Lip balm bukan sekadar untuk bibir.

By Cikla Shahril - April 19, 2018

Biasa kita dengar orang pakai lip balm untuk bibir kan. Tapi, apa yang kita semua mungkin tak tau, lip balm ni sebenarnya boleh juga digunakan untuk tujuan yang lain.

Phewww. Cikla pun baru tau. Untuk pengetahuan korang, fungsi lip balm secara umumnya adalah membentuk lapisan baru di atas bibir untuk melindungi bibir sekaligus memberi kelembapan kepada bibir. 

So, bagi  mereka yang mengalami masalah bibir kering dan pecah elok pakai lip balm. Ia sebenarnya ada beberapa jenis iaitu ada yang padat seperti lipstick dan pulak dalam bentuk krim atau cecair.

Lip balm bukan sekadar untuk bibir.
Lip balm bukan sekadar untuk bibir. Sumber Google. 

  1. Berfungsi untuk mengurangkan bengkak atau iritasi pada kulit. Hanya dengan menyapunya pada bahagian kulit yang bernasalah, InshaAllah ia dapat membantu dan lama-kelamaan beransur baik. 
  2. Membantu merapikan dan menyembunyikan  anak rambut yang 'bersepah'. Sapukan saja sedikit lip balm pada anak rambut supaya nampak lebih kemas. Nanti takdelah anak rambut tu  terjuntai keluar. Ehhh, boleh cuba ni! 
  3. Juga berfungsi sebagai serum rambut. Wow, bagaimana pula ye. Caranya adalah dengan mengoleskan lip balm pada rambut secara nipis. Hasilnya, rambut akan jadi sihat dan rapi.

Apa yang terbaik, sebelum membeli lip balm, telitilah kandungannya baik-baik. Apa yang disarankan adalam memilih lip balm yang mempunyai kadar kelembapan yang tinggi, di samping turut mengandungi SPF yang sesuai terutama kalau korang kerap menggunakannya untuk aktiviti di luar rumah.

Selamat mencuba!

Kredit  SINI SINI

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. dulu slalu guna..skg dah xgu8na dah sbb tak beli..hahhaa

    ReplyDelete
  2. Wah. Utk rambut anak pon boleh?
    Ok. Sok nak try Kat Ijat :-)

    ReplyDelete
  3. wahhhh untuk rambut nipis pun boleh? Lepasni nak try lah

    ReplyDelete