Sebab gagal temuduga.

By Cikla Shahril - February 28, 2017

Tak dinafikan kebanyakan graduan yang baru menamatkan pengajian pasti tercari-cari kerja yang sesuai dengan kelulusan yang dimiliki. 

So, sesi temuduga memang tak kan boleh elak punyalah. Nak tak nak, korang mesti kena tempoh jugak demi mendapatkan kerjaya yang diinginkan. 

Akan tetapi, ada sesetengahnya, walaupun mempunyai kelulusan yang bagus tapi masih berisiko untuk gagal temuduga. Sebab apa? Ha.. inilah yang cikla nak share ni.

Sebenarnya, kalau korang nak tau ada hal yang paling mudah yang menyebabkan seseorang senang-senang je ditolak, iaitu masa pertama kali dia melangkah masuk ke dalam bilik temuduga. 

Sebab gagal temuduga.
Sebab gagal temuduga. Kredit Google my

Bak kata orang, first impression itu sangat penting. Tanggapan orang bila  pertama kali tengok kita. 

Sudahlah begitu, cara komunikasi pun kurang menyakinkan dengan gaya bahasa badan yang lemah. Bila ditanya, soalan dijawab dengan kurang yakin dan teragak-agak. Dekat situ je markah yang diperolehi sangat kurang.

Selain itu, ketrampilan dan gaya personaliti jugak memainkan peranan penting. Personaliti yang kurang memberangsangkan boleh memberi tanggapan negatif kepada si penemuduga sebab ia boleh memberi gambaran yang kita kurang bersedia dan bersikap acuh tak acuh. 

Cara berpakaian jugak penting. Pakai pakaian yang kemas, sesuai dan tak menjolok mata semasa pergi temuduga. Ini pun penting jugak.

Walaupun ada banyak lagi sebab mengapa gagal temuduga, tapi tiga perkara di atas yang paling popular.

Semoga bermanfaat.

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments

  1. Setuju dengan tips yang dikongsikan, kalau mula-mula lihat dah nampak macam biadap, takkan orang nak ambil bekerja kan...

    ReplyDelete