Anak demam? Meh ikhtiar dengan petua ini.

By Cikla Shahril - June 11, 2020

Cikla jamin, kalau anak sakit even demam biasa sekalipun, maklah yang paling risau kan. Macam-macam ikhtiar dia cuba nak bagi reda panas badan anak kan, selain dari bawak pergi klinik. 

Bukan nak kata bapak jenis tak kisah, tapi ibu ni kerisauan dia kadang to da max. So, apa kata cuba petua yang cikla share ni. Mungkin ada yang mak mak pernah buat. Petua ni semua ada gak yang cikla dah try sendiri. 

Anak demam? Meh ikhtiar dengan petua ini.
Anak demam? Meh ikhtiar dengan petua ini. Gambar diubahsuai dari carian Google.

Mandi dengan air suam.

Ini adalah salah satu cara paling mudah kalau nak turunkan panas badan anak. Mandikan anak atau berendamlah dengan air suam. Cara ni dikatakan akan membuatkan badan rasa lebih segar dan demam akan beransur kebah dan sembuh.

Tuam kepala dan badan anak.

Kalau cara ni, rasanya ramai yang selalu buat kan. Ambil kain atau tuala yang sesuai, then lap atau tuam anak terutama pada bahagian kepala, termasuklah pelipat seperti ketiak, celah peha dan celah kaki.

Bagi anak makanan mudah hadam.

Budak kalau tak sihat mesti selera makan pun hilang. Macam anak cikla, minum susu pun tak nak. Tapi kalau boleh jangan biarkan perut anak kosong. So, buatkan diaorang bubur ke tak pun makanan yang lembut, yang tak menyakitkan tekaknya. Bukan apa, kalau biarkan anak langsung tak makan, nanti anak tak cukup tenaga nak lawan  penyakit. Confirm lambat sembuh tau. Kesian sangat! 

Bagi anak minum banyak air.

Banyak air bukan maksudnya berlebihan ye. Senang cakap, secukupnya. Kalau mak-mak nak tau, masa demam suhu badan akan meningkat. Jadinya. keadaan ini akan menyebabkan badan anak 'kekeringan' atau senang cakap mengalami dehidrasi. Keadaan ini akan lambatkan proses pemyembuhan.

Pakaikan anak dengan pakaian yang nipis dan selesa.

Masa anak demam, apa yang terbaik, pakaikan diaorang dengan baju yang longgar dan nipis. Apapun yang penting selesa. Elak dari selimutkan anak sebab ia akan menyebabkan suhu badan naik. Boleh jugak kalau nak letakkan anak dalam bilik yang suhunya lebih sejuk.

Last, sentiasalah berada di sisi anak.

Bagi cikla, anak ni masa diaorang tak sihat atau sakitlah diaorang nak 'berkepit' dengan kita. Senang cakap, mereka perlukan perhatian yang lebih dari parent mereka. Borak-boraklah dengan mereka, tanya apa yang mereka nakkan, dan jangan lupa bagi semangat kepada mereka supaya cepat sembuh. Lebih erat kasih sayang gitu.

Tapi, kalau suhu badan anak tak kebah-kebah dan terlalu tinggi, eloklah mak bawa ke klinik untuk pemeriksaan lanjut ye. Lagipun, sangat bahaya kalau suhu badan anak tinggi sangat masa demam. Boleh sebabkan sawan tau.

Kredit imuslimshop.com

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments

  1. aah cikla, mmg sgt risau if bebudak ni demam. sama cara kita. so far berkesan juga, alhamdulilah

    ReplyDelete