'santai tapi sampai'

Bila sebut pasal sambal tumis, pasti ramai yang terbayang kehangatan rasa pedas yang memikat selera. Apa kata kali ni kita cuba sesuatu yang...

Sambal tumis sardin petai: Resipi mudah dan sedap padu!

Bila sebut pasal sambal tumis, pasti ramai yang terbayang kehangatan rasa pedas yang memikat selera. Apa kata kali ni kita cuba sesuatu yang lain sikit. Sambal Tumis Sardin Petai. Kombinasi antara ikan sardin goreng, sambal yang power dan petai yang harum, memang kena dengan nasi panas! Bukan saja cepat disediakan, tapi bahan-bahan pun simple je. Jom kita masak!

Sambal tumis sardin petai: Resipi mudah dan sedap padu!
Sambal tumis sardin petai: Resipi mudah dan sedap padu!

Bahan-bahan:

1 tin sardin (goreng sekejap ikan sardin tanpa sos hingga agak-agak perang, angkat dan ketepikan).
Sos sardin (jangan dibuang).
1 biji bawang besar.
3 ulas bawang putih.
10 tangkai cili padi.
1 tangkai lada besar.
Petai secukupnya.
Garam dan perasa secukupnya.
Kicap manis (sikit).

Cara:

1. Gorengkan ikan sardin tanpa sosnya hingga keperangan. Pastikan tutup kuali masa menggoreng tu sebab sardin boleh meletup-letup sikit. Lepas dah siap goreng, angkat dan ketepikan.

2. Potong halus bawang besar, bawang putih, cili padi dan lada besar. Ini akan jadi bahan tumisan yang akan menaikkan aroma sambal kita.

3. Guna balik minyak gorengan sardin tadi untuk tumis bahan-bahan yang telah diracik. Tumis hingga wangi dan garing. Kemudian, masukkan sos sardin yang kita simpan tadi dan biar mendidih.

4. Tambah garam dan perasa secukupnya untuk menyeimbangkan rasa pedas dan masin. Jangan lupa sedikit kicap manis untuk sentuhan kemanisan.

5. Masukkan petai dan ikan sardin yang dah digoreng tadi. Tumis sekejap saja, jangan lama sangat sebab kita nak petai tu masih ada tekstur rangup.
 
6. Siap untuk dihidangkan! 

Hidangkan dengan nasi panas dan confirm selera terus terbuka! Paduan pedas, manis, dan aroma petai memang membuatkan sesiapa pun tak boleh tahan.

Resipi ni sesuai sangat untuk korang yang nak cepat tapi tetap nak hidangan yang sedap dan mengenyangkan. Dengan bahan-bahan yang senang didapati dan cara penyediaan yang ringkas, tak ada alasan untuk tak cuba. Jangan lupa, sambal ni sedap dimakan panas-panas dengan nasi putih!

Selamat mencuba!

Kredit Resipi & Gambar: Nurul Joe.

0 comments: