'santai tapi sampai'

Pernah tak korang terfikir untuk menggantikan krim muka mahal dengan ramuan dapur yang ada di rumah? Kalau ya, korang tak keseorangan. Ramua...

Pupur wajah semulajadi: Rasai kecantikan dari alam.

Pernah tak korang terfikir untuk menggantikan krim muka mahal dengan ramuan dapur yang ada di rumah? Kalau ya, korang tak keseorangan. Ramuan semulajadi bukan boleh menjimatkan duit je, malah mungkin membuatkan korang teruja melihat hasilnya. Syaratnya, kenalah rajin kan, hihi. Jom kita selami dunia pupur wajah semulajadi dengan menggunakan bahan mudah.

Pupur wajah semulajadi: Rasai kecantikan dari alam.

1. Pupur madu dan lemon.

Madu adalah raja segala pemanis semulajadi, sementara lemon, dengan keasidan yang tajam, adalah ratu perasa masam. Campurkan kedua-duanya dan korang akan mendapat pupur yang akan membuatkan kulit korang cantik berseri. 

2. Pupur yogurt dan oat.

Yogurt dan oat adalah pasangan yang ideal untuk merawat kulit. Yogurt memberikan kelembapan manakala oat memberi pengelupasan lembut. Hasilnya? Kulit yang lembut seperti bayi. Cubalah!

3. Pupur timun.

Timun bukan sahaja bagus ditambah dalam menu salad tapi juga untuk kulit. Dengan sifatnya yang menenangkan, ia membantu mengurangkan bengkak dan menyejukkan kulit. 

4. Pupur avokado.

Avokado adalah raja buah berlemak yang sihat, dan bila ia digunakan pada kulit, ia memberi kelembapan dan nutrisi. Jangan terkejut kalau korang nampak macam lain dari selalu. Rasa avokado ini juga mungkin membuat korang lapar, jadi pastikan korang tidak mencuri sedikit untuk dimakan sebelum pupur korang kering! Haha.

5. Pupur kunyit.

Kunyit adalah ramuan ajaib yang memberikan warna keemasan yang cantik. Namun, berhati-hati, sebab jangan terkejut kalau korang nampak macam baru settle menyertai pertandingan “Muka Kunyit Terbaik”! Haha. Hasilnya memang memuaskan, cuma korang mungkin perlu mencuci muka dengan teliti untuk mengelakkan daripada kelihatan seperti lencana golf.

So, pupur wajah semulajadi memang memberi manfaat kepada kulit. Siapa je sangka bahawa ramuan dapur boleh menjadi "alat kecantikan yang berkesan"? Selamat mencuba dan jangan lupa senyum bila dah dapat hasilnya ya!

0 comments: