'santai tapi sampai'

Hakikatnya, menjadi seorang ibu adalah satu tugas yang takde manual, takde ' off day'  dan kadang-kadang macam duduk dalam  roller c...

Siapa kata jadi ibu itu mudah? Korang kena baca ni.

Hakikatnya, menjadi seorang ibu adalah satu tugas yang takde manual, takde 'off day' dan kadang-kadang macam duduk dalam roller coaster emosi. Ada hari kita rasa macam superwoman, namun ada jugak hari kita rasa macam nak bungkus diri masuk kotak. Huhu. 

Tapi, satu hal yang pasti, jadi seorang ibu ini adalah salah satu moment dan pengalaman yang paling bermakna dalam hidup. 

Multi-tasking sepanjang masa.

Setiap ibu tahu, hidup mereka penuh dengan 'multi-tasking.' Sambil buat susu, sempat lagi jawab mesej bos (kalau yang bekerjalah), tolong anak buat kerja sekolah dan dalam masa yang sama, mata jeling-jeling tengok si kecik main di ruang tamu. Belum kira lagi urusan dapur dan rumah yang macam-macam. Kalau ada pertandingan multi-tasking, ibu-ibu pasti champion! Tapi hakikatnya, ini juga boleh buat kita terlampau penat. So, ambillah masa sikit untuk diri sendiri walaupun 5 sehari. Duduk, tarik nafas dan biarkan diri relax jap.

Tak pernah ada 'me time’ lagi.

Dulu sebelum ada anak, 'me time' boleh tahan lama. Pergi spa lah, shopping even seorang diri pun atau layan drama kegemaran berjam-jam tanpa gangguan. Tapi lepas dah jadi ibu, aktiviti me time berubah jadi sesuatu yang jarang-jarang berlaku. Itu pun kalau berlaku pun kan. Hihi. Kadang-kadang, nak pergi tandas pun boleh kena ketuk pintu. So, cuba untuk tetapkan masa yang spesel sikit untuk diri sendiri every weeks. Tak kisah la 10 minit pun, yang penting ada ruang untuk recharge.

Drama anak-anak masa makan.

Siapa kata nak bagi anak makan itu mudah? Ada hari kita rasa macam chef Michelin. Menu yang kita sediakan dah tip-top, lengkap nutrisi, tapi anak-anak masih buat muka. Yang seorang tak nak makan sayur, yang seorang lagi asyik tanya, "Mana nugget?" Moment ini yang buat ibu kadang-kadang hilang sabar, tapi juga buat kita lebih kreatif dalam penyediaan makanan. So, jadikan masa makan lebih fun. Contoh, present makanan dalam bentuk yang menarik (kalau rajinlah), libatkan anak dalam proses memasak ataupun buatlah rule lucu masa makan macam 'makan sayur dulu, baru boleh jadi superhero.' Gitu. Hihi.

Siapa kata jadi ibu itu mudah? Korang kena baca ni.

Kurang tidur, itu satu hal yang biasa.

Ibu-ibu dan tidur memang ibarat 2 hal yang tak serasi. Dari anak time baby bangun tengah malam, anak kecil yang tak nak tidur, sampailah ke anak remaja yang suka berjaga lewat, tidur yang berkualiti selalu jadi impian. So, lepas ni jangan rasa bersalah kalau ibu nak tidur sekejap time siang hari masa anak tidur. Sedikit rehat boleh buat badan dan minda lebih bertenaga untuk menghadapi hari yang panjang.

Tekanan untuk jadi 'perfect mom!'

Medsos selalu buat kita rasa macam kita kena jadi ibu yang perfect. Bila tengok kawan-kawan share gambar family yang sentiasa tersenyum, rumah yang sentiasa kemas, kita pun mulalah rasa fail. Hakikatnya, takde ibu yang perfect dan setiap ibu sedang do the best to be a good mom. So, jangan compare diri kita dengan orang lain. Setiap ibu dan keluarga adalah unik. Fokus pada apa yang berkesan untuk keluarga sendiri dan bersyukur dengan perjalanan yang dilalui.

Setiap jerit-perih, gelak tawa dan air mata, semuanya adalah sebahagian daripada perjalanan yang menjadikan kita ibu yang hebat. So, kalau ada hari yang rasa macam nak angkat tangan menyerah, ingatlah bahawa anak-anak melihat kita sebagai hero mereka. Teruskan kental, wahai ibu! Yeahhh. 

0 comments: