'santai tapi sampai'

Kalau sebut je petai, mesti ramai yang dah terbayang baunya, kan? Ada yang kata harum semerbak bagi pemilik hidung yang kreatiflah haha. Dan...

Petai: Busuk yang berkhasiat?

Kalau sebut je petai, mesti ramai yang dah terbayang baunya, kan? Ada yang kata harum semerbak bagi pemilik hidung yang kreatiflah haha. Dan tak kurang juga yang terus angkat bendera putih. Tapi tahukah korang, di sebalik baunya yang unik, petai sebenarnya menyimpan pelbagai khasiat untuk kesihatan. Jom kita bongkar rahsia si petai ni. Busuk-busuk pun, khasiatnya tau. Memang padu!

Petai: Busuk yang berkhasiat?

Penjaga Tekanan Darah Tinggi. Petai ni sebenarnya kaya dengan kalium dan rendah sodium, dua elemen yang sangat penting untuk kesihatan jantung kita. Mereka yang ada masalah darah tinggi, makan petai boleh bantu menurunkan tekanan darah dengan cara mengimbangkan cecair dalam badan. Jadi, tak perlulah takut sangat pada petai, sebab dia mungkin penyelamat tekanan darah korang!

Lancarkan Sistem Penghadaman. Bagi yang selalu ada masalah sembelit, petai boleh jadi ‘hero’. Kaya dengan serat, petai memang bagus untuk sistem penghadaman kita. Dengan adanya serat yang cukup, ‘lawas’ pun tak payah nak bertapa lama-lama dalam tandas. Lagi satu, serat ni juga bantu bersihkan usus dan mencegah masalah-masalah seperti buasir.

Atasi Masalah Anemia. Kalau korang selalu rasa cepat penat atau pening kepala, mungkin tanda-tanda anemia tu. Dalam petai, ada zat besi yang membantu dalam penghasilan hemoglobin, jadi ia boleh bantu kurangkan risiko anemia. Cuba makan petai sekali-sekala, tengoklah kalau-kalau ada perubahan pada tahap tenaga korang.

Antioksidan Paling Power. Petai ni ada macam-macam sebatian bioaktif seperti flavonoid dan polifenol yang bertindak sebagai antioksidan. Apa fungsi antioksidan ni? Dia ibarat perisai badan, melindungi sel-sel daripada serangan radikal bebas yang boleh jadi punca penyakit kronik macam kanser dan penyakit jantung. Jadi, sekali-sekala makan petai tu macam top up shield dalam badan!

Kawal Gula dalam Darah. Bagi yang ada diabetes atau dalam fasa pra-diabetes, petai mungkin boleh jadi alternatif makanan yang baik. Kajian ada menunjukkan bahawa kandungan sebatian aktif dalam petai mampu membantu mengawal paras gula dalam darah. Tapi, makan pun kena berpada-padalah. Janganlah korang balun satu guni petai pulak, ye!

Pembawa ‘Mood Gembira’. Petai ni ada kandungan tryptophan, sejenis asid amino yang bantu dalam penghasilan serotonin, iaitu hormon yang buat kita rasa gembira. Jadi, kalau tengah stress atau murung, mungkin petai boleh jadi terapi semulajadi yang korang tak sangka-sangka. Makan petai, ceria sepanjang hari!

Lawan Jangkitan Saluran Kencing. Bagi yang sering alami masalah jangkitan saluran kencing, petai ni mungkin boleh bantu. Kandungan antimikrobial dalam petai dikatakan mampu melawan bakteria dalam saluran kencing. Tapi, jangan lupa minum air yang cukup juga, sebab itu tetap penting untuk pastikan sistem pembuangan lancar.

Bau petai ni memang legend tapi jangan risau! Ada cara-cara untuk kurangkan bau petai selepas makan. Antara yang boleh dicuba ialah kunyah daun sirih atau minum susu segar. Dua-dua petua ni dikatakan boleh kurangkan bau pada nafas dan juga urin.

Jadi, lepas ni kalau ada orang komen tentang bau petai, korang dah ada alasan kukuh dengan fakta-fakta kesihatan yang memang padu! Seperti pepatah Inggeris kata, “don’t judge a book by its cover”. Jangan pandang rendah pada petai. Busuk luarannya, tapi berkhasiat dalamannya. Apa pun, makanlah petai secara sederhana sebab berlebihan pun boleh bagi perut kembung. Selamat menikmati petai dengan penuh manfaat dan senyuman! Hihi.

0 comments: