'santai tapi sampai'

Memang tak dinafikan perut kembung adalah masalah yang sering dihadapi oleh banyak orang dan salah satu faktor yang boleh mempengaruhi keada...

Betul ke hormon mempengaruhi perut kembung?

Memang tak dinafikan perut kembung adalah masalah yang sering dihadapi oleh banyak orang dan salah satu faktor yang boleh mempengaruhi keadaan ini adalah hormon. Betul ke? Kalau korang nak tau, hormon memainkan peranan penting dalam banyak aspek fungsi tubuh kita, termasuk penghadaman. Mari kita baca macam mana hormon boleh mempengaruhi perut kembung.

Betul ke hormon mempengaruhi perut kembung?

Hormon estrogen dan progesteron.

Wanita sering mengalami perut kembung terutamanya semasa kitaran haid. Ini berkait rapat dengan perubahan tahap hormon estrogen dan progesteron. Estrogen, hormon yang meningkat sebelum haid, boleh menyebabkan badan menahan air, yang seterusnya menyebabkan perut kembung. Progesteron pula, yang meningkat selepas ovulasi, boleh memperlahankan pergerakan usus, menyebabkan sembelit dan peningkatan gas di dalam usus.

Cortisol.

Cortisol adalah hormon yang dikeluarkan sebagai respons kepada tekanan. Tekanan kronik boleh menyebabkan perubahan dalam sistem penghadaman, termasuk peningkatan pengeluaran gas dan kembung. Cortisol yang tinggi juga boleh mempengaruhi keseimbangan mikrobiota usus, menyumbang kepada masalah pencernaan.

Insulin.

Insulin, hormon yang mengatur gula darah, juga boleh memainkan peranan dalam perut kembung. Ketidakseimbangan insulin, seperti dalam kes diabetes atau sindrom metabolik, boleh mempengaruhi cara tubuh memproses makanan, menyebabkan gas dan kembung.

Hormon thyroid.

Hormon thyroid, yang mengatur metabolisme, juga boleh mempengaruhi perut kembung. Hipotiroidisme (kekurangan hormon thyroid) boleh menyebabkan sembelit dan pengumpulan gas, manakala hipertiroidisme (lebihan hormon thyroid) boleh menyebabkan cirit-birit, yang juga boleh mempengaruhi rasa kembung.

Cara mengatasi kembung berkaitan hormon.

- Pemantauan diet: Elakkan makanan yang boleh menyebabkan gas seperti kekacang, kubis dan minuman berkarbonat boleh membantu mengurangkan kembung.

- Pengurusan stres: Teknik pengurusan stres seperti meditasi dan senaman boleh membantu mengawal paras cortisol.

- Pemantauan hormon: Kalau korang mengalami kembung yang berterusan berkaitan dengan kitaran haid, pertimbangkan untuk berbincang dengan doktor mengenai penyesuaian hormon.

Kalau korang mengalami perut kembung secara berterusan dan disertai dengan simptom lain yang membimbangkan, adalah penting untuk mendapatkan nasihat daripada profesional perubatan. Moga bermanfaat. 

0 comments: