Advertisement

Bila baby kita mula belajar bercakap?

BILA BABY KITA MULA BELAJAR BERCAKAP? Tak apa yang lebih indah melainkan apabila anak kita menyebut perkataan pertamanya. Wah, memang ni yang ditunggu-tunggu kan? Silap-silap ibu bapanya pulak yang terlebih 'excited'. Hihi. 

Biasanya, memang baby akan bagi respon sebaik saja mereka lahir, dan kanak-kanak yang normal akan bercakap perkataan pertama mereka seawal umur 8-18 bulan. Untuk peringkat awal, ia memang penting sebab ini adalah salah satu cara merangsang anak bercakap. Selepas itu, sepatutnya mereka dah boleh bercakap beberapa perkara penting *yang selalu dia dengar, macam panggilan ibu, mama, ayah, ummi dan baba.

Bila baby kita mula belajar bercakap?

Bila baby kita mula belajar bercakap?
Bila baby kita mula belajar bercakap? Image credited to google.

Jom kita baca beberapa panduan yang mungkin kita boleh gunapakai untuk memantau tahap percakapan anak kita sedari mereka lahir sampailah umur setahun;

~ Baby baru lahir; mereka boleh mendengar dan membezakan bunyi samada ia datang dari arah kiri atau kanan, dengan mengerakkan kepala mereka ke arah bunyi itu datang. Kalau bunyi yang perlahan pun, baby sepatutnya masih boleh bagi respon. Baby akan senyum atau tunjuk respon pada orang pada umur sebulan dan mereka dapat kenal suara ibu bapa mereka pada umur 1-2 setengah bulan.

~ Baby 3 bulan; boleh tiru bunyi percakapan.

~ Baby 4 bulan; boleh menyebut satu suku kata seperti ba, da, ga, gu.

~ Baby 5 bulan; boleh menyebut beberapa suku kata berulang ulang seperti bababa, mamama dan lalala.

~ Baby 6 bulan; mula menyebut perkataan mudah yang selalu didengarnya seperti emak, ayah atau tak.

~ Baby 7 bulan; kebanyakannya boleh menyebut mama dan dada walaupun tak hanya merujuk pada ibu atau ayahnya. *macam anak cikla lah ni.

~ Baby 8 bulan; kebanyakannya boleh ikut dan patuhi arahan pendek yang disertakan dengsn pergerakan badan/tangan, seperti minta dia pegang barang atau tangan kita.

~ Baby 9 bulan; sepatutnya baby dah boleh patuhi arahan ringkas tanpa perlu ditunjuk dengan tangan.

~ Baby 10 bulan; dah pandai guna perkataan mama, emak, atau ayah dengan betul.

~ Baby 11 bulan; dah biasa sebut satu patah perkataan selain dari emak atau ayah.

~ Baby 12 bulan; baby sepatutnya boleh tunjuk ke arah objek yang dia nak.

Sebenarnya, memang perlu untuk ibu dan bapa sentiasa memantau perkembangan percakapan anak mereka sebab kalau ada sebarang masalah yang mungkin timbul, ibu bapa perlu merujuk kepada pakar dengan segera. 

Sumber : Harian Metro.

Post a Comment

0 Comments