Sebenarnya masker perlu dipakai pada wajah sekurang-kurangnya seminggu sekali. Selalunya masker dibuat daripada bahan-bahan alami macam sayuran, buahan, madu, atau yang paling simple pun putih telur. 

Tapi, sejujurnya cikla pun jarang jugak pakai masker ni, sebab biasalah kekangan masa dan lagi satu, MALAS. Hehe.  
 
Kalau korang nak tau, banyak manfaatnya pakai masker ni. Cikla pun baru tau. Hehe  Kelebihan yang utama bila pakai masker ni, ia dapat menegangkan kulit wajah kita. 

Bukan tegang aje, siap anjal lagi sebab ia dapat mengurangkan garis-garis penuaan malah akan menjadikan kulit wajah lebih mulus dan awet muda. 

Pakai masker, ada manfaat ke?
Pakai masker, ada manfaat ke? Kredit Google. 

Untuk pengetahuan korang, pori-pori kulit akan menjadi besar seiring dengan peningkatan usia kita. Salah satu sebab terjadinya keadaan ini adalah apabila kita selalu buat rawatan stim wajah. So, pemakaian masker adalah solution terbaik.

Tapi korang kenalah guna masker ni konsisten, so kulit wajah kita akan kekal lembap dan pori-pori pun akan mengecil. Korang pernah dengar "detoks wajah" tak? 

Sebenarnya, itulah fungsi masker,  juga mana ia boleh bertindak untuk membuang semua sel kulit mati sekaligus akan menghaluskan kulit wajah secara natural.  Hasilnya, wajah akan nampak shining dan fresh. Look muda remaja gitu. Hehe.

Banyak lagi kelebihan masker ni sebenarnya ye kawan-kawan. Ada orang suka menggunakan coklat sebagai masker sebab ia dikatakan mampu meredakan stress dan menjadikan skin kita lebih relaks dan fresh.

Kalau nak dapat hasil yang superb, guna masker coklat ni twice per week. Memang korang tak kan percaya hasilnya nanti. Terkesima sebentar. Hehe. 

Masker yang berasaskan buah tomato pulak dapat membantu kulit wajah kita kekal lembap dan tak kering. Kita pun tau kan, buah tomato mengandungi banyak air. Betul tak?

Lagi apa kebaikan masker ek? Ok ok, masker juga boleh mencerahkan wajah sebab bila kita pakai masker, ada manfaat ke, wajah kita akan rest dan kulit akan serap semua nutrien yang ada dalam masker tu. Kulit wajah akan menjadi cerah dan sihat secara berperingkat.  

Lastly, masker yang berasaskan emas 24k, madu dan putih telur akan menjadikan tona kulit kita lebih sekata. Ia dapat membantu "memperbaiki" masalah sunburn

Pakai masker, ada manfaat ke?
Pakai masker, ada manfaat ke? Kredit Google. 

Tapi, bila dengar emas 24k, macam mahal je kosnya. Ye tak? Hehe. Tapi korang kena ingat, jangan pakai masker melebihi 35 minit sebab ia akan serap balik kelembapan kulit kita dan menjadikan kulit kembali kering. So, ingat tu.

Pada cikla, semuanya kena rajin kan. Kalau kita rajin nak "manjakan" diri kita dengan ber "masker" bagai, hasilnya nanti pasti tak mengecewakan kita. Lagipun, bukan orang lain yang cantik nanti, kita jugak kan. Betul tak? Hehe.

Sumber info :  Majalah Wanita.