Ada sahabat...

By Cikla Shahril - February 09, 2017

Betul ke orang cakap kawan dengan sahabat tu lain maknanya? Ermm, secara kasarnya, sama je kot maknanya. 

Pendapat cikla, sahabat lebih tulus dan rapat kot. Ada sahabat yang sanggup susah senang dengan kita, sentiasa ada dengan kita masa kita memerlukan dia. Jom baca nukilan tentang sahabat ni.

Ada sahabat, dia macam garam, nampak kecik je. Harga pun murah macam takde nilai sangat. Tapi, bila garam takde, masak apa pun jadi tak sedap dan tawar. Sahabat macam ni wajib ada dalam kitaran harian kita. 

Ada sahabat, dia macam gula, sedap sangat bila ada. Tapi kalau terlebih pulak, boleh pening kepala. Lepas tu, kencing manis pulak naik. 

Tapi, tetap tak boleh jugak, kalau takde. Nanti badan 'menggigil' pulak. Biasanya sahabat kita yang 'nakal-nakal' suka buat orang kancing gigi.

Ada sahabat, dia macam beras, wajib ada. Kalau takde, tak puas makan. Makan macam tak kenyang. Mesti kena ada jugak dalam sehari tu walau sikit. 

Ada sahabat...
Ada sahabat... Kredit Google. 

Sahabat sebegini biasanya dialah penasihat kita, peguam, cikgu, doktor, tukang masak, tukang sapu.

Ada sahabat, dia macam desert, tak perlu selalu ada. Tapi, kita selalu teringin-ingin. Ter'craving-craving' gitu.' Terleleh-leleh air liur gitu. Sahabat macam ni muncul sesekali je tapi impact cukup bermakna.

Ada sahabat, dia macam sayur, kita tak berapa suka nak makan. Tapi kita tau, sayur tu elok sangat untuk kesihatan kita yang ni biasanya yang sahabat yang suka 'menasihati' *ustaz atau ustazah.

Bagi cikla, walau dalam kategori mana pun kita berada, sebagai seorang sahabat semuanya saling melengkapi hidup ni. Semuanya penting. Kalau salah satu takde, memang tak happening. Apa yang penting carilah sahabat yang menbawa kepada kebaikan bukan sebaliknya.

Pandai cari dan pilih sahabat, insha'Allah, selamat dunia akhirat.

Sumber Whatsapp Group.

  • Share:

You Might Also Like

8 Comments

  1. Tiada istilah sahabat makan sahabat kecuali kawan makan kawan... Sebab itu sahabat terlalu istimewa...

    ReplyDelete
  2. sahabat baik selamanya. macam lagu tema upin ipin. hihi. blogwalking dan klik iklan menarik di sini. :)

    ReplyDelete
  3. Btol cikla. Shabat ade bnyk jenis. Satu je yg same antara mreke - pegi mane pon tkkn hilang :)

    ReplyDelete
  4. Wow... itu sangat bagus bunda :-D

    ReplyDelete