Apakah dia diffuse goiter?

By Cikla Shahril - March 20, 2020

Cikla agak masih ramai yang kurang terdedah dan tau banyak hal pasal organ yang satu ini kan? Apa lagi kalau bukan kelenjar tiroid. Banyak dah kot entri yang cikla share pasal kelenjar ni, korang bolehlah search ehh. 

Nak cerita balik sampai esok pun korang tak habis baca kang. Hihi. Basicllay, hyperthyroidism ada banyak jenis. Tapi, yang common atau biasa berlaku adalah Diffuse (Graves Disease) dan satu lagi Toxic Nodular Goiter (bengkak berketul). 

Apakah dia diffuse goiter?
Apakah dia diffuse goiter? Kredit gambar dari Google

Apakah dia diffuse goiter?
Apakah dia diffuse goiter? Kredit gambar dari Google.

Graves disease biasanya akan menyebabkan mata berbonjol keluar dan dirawat dengan ubat, rawatan radioiodine (RAI) ataupun pembedahan. Manakala, kalau toxic nodular goiter pulak, ubat hanya sementara dan rawatannya ialah pembedahan.

Persoalannya, adakah mata yang nampak berbonjol, boleh jadi normal semula? Dan, kalau penyakit seperti ini, yang mana lagi baik, buat rawatan radioiodine (RAI) atau pembedahan? 

Untuk pengetahuan korang, kalau jenis mata berbonjol keluar, doktor akan menggalakkan pesakit melakukan pembedahan untuk. Pesakit tak disarankan melakukan rawatan radioiodine atau RAI sebab ia boleh menyebabkan mata semakin teruk.

Kredit info : Prof. Rohaizak Muhammad UKMSC (dari Grup FB Tiroid Dan Anda (ORI))

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments