'santai tapi sampai'

Rambut kerinting memang cantik, unik, dan... ya, kadang-kadang boleh jadi agak degil! Tapi jangan risau dengan penjagaan yang betul dan sedi...

Tips menjaga rambut kerinting agar nampak cantik dan sihat.

Rambut kerinting memang cantik, unik, dan... ya, kadang-kadang boleh jadi agak degil! Tapi jangan risau dengan penjagaan yang betul dan sedikit kesabaran, rambut kerinting boleh kelihatan menawan seperti baru keluar dari salon setiap hari. Berikut adalah beberapa tips yang boleh membantu korang yang mempunyai rambut kerinting untuk menjaga rambut korang supaya kekal cantik dan sihat. 

Tips menjaga rambut kerinting agar nampak cantik dan sihat.

Guna sikat bergigi yang jarang.

Jangan anggap rambut kerinting ni boleh disikat macam rambut lurus! Gunakan sikat bergigi jarang untuk elakkan rambut menjadi kusut dan frizzy. Kalau nak lebih mudah, sikat rambut semasa basah dengan jari-jari korang. Lagipun, siapa yang perlukan sikat kalau ada jari? Lebih multitasking, kan? Haha.

Jangan cuci rambut setiap hari.

Rambut kerinting ni kalau korang nak tau, ia cenderung jadi lebih kering. So, mencuci rambut setiap hari bukanlah idea yang baik. Cuba hadkan mencuci rambut kepada 2 hingga 3 kali seminggu. Kalau rasa rambut dah macam sarang burung, mungkin sudah tiba masa untuk cuci. Tapi ingat, jangan berlebihan!

Gunakan conditioner seperti best friend korang!

Conditioner adalah bff rambut kerinting korang. Setiap kali cuci rambut, jangan lupa gunakan conditioner yang kaya dengan kelembapan. Boleh anggap conditioner macam pelukan mesra untuk rambut korang lepas 'mandi'. Biar rambut kekal lembut dan senang diurus!

Deep conditioning seminggu sekali.

Untuk rambut kerinting, deep conditioning seminggu sekali adalah seperti pergi ke spa. Luangkan masa untuk pakai masker rambut atau deep conditioner dan biarkan ia meresap ke dalam rambut selama 15-30 minit. Korang mungkin perlu duduk sambil menonton drama kegemaran, tapi percayalah, hasilnya berbaloi.

Elakkan penggunaan alat pemanas terlalu kerap.

Penggunaan alat pemanas seperti hair dryer atau straightener boleh merosakkan rambut kerinting. Kalau boleh, biarkan rambut kering secara semulajadi. Tapi kalau terdesak, gunakan dryer dengan diffuser dan tetapkan pada suhu rendah. Korang tak nak rambut kerinting jadi kering macam keropok, haha.

Tidur dengan sarung bantal satin atau silk.

Dengar macam gaya hidup high class kan haha, tapi percayalah, sarung bantal satin atau silk adalah pelaburan yang baik untuk rambut kerinting. Ia mengurangkan geseran, jadi korang boleh bangun pagi dengan rambut yang kurang kusut. Tambahan pula, siapa tak suka rasa satin yang licin dan sejuk, kan?

Rambut kerinting perlukan air, sama macam korang!

Hydration bukan sahaja penting untuk badan, tapi juga untuk rambut kerinting. Gunakan spray bottle untuk semburkan air ke rambut jika terasa kering sepanjang hari. Anggap saja ia macam minuman segar untuk rambut korang, hihi. 

Jangan lupa minyak rambut.

Rambut kerinting cenderung kehilangan kelembapan dengan cepat, jadi sapukan minyak rambut secara konsisten. Minyak argan atau minyak kelapa adalah pilihan terbaik. Tapi ingat, sapukan dengan cermat, korang mesti tak nak rambut jadi berminyak macam gorengan, kan?

Jangan sentuh rambut terlalu kerap.

Rambut kerinting ni seronok disentuh. Tapi cuba tahan diri dari terlalu kerap memegang atau bermain dengan rambut. Semakin banyak korang sentuh, semakin tinggi kemungkinan rambut akan jadi kusut dan berkerak. Sentuhan memang bagus, tapi jangan berlebihan ya!

Sayangilah rambut korang!

Akhir sekali, ingatlah bahawa rambut kerinting korang adalah unik dan cantik dengan caranya tersendiri. Jangan bandingkan dengan rambut lurus atau jenis rambut lain. Sayangi dan hargai rambut korang seperti ia sebahagian daripada diri korang yang istimewa.

Moga tips-tips ini, boleh membantu korang menjaga rambut kerinting korang dengan lebih baik  

0 comments: