"Luahan Rasa Tanpa Suara"

23 September 2015

Salam Aidiladha semua.....

Wah, esok kita dah nak raya la. Kejap je masa berjalan kan. Rasa macam baru je sambut raya Aidilfitri, dah raya Aidiladha pulak menyusul. Baru-baru ni ada jugak cikla dengar dj radio pasang lagu raya, hehe. Maybe dj tu nak kita rasa kemeriahan kita sambut raya aidiladha macam kita sambut raya puasa.

Salam Aidiladha semua.....
Salam Aidiladha semua.....  Image dari Internet.

Jom kita review sikit sejarah Hari raya Aidiladha ni;

"Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail a.s. dalam memenuhi perintah Allah SWT. Aidiladha disambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhijjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Aidiladha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Aidiladha serta khutbah Aidiladha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah, semua hari-hari ini dipanggil Hari Tasyrik."

Cikla nak ucapkan Selamat menyambut Hari raya Aidiladha. Semoga Hari raya ini memberi kita kesedaran dan keinsafan kerana menghargai pengorbanan Nabi Ibrahim as bersama putera baginda, Nabi Ismail as. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya. Aamiun.

Sumber klik sini

6 comments:

  1. Salam aidil adha buat cik La sekeluarga dari kak ana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidiladha buat Kak Ana sekeluarga...

      Delete
  2. selamat hari raya aidiladha...jom sama2 join segmen Klik Iklan

    ReplyDelete