Tips bersihkan berus solekan.

By Cikla Shahril - April 14, 2016

Ada wanita yang gemar bersolek kan, nak nak pulak bila dia keluar rumah. Mesti nak bersolek walaupun solekan yang nipis. Berus solekan adalah antara alat terpenting untuk kita bersolek. Tapi, kalau korang nak tau, berus solekan jugalah adalah antara tempat yang paling ideal untuk kekotoran dan bakteria berkumpul. Bila berus ini tercemar dengan bakteria dan kotoran, dah tentu ini akan bagi effect pada wajah kita bila kita gunakannya. So, cikla nak share 3 tips macam mana nak bersihkan berus solekan.

Tips bersihkan berus solekan.
Tips bersihkan berus solekan. Kredit Google. 

Rendam berus solekan dalam bekas yang berisi air pada suhu biasa. Jangan guna air panas sebab nanti bulu berus akan jadi lebih berserabut dan rosak. Kemudian, ambil berus solekan dan rendam dalam bekas berisi air bersama beras tadi *kira-kira 5 minit. Semua kotoran dan sisa solekan pada berus akan tanggal. Tapi, pastikan jangan rendam berus lebih dari 5 minit. Selepas itu, bilas berus dengan air biasa.

Berus solekan yang dah dibilas dengan air bersih tu kemudiannya direndam pulak dengan air yang dicampur shampoo baby atau pelembap rambut (syampu). Rendam berus kira kira 5 minit dan bilas bersih-bersih sebelum dikeringkan. 

Elak guna hair dryer untuk keringkan berus sebab ia akan rosakkan tekstur berus. Biar je berus kering sendiri, dan kalau nak hasil lebih 'molek' keringkan dalam ruang  berhawa dingin *sejuk.

Sumber tips : Ruangan Gen.Y.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments