'santai tapi sampai'

Ramai orang anggap dan mindset bahawa makan malam adalah penyebab utama kenaikan berat badan. Tapi betul ke? Jom baca sampai habis.  Kalori...

Betul ke makan malam boleh buat kita gemuk? Fakta atau mitos?

Ramai orang anggap dan mindset bahawa makan malam adalah penyebab utama kenaikan berat badan. Tapi betul ke? Jom baca sampai habis. 

Kalori adalah kalori.

Sama ada kita makan time pagi ke, tengah hari atau malam, kalori tetap kalori. Kalau kita ambil lebih banyak kalori dari yang dibakar, berat badan kita akan meningkat. So, makan malam yang berat tak semestinya buat kita gemuk, selagi jumlah kalori harian kita masih dalam had yang seimbang.

Masa makan dan metabolisme.

Ada kajian kata bahawa metabolisme kita boleh berfungsi dengan baik tak kira waktu kita makan. Namun, kalau kita makan terlalu dekat dengan waktu tidur mungkin mengganggu tidur kita. Dan kita semua tahu, tidur yang tak cukup boleh menyebabkan peningkatan berat badan!

Pilihan makanan.

Apa yang kita makan pada waktu malam lebih penting daripada bila kita makan. Faham tak tu? Hihi. Maksudnya, kalau  kita pilih makanan sihat macam sayur-sayuran, protein tanpa lemak atau bijirin penuh, itu lebih baik dari makanan ringan yang tinggi gula dan lemak. So, kalau korang masih nak makan pizza time makan malam, cubalah tambah sayur-sayuran di atasnya! Gitu. 

makan malam bukanlah penyebab mutlak  berat badan naik. Ia sebenarnya lebih kepada pemilihan makanan dan jumlah kalori yang kita ambil sepanjang hari.

Berhati-hati dengan snek malam.

Snek malam boleh menjadi jerat! Selalu, kita cenderung untuk nikmati snek yang kurang sihat sambil menonton TV. So, kalau korang nak snacking, pilih pilihan yang lebih sihat seperti buah-buahan atau kacang.

Kebiasaan dan awareness.

Berhati-hati dengan kebiasaan makan malam korang. Makan sambil tengok TV atau hadap komputer/laptop boleh menyebabkan kita tak sedar berapa banyak yang kita makan. Cubalah nikmati setiap suapan dan mungkin korang tak akan merasa perlu untuk makan dalam jumlah yang banyak.

Kesimpulannya, nikmati makan malam korang, tapi kena ingat jugak pilih dengan bijak dan makan sedar diri sikit. Apa yang penting. sederhana!

0 comments: