'santai tapi sampai'

Kita semua pasti pernah melakukan kesilapan, sama ada secara sengaja atau tak. Itu lumrah. Namun, yang membezakan seseorang itu ialah macam ...

Buang ego, pohon maaf kalau buat silap!

Kita semua pasti pernah melakukan kesilapan, sama ada secara sengaja atau tak. Itu lumrah. Namun, yang membezakan seseorang itu ialah macam mana dia mengendalikan kesilapan tersebut. Malangnya, ego sering kali menjadi penghalang utama untuk kita mengakui kesalahan dan memohon maaf.

Tapi, kenapa agaknya susah sangat nak minta maaf?

Ego adalah perasaan 'besar diri' yang membuatkan kita rasa susah untuk mengaku kalah atau nak mengakui kesalahan. Kita mungkin bimbang hilang harga diri, dilihat lemah atau ditertawakan. Namun hakikatnya, minta maaf bukan tanda kelemahan. Sebaliknya, ia menunjukkan kekuatan hati yang besar dan kematangan diri.

Bila kita enggan meminta maaf, hubungan dengan orang lain akan menjadi tegang. Rasa sakit hati dan dendam boleh terbina, yang akhirnya merosakkan persahabatan, kekeluargaan atau perhubungan di tempat kerja. Lebih buruk lagi, ia boleh membawa kepada perpecahan atau kesunyian yang tak perlu.

Buang ego, pohon maaf kalau buat silap!

Macam mana nak buang ego?

1. Berfikir dari perspektif orang lain – Bayangkan diri kita di tempat orang yang terluka. Apa yang kita mahu jika berada dalam situasi itu? Sudah tentu kita mahu orang mengakui kesalahan mereka dan memohon maaf.

2. Ingat, takde siapa yang sempurna – Semua orang buat kesilapan. Mengakui kesalahan menunjukkan kita sedar akan kelemahan kita sebagai manusia.

3. Jangan tunggu terlalu lama – Lebih cepat kita minta maaf, lebih mudah untuk menyelesaikan masalah. Biarkan ego dan jangan menangguhkan.

4. Latih diri untuk jadi rendah hati – Rendahkan hati dan belajar menerima kesalahan. Tiada siapa akan rugi jika kita berbuat demikian, malah kita akan lebih dihormati.

Jadi, buanglah ego, akuilah kesilapan dan mohonlah maaf. Hanya dengan cara itu kita dapat hidup dengan lebih tenang, dikelilingi oleh hubungan yang lebih harmoni dan dihormati. Ingat, memohon maaf bukan sekadar kata-kata, tapi ia mencerminkan hati yang benar-benar ikhlas.

0 comments: