Nak menjaga pakaian dan aksesori? Cuba teknik mudah dan murah ni.

By Cikla Shahril - September 22, 2016

Kadang-kadang kita tak perlu nak berbelanja mahal mahal semata-mata nak menjaga pakaian dan aksesori kita. Kalau nak tau, ada je cara yang jauh lebih mudah dan semestinya tak perlu nak guna ongkos banyak banyak. Jom baca apa yang cikla nak share kan ni.

Kalau korang nak menghilangkan bau busuk seluar jeans, apa kata korang cuba ni. Masukkan seluar jeans korang yang mula berbau tu di dalam plastik, lepas tu simpan dalam freezer peti sejuk semalaman. Tengok macam tak logik je kan, tapi cubalah sebab cara ni dikatakan dapat membunuh bakteria yang menyebabkan bau busuk seterusnya bau yang kurang enak dapat dikurangkan.

Kepada peminat baju berbutang, mesti selalu hadapi masalah butang baju yang mudah tercabut. Betul tak? Apa kata korang cuba ni. Ambil pewarna kuku berwarna jernih dan sapukan pada bahagian atas butang. Cara ni dikatakan akan 'mengunci' lilitan benang yang terdapat pada butang, so ini akan menguatkannya.

Nak menjaga pakaian dan aksesori? Cuba teknik mudah dan murah ni.
Nak menjaga pakaian dan aksesori? Cuba teknik mudah dan murah ni. Kredit Google. 

Untuk menghilangkan kesan gincu, guna penyembur rambut untuk mengatasi masalah ni. Caranya mudah je, semburkan pada bahagian yang terkena gincu dan biarkan beberapa ketika. Selepas tu, tepuk kesan semburan tersebut dan bolehlah basuh pakaian tu macam biasa.

Kalau yang ni memang cikla pernah buat. Menghilangkan kesan minyak yang terkena pada baju dengan menggunakan sabun pencuci pinggan. Memang seriously berkesan tau. Just sapu sikit sabun pada kesan minyak tu, gosok gosok sikit sebelum pakaian dibasuh macam biasa. 

Kalau sebelum ni yang kita tau, baking powder guna untuk buat kek, kalau korang nak tau, ia jugak berkuasa menghilangkan bau kasut kita. Caranya senang je, tabur baking powder di dalam kasut untuk menyingkirkan bau dan penuh yang berkampung dalam kasut tu.

Pada penggemar kasut kulit boleh cara ni untuk kilatkan kasut kulit korang. Guna cuka je. Caranya, guna berus gigi yang lembut, kemudian celupkan dalam cuka, lepas tu gosok perlahan lahan pada kasut kulit korang yang kusam tu. InshaAllah, kusam tu akan hilang dan kasut jadi lebih berkilat. Memancar mancar gitu. Hihi. 

Sumber : Ruangan GenY, Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

9 Comments

  1. Memang senang nak buat lagipun bahan-bahannya mudah didapati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kdg2 dgn bhn yg murah pun kita boleh guna kan...

      Delete
  2. thnks 4 sharing sis.sume x prnh buat.haha

    ReplyDelete
  3. wow ! nice info ni cik la :)

    ReplyDelete
  4. good info..
    thanks ya bagitahu pasal komen tu..
    skrg dah boleh komen mcm biasa :)

    ReplyDelete
  5. ok bru tau/..
    tq info.. ^_^

    ReplyDelete