udara di rumah korang kering seperti padang pasir, pertimbangkan untuk menggunakan humidifier. Ia membantu menambah kelembapan udara dan kulit korang akan merasa seperti berada di spa. Hanya pastikan krang tak menggunakannya dengan terlalu kerap sampai rumah korang rasa macam kat dalam hutan hujan pulak dah, haha!

Selamat mencuba.

2 comments:

  1. Skin care dan air mineral yg cukup sangat membantu sebenarnya. Saya sendiri tak pernah lupa memakai skincare , apalagi sadar kulit saya ekstra kering. Jadi memang hrs selalu oles pelembab. Dan step terakhir dari skincare saya selalu oles rose oil. Ini ampuh sangat utk membuat kulit tanpa wrinkles dan tidak akan kering.

    ReplyDelete