'santai tapi sampai'

Pernah ke korang rasa macam gunung berapi yang hendak meletus? Amarah yang membuak-buak dalam hati sampai terasa ingin meletup jer? Tapi, tu...

Nyahkan amarahmu dengan maaf.

Pernah ke korang rasa macam gunung berapi yang hendak meletus? Amarah yang membuak-buak dalam hati sampai terasa ingin meletup jer? Tapi, tunggu dulu! Sebelum kita jadi seperti periuk nasi yang tersumbat, jom baca macam mana untuk nyahkan amarah dengan cara yang paling berkesan, iaitu dengan maaf.

Okey, mula-mula bayangkan camni. Amarah itu umpama kicap tumpah atas baju putih kegemaran korang. Sekali tumpah, susah nak bersih. Macam tu lah jugak dengan hati. Sekali marah, kesannya melekat di hati dan susah nak dihilangkan. Tapi jangan risau, ada cara untuk bersihkan "kicap" ini, iaitu dengan maafkan orang.

Mengapa perlu memaafkan? Sebab, maaf itu seperti kain lap ajaib. Ia bukan membersihkan hati korang je, tapi juga menjadikan dunia korang lebih cerah dan kurang kusam. Dengan memaafkan, korang akan membebaskan diri dari beban emosi yang berat. Bayangkan berjalan dengan beban emosi seperti beg penuh batu bata, bukankah lebih baik kalau korang buang beban itu?

Nyahkan amarahmu dengan maaf.

Setiap kali korang marah, tarik nafas dalam-dalam dan bayangkan hati korang seperti cermin yang jernih. Lepaskan rasa marah dengan kata, "Aku maafkan." Mungkin tak mudah pada mulanya, tapi percayalah, semakin korang amalkan, semakin ringan hati korang.

Kadang-kadang, humor boleh jadi penawar kepada amarah. Lain kali kalau korang rasa marah, cuba bayangkan situasi itu dalam bentuk kartun lucu. Contoh, jika seseorang memotong barisan di kedai makan, bayangkan diri korang sebagai superhero yang menyelamatkan hari dengan tak marah. “Super-Maaf-man” mungkin! Bukan saja dapat redakan amarah, korang juga mungkin akan tersenyum sendiri.

Ingatlah, maaf itu bukan tanda kelemahan, tapi tanda kekuatan. Orang yang mampu memaafkan ialah mereka yang mempunyai kekuatan dalaman yang hebat. Dan siapa tahu, dengan memaafkan, korang mungkin boleh elakkan kedut di muka. Haaa, bonus, kan?

Jadi, lain kali bila amarah mula mendidih, ingatlah, nyahkan ia dengan maaf. Lagipun, hidup ini terlalu singkat untuk disimpan dalam botol kicap tumpah, bukan?

Waallahualam. 

1 comment:

  1. Eh betuuuul lah kak. Terkadang memaafkan itu bisa membuat perasaan kita menjadi lebih lega. Tak ada benci dalam hati. Yg membuat kita merasa tak bahagia, biasanya Krn selalu berpikir jelek terhadap orang yg kita benci.

    Pada akhirnya, kita yg rugi. Selalu sakit hati, tak bisa bahagia.

    Coba dengan memaafkan, hati pun tenang kan jadinya. Mungkin awalnya susah. Tp kalo kita serahkan semuanya kepada Allah, biarlah hukuman itu nanti Allah yg beri, biasanya hati pun akan tenang.

    ReplyDelete