'santai tapi sampai'

Manusia sememangnya cenderung untuk mudah lupa dengan segala kebaikan yang pernah diterima, namun sangat cepat mengingati walau hanya satu k...

Memaafkan dan menghargai kebaikan orang.

Manusia sememangnya cenderung untuk mudah lupa dengan segala kebaikan yang pernah diterima, namun sangat cepat mengingati walau hanya satu kesalahan yang dilakukan oleh orang lain. Itulah sifat semula jadi kita.

Tetapi, dengan adanya sifat kasih sayang dan cinta yang Allah anugerahkan dalam hati kita, marilah kita belajar untuk memaafkan kesalahan orang lain. 

Tidak mudah, namun percayalah, memaafkan adalah satu langkah yang membawa kita lebih dekat kepada kebahagiaan dan ketenangan. Ia membantu kita untuk menghindari daripada menyimpan dendam atau merasakan sakit hati yang berpanjangan.

Memaafkan dan menghargai kebaikan orang.

Ingatlah, memaafkan itu bukan hanya untuk orang lain, tapi juga untuk kebaikan diri sendiri. Kehidupan menjadi lebih ringan dan indah apabila kita fokus kepada menghargai sejuta kebaikan yang orang lain pernah lakukan kepada kita, daripada terlalu memikirkan satu kesalahan kecil.

Jika kita inginkan syurga, memaafkan adalah salah satu jalan menuju ke sana. Semoga dengan kita memaafkan orang lain, Allah juga memudahkan hati mereka untuk memaafkan kita jika kita pernah melakukan kesalahan.

Hargailah kebaikan, maafkanlah kesilapan, dan jalani hidup dengan hati yang bersih dan tenang.

2 comments: