Warna bantu atasi tekanan?

By Cikla Shahril - September 05, 2016

Ada kajian mengatakan meditasi atau terapi warna boleh membantu mengatasi tekanan. Ia jugak dapat mengubati rasa mengantuk dan nafsu makan yang tak terkawal. Untuk pengetahuan korang, ada 4 jenis warna yang boleh membantu kita mengatasi tekanan. Nak tau apakah warna itu? Jom baca ni.

Ungu violet dikatakan mampu menenangkan susunan saraf, otot dan menyembuhkan tekanan. Ada kajian jugak mengatakan boleh membantu mengubati bahagian badan yang mengalami tekanan.

Jingga pula dikatakan melambangkan warna matahari yang mampu memperbaiki mood dan konsentrasi korang. Selain itu, ia jugak dapat menjadikan perasaan takut dan cemas menjadi tenang.

Indigo pula dikatakan membantu mengatasi rasa cemas dan tekanan.

Warna bantu atasi tekanan?
Warna bantu atasi tekanan? Kredit Google. 

Biru pula akan membuatkan korang rasa damai je. Kalau korang mengalami gangguan tidur, cuba korang cat dinding bilik tidur korang dengan warna biru. InshaAllah, masalah tu dapat diatasi.

Kalau korang nak tau, warna jugak berkait rapat dengan perasaan hati. Orang yang sedang dilanda kesedihan dan tekanan perasaan selalun dressya lebih cenderung pilih warna kelabu. Jangan pilih warna kelabu, sebab ia menandakan kesuraman.

Sumber : Ruangan Info Sihat.

  • Share:

You Might Also Like

8 Comments

  1. wahhh Sukaaaaa ada warna jingga di situ..:)

    ReplyDelete
  2. Yup.. Adakala warna juga memainkan peranan dengan emosi kita.

    ReplyDelete
  3. Selamat pagi....
    lewat singgah hari ini...
    thanks for sharing....

    ReplyDelete
  4. black is elegent..haha..tp minat ungu violet >.<

    ReplyDelete