Wahhhh, merahnya awak!

By Cikla Shahril - May 01, 2016

Ada orang memang mengemari warna merah, tak kiralah ketika pemilihan pakaian atau aksesori. Sampai ada yang menegur, 'Wahhhh, merahnya awak!' Hihi. Warna merah pun jadi salah satu warna kegemaran cikla. Bagi cikla, merah melambangkan keberanian dan semangat,  di samping ia dikaitkan dengan tenaga positif seperti yakin. Ada jugak mengatakan merah itu tanda kasih sayang yang mendalam, kemarahan, penindasan dan kuasa.

Tapi, dari sudut psikologi kalau terdedah kepada terlalu banyak warna merah akan menjadikan seseorang itu lebih sensitif, gelisah dan akhirnya kemarahan boleh terjadi. Wah. Bahaya jugak 'si merah' ni kan? 

Sebenarnya, cikla nak share beberapa tips kalau korang nak menggayakan pakaian berwarna merah setiap kali korang keluar rumah. *khas untuk si penggemar merah.

Penggunaan warna merah pada setiap penampilan kita untuk elakkan penyampaian 'mesej' yang berlebihan. Untuk lelaki yang mahu kelihatan 'berkuasa' di tempat kerja, padankan tali leher berwarna merah dengan kemeja berwarna putih sebab ia lebih sesuai. 

Wahhhh, merahnya awak!
Wahhhh, merahnya awak! Kredit Google. 

Untuk wanita, kalau korang suka memakai kasut tumit tinggi berwarna merah hati, padankan dengan sut berwarna gelap seperti hitam atau biru tua. Pasti penampilan korang memukau orang orang sekeliling korang. Cubalah.

Untuk wanita bertudung pulak, kalau korang pakai tudung berwarna merah, elakkan memakai pakaian/blaus warna sedondon. Untuk seimbangkan penampilan korang, pakai pakaian/blaus berwarna pastel, itu lebih 'selamat'.

Untuk acara santai/kasual, mengenakan seluar berwarna merah adalah lebih sesuai. Gayakan beg tangan berwarna merah dengan potongan formal tanpa perincian sarat ke pejabat. Korang akan nampak lebih bersemangat dan yakin. 

Kalau korang memilih untuk memakai lipstik berwarna merah, solekan pada mata perlulah 'dilembutkan' supaya wajah lebih harmoni, balance dan fresh.

So, lepas ni janganlah 'takut' atau ragu ragu nak pakai warna merah ye. Yakin dengan penampilan kita supaya kita nampak lebih bersemangat dan berani.

Cubalah pakai warna merah, auranya nanti pasti memukau setiap mata yang memandang.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. X suka sgt tpi blh la merah tu kn tampak elegend gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp org yg suka pakai merah mmg nmpk berani kan. Kalau dulu dulu, mak ckp jgn pakai merah sgt nanti kena kejar lembu.. Hihi....

      Delete