Tip nak buat lantai rumah bersih berseri. Senang je rupanya.

By Cikla Shahril - June 20, 2020

Musim virus menyerang ni, kerja mak jadi bertambah kan. Lagi-lagi dalam hal kebersihan rumah dan kawasan sekeliling. Mop lantai kalau dulu 2 kali sehari, sekarang mungkin dah jadi banyak kali. 

Apa yang penting, kesihatan anak dan keluarga kan. Bagi cikla, kerja mengilat dan mengemop lantai adalah kerja yang agak remeh, untuk sesetengah oranglah kan. 

Tu sebab, mak-mak mesti tercari-cari cara yang mudah nak settlekan hal mengemop ni. Sekali zass je dah bersih berseri. Hehe. Apa kata mak-mak try petua kat bawah ni. 

Tip nak buat lantai rumah bersih berseri. Senang je rupanya.
Tip nak buat lantai rumah bersih berseri. Senang je rupanya. Gambar kredit Google.

Guna cuka makan dan sabun pencuci.

Sebelum ni, mak-mak biasa guna cuka makan dalam masakan kan, apa kata try guna cuka untuk bersihkan lantai pulak. Caranya, campur je sedikit cuka dengan sabun cucian lantai yang mak mak selalu guna tu, then tambah air secukupnya. Pastu, mop je macam biasa. 

Guna pelembut pakaian (softener). 

Campurkan softener dengan air suam, lepas tu moplah lantai tu macam biasa. Ia akan membuatkan rumah jadi harum mewangi jugak tau. 

Guna cuka dan air. 

Tadi guna cuka dengan sabun pencuci, ni try guna cuka dengan air biasa pulak. Just campurkan 1/4 cawan cuka dan seliter air sebagai pencuci lantai. Kalau rumah korang jenis kayu lagi cun guna campuran camni. 

Guna serbuk penaik dan air. 

Caranya, serbuk penaik dengan air, kemudian tuangkan campuran tu di tempat kotoran dan biar seketika sebelum dibilas dengan air dan dilap sehingga kering. Kalau korang nak tau, campuran ni berkesan membersihkan karat di jubin seramik dekat bilik mandi korang tu. Cubalah!

Serbuk penaik atau lemon. 

Caranya ni dikatakan berkesan membersihkan karat pada pintu bilik mandi dan dinding jubin. Just celup berus gigi terpakai yang korang dah tak guna dah dalam serbuk penaik, dan gosok pada kotoran. Lepas tu, baru barus dinding tu macam biasa engan air. Oh ye, seminggu sekali pulak elok korang cuci permukaan jubin atau pintu bilik air tu dengan menggunakan separuh lemon dan biarkan sekejap sebelum dicuci dengan air.

Lemon dan garam. 

Campurkan setengah cawan jus lemon dalam setengah cawan air. Tambahkan 1/4 cawan dengan garam, sebelum disiram ada dinding dan jubin yang kotor. Biarkan selama 10 minit atau sampai semua kerak-kerak degil tu keluar sebelum dibilas ulang sampai bersih. 
Selamat mencuba!

Kredit : Ruangan Dekotaman, Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments