'santai tapi sampai'

Hidup ini sememangnya penuh dengan pelbagai liku dan cabaran. Itu lumrah. Kita mungkin merancang sesuatu itu dengan teliti, berharap segala-...

Percaya dan tawakkal: Serah segalanya kepada Allah.

Hidup ini sememangnya penuh dengan pelbagai liku dan cabaran. Itu lumrah. Kita mungkin merancang sesuatu itu dengan teliti, berharap segala-galanya berjalan lancar. Namun, tak dapat dinafikan bahawa manusia hanya mampu merancang, tapi Allah yang menentukan segala-galanya. Prinsip ini adalah asas kepada konsep tawakkal dalam Islam.

Tawakkal bermaksud kita melakukan usaha sehabis baik, tapi pada akhirnya, kita menyerahkan segala keputusan kepada Allah. Kita perlu ingat bahawa Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita, meskipun pada ketika itu kita tak faham mengapa sesuatu perkara terjadi.

Contohnya, bayangkan kita merancang untuk menjalankan satu perniagaan. Kita telah membuat kajian, menyediakan modal dan melabur masa serta tenaga. Namun, kalau perniagaan itu tak berjaya seperti yang diharapkan, bukan bermakna usaha kita sia-sia. Mungkin Allah sedang menguji kesabaran kita atau merancang sesuatu yang lebih baik pada masa akan datang.

Percaya dan tawakkal: Serah segalanya kepada Allah.

Bagaimana Nak Latih Diri Bertawakkal?

1. Usaha dengan sepenuh hati: Jangan hanya bergantung kepada nasib. Lakukan setiap perkara dengan tekun dan bersungguh-sungguh.

2. Berdoa dengan ikhlas: Sentiasa mohon pertolongan dan petunjuk daripada Allah dalam setiap perkara yang kita lakukan.

3. Redha dengan ketentuanNya: Apabila keputusan Allah tak seperti yang kita harapkan, terimalah dengan hati terbuka. Ingat, setiap dugaan ada hikmahnya.

4. Positifkan fikiran: Jangan putus asa atau berasa kecewa. Yakinlah bahawa Allah merancang sesuatu yang lebih baik, cuma masanya belum tiba.

Jadi, serahkanlah segala urusan kepada Allah setelah kita berusaha. Allah adalah sebaik-baik perancang dan hanya Dia yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNya.

0 comments: