'santai tapi sampai'

Kadang-kadang, kita tak sedar yang mata kita ni mudah sangat melihat aib orang lain. Macam satu sifat yang payah kita buang, tapi sebenarnya...

Jangan hanya melihat kekurangan orang lain!

Kadang-kadang, kita tak sedar yang mata kita ni mudah sangat melihat aib orang lain. Macam satu sifat yang payah kita buang, tapi sebenarnya kita boleh ubah cara kita pandang sesuatu. 

Bayangkan, setiap kali kita tengok kekurangan orang lain, kita sebenarnya lupa tengok diri kita sendiri. Hakikatnya, kita pun manusia biasa yang penuh dengan kelemahan dan kesilapan.

Sebenarnya, bila kita sibuk nak tahu hal orang lain, apa yang dia buat salah, kita dah terlepas peluang untuk baiki diri sendiri. Mungkin lebih baik kita fokus kepada diri kita, tengok apa yang kita boleh perbaiki dan betulkan. 

Jangan hanya melihat kekurangan orang lain!

Tak semua perkara kita perlu tahu atau komen. Ada masa, lebih baik kita diam dan teruskan hidup. Kadang-kadang kita tak tahu, mungkin orang lain tengah melalui benda yang berat dan susah, tapi kita hanya nampak salah dia saja. 

Bila kita belajar untuk tak menghakimi orang lain, hati kita pun jadi lebih tenang. Kita mula sedar, setiap orang ada cerita masing-masing.

Akhirnya, bila kita tutup mata dari mencari-cari kekurangan orang lain, kita sebenarnya membuka mata kita kepada kebaikan dalam diri sendiri. Allah pun lebih suka hambaNya yang sentiasa baiki diri daripada yang sibuk tengok kesalahan orang lain.

#sharing 💕

0 comments: