Selamat Hari Malaysia.

By Cikla Shahril - September 16, 2016

Apa daa. Dah malam baru nak wish kan? Hihi. Takpelah. Tanggal 16 September setiap tahun merupakan hari keramat bagi negara kita yang tercinta ini. Hari apa tu? Tak lain tak bukan, ia adalah hari Malaysia. Apa kata kita imbas kembali detik bersejarah macam mana boleh terbentuknya Malaysia bumi bertuah ini.

Pada 31 Ogos 1957, Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Selepas merdeka, Tunku Abdul Rahman telah mengemukakan cadangan kepada Kerajaan British supaya Brunei, Sabah dan Sarawak digabungkan dengan Persekutuan Tanah Melayu menjadi Malaysia. 

Namun, Kerajaan British menolak cadangan itu kerana Singapura diketepikan. Sementara itu, Lee Kuan Yew, Ketua Menteri Singapura pada masa itu juga menyarankan percantuman Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu. 

Cadangan Lee Kuan Yew ditolak oleh Tunku Abdul Rahman. Namun begitu, senario politik yang berlaku di Singapura mengubah sikapnya terhadap saranan Lee Kuan Yew. Pada 27 Mei 1961, Tunku Abdul Rahman dalam ucapannya di Persidangan Wartawan-wartawan Luar Negeri di Asia Tenggara di Hotel Adelphi, Singapura mencadangkan supaya Brunei, Sabah, Sarawak dan Singapura digabungkan dengan Tanah Melayu membentuk Persekutuan Malaysia. 

Cadangan ini menimbulkan pelbagai reaksi. Pada 23 Julai 1961, Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM) ditubuhkan. JPPM memberi peluang kepada pemimpin di Sabah dan Sarawak untuk mengemukakan pandangan memandangkan mereka masih menentang gagasan. 

Akhirnya Sabah dan Sarawak menerima gagasan ini dan menyusun satu memorandun untuk dihantar kepada Suruhanjaya Cobbold. Suruhanjaya ini kemudian menjalankan tugasnya iaitu meninjau pandangan rakyat Sabah dan Sarawak dan membuat syor perlembagaan baru. 

Kemudian pada Ogos 1962, Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) ditubuhkan bagi merangka Perlembagaan Malaysia. JAK mengeluarkan laporannya pada 27 Februari 1963. Laporan ini diterima dan diluluskan. Berdasarkan laporan ini, Perjanjian Malaysia ditandatangani di London pada 9 Julai1963. Pada 16 September 1963, Malaysia diisytiharkan." (Sumber SINI)

Selamat Hari Malaysia.
Selamat Hari Malaysia. Kredit Google 

Lihatlah kepayahan orang dulu untuk mendapatkan apa yang kita nikmati sekarang ni. Orang cakap segala pengorbanan dan kepayahan mereka rasanya tak terbalas oleh kita. 

Cuba bayangkan andai kemerdekaan dan negara Malaysia ini takde, macam manalah ye. Tak mustahil kita masih berada di bawah cengkaman penjajah. 

Tugas kita sebagai rakyat yang 'mengenang budi' adalah berusaha mempertahankan apa yang kita ada sekarang ni. Tak kiralah siapakah kita, kita perlu tahu peranan kita demi kecintaan kita pada negara ini.

So, cikla nak ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI MALAYSIA 2016, semoga keharmonian dan keamanan negara ini akan berkekalan hendaknya. Semoga Malaysia sentiasa berada di bawah lindungan Rahmat dan Rahim Yang Maha Esa. Aamiin.

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments

  1. slmt hri malaysia cik la!

    ReplyDelete
  2. itu lerr, yg dulu dulu kemain susah nk bangunkan negara. mintak malaysia membangun ikut plan dan terancang, semoga semuanya aman :)

    ReplyDelete