Air detoks paling segar di dunia : Gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku!

By Cikla Shahril - September 08, 2018

AIR DETOKS PALING SEGAR DI DUNIA : GABUNGAN SERAI, LEMON DAN DAUN PUDINA YANG DIPETIK SEGAR DARI KEBUN KECILKU! Kalau tiba musim panas ni tekak mesti mencari sesuatu yang sejuk dan menyegarkan. Betul tak? So, macam mana nak memenuhi 'nafsu' tekak tu ye? Sebenarnya bukan susah pun, senang je. Nak tau, cara cikla menyegarkan tekak? Jom baca sampai habis.

Jom buat air detoks! 

Air detoks paling segar di dunia, gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku!
Air detoks paling segar di dunia : Gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku! 

Cikla agak semua orang tau apa dia air detoks kan. Sebab benda ni agak popular juga lebih-lebih lagi bagi mereka yang berdiet. Air detoks ni pulak, ada macam-macam jenis dan banyak khasiatnya. Detoks umpama flush pembersihan untuk menyingkirkan segala kotoran dan toksin dari badan. 


Nak buat air detoks ni pun bukannya susah pun. Macam cikla, guna 3 bahan je, dah jadi dah. 

Air detoks paling segar di dunia, gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku!
Air detoks paling segar di dunia : Gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku! 

Bahan untuk buat air detoks cara saya! 
2 batang serai diketuk. 
1 biji lemon dipotong bulat. 
Beberapa helai daun pudina. 
Sedikit madu lebah (ikut suka, nak letak pun boleh tak letak pun tak pe. Kalau korang nak tambah sikit air gula pun ok, tapi jangan manis sangat). 

Caranya, campurkan ke semua bahan tadi dalam satu jug yang besesuaian, tambah air dan ais secukupnya. Sedia untuk dinikmati. 

Air detoks paling segar di dunia, gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku!
Air detoks paling segar di dunia : Gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku! 

Air detoks paling segar di dunia, gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku!
Air detoks paling segar di dunia : Gabungan serai, lemon dan daun pudina yang di petik segar dari kebun kecilku! 

Untuk pengetahuan korang, antara kelebihan berdetoks adalah sudah pasti membantu menyingkirkan toksin dari badan kita di samping ia mencantikkan kulit dan membantu menurunkan berat badan. 


Ececeh, sukalah tu. So, jom berdetoks. Korang Google sajalah kalau nak cari resepi mudah detoks ni sebab memang terlalu banyak resepinya berserta fungsinya yang berbeza.

Happy detox!

  • Share:

You Might Also Like

6 Orang yang komen.

  1. Wah.. sedapnya.. memang segar la lepas minum nie..

    ReplyDelete
  2. akak pernah cuba buat, tapi x konsisten.. lagipun sbb perut memulas lepas minum... sedih betul akak sbb lemak ni sayang sangat dgn akak..

    ReplyDelete
  3. im not sure if this kind of detox really works but i kinda love the taste of it. tried it once before.

    ReplyDelete
  4. sedapnyaaa kalau minum time tengah panas waktu siang..lega je rasa

    ReplyDelete
  5. NampaK refereshing selain tuk detox

    ReplyDelete
  6. kami selalu minum air lemon je. Hiris lemon dan rendam dalam air kosong ( air mineral). Biarkan 3-4 jam, kemudian minum.
    nanti nak try resipi ni. IsyaAllah.

    ReplyDelete