'santai tapi sampai'

Stres boleh datang macam-macam bentuk. Kerja banyak, jalan sesak dan kadang-kadang, cuma sebab kucing buat muka comel tapi tak nak makan. Ta...

9 makanan sihat untuk kendali stres: Makan sambil relaks, jangan risau!

Stres boleh datang macam-macam bentuk. Kerja banyak, jalan sesak dan kadang-kadang, cuma sebab kucing buat muka comel tapi tak nak makan. Tapi jangan risau, sebab kita boleh lawan stres dengan makanan sihat yang bukan sahaja sedap, tapi juga boleh buat mood kita happy balik!

9 makanan sihat untuk kendali stres: Makan sambil relaks, jangan risau!

  1. Dark coklat. -  Tak payah nak tunggu hari spesel baru nak makan coklat. Dark choco memang ada kuasa magik untuk turunkan hormon stres. Lagi gelap coklat tu, lagi bahagia!
  2. Kacang badam.Nak rasa crunchy sambil tenangkan fikiran? Makan kacang badam! Penuh dengan vitamin E dan magnesium, dua benda ni memang bagus untuk jaga mood.
  3. Oatmeal. - Sarapan oatmeal bukan je buat perut kenyang, tapi juga jaga kestabilan gula dalam darah. Kurang gula, kurang stres. Win-win!
  4. Avokado. - Nak rasa mewah? Potong avokado dan makan dengan roti wholegrain. Lemak baik dalam avokado boleh buat mood kita stabil dan happy.
  5. Ikan salmon.Omega-3 dalam salmon bukan je bagus untuk otak, tapi juga untuk kurangkan hormon stres. Makanlah grilled salmon, confirm rasa macam kat restoran mahal!
  6. Yogurt. Bukan untuk diet je, yogurt juga baik untuk usus. Usus yang sihat, minda pun tenang. Bonus, boleh campur dengan buah-buahan!
  7. Blueberry.Benda kecil yang besar khasiatnya! Blueberry penuh dengan antioksidan, bagus untuk lawan stres dan buat kita rasa lebih tenang. Macam makan gula-gula tapi lebih sihat.
  8. Bayam.Siapa sangka sayur hijau ni boleh buat kita relaks? Penuh dengan magnesium, bayam boleh kurangkan sakit kepala akibat stres. Jadi, jangan pandang sebelah mata!
  9. Jeruk buah-buahan.Jeruk yang masam-masam manis ni bukan sahaja menyegarkan tapi juga bagus untuk tingkatkan imuniti. Imuniti kuat, stres pun lari jauh.

Jadi, kalau rasa macam nak tertekan, jangan terus panik. Tarik nafas, makan makanan sihat ni, dan biarkan diri rasa tenang secara semula jadi. Ingat, makanan pun boleh jadi terapi terbaik!

0 comments: