Advertisement

Ada apa dengan ZIKA?

ADA APA DENGAN ZIKA? Kalau dulu cerita pasal makhluk Allah ni si nyamuk Aedes, satu penyakit yang terlintas kat benak kita ni mesti tak lain tak bukan demam denggi. Betul tak? Tapi sekarang bukan denggi aje yang kita risaukan, datang pulak satu penyakit baru yang bernama Zika. Penyakit apaan tuh zika tu? Ehem, ada beberapa perkara yang kita kena tau berkaitan dengan zika ni. Apa dia tu? Jom baca ni....

Ada apa dengan ZIKA?

  1. Zika tersebar melalui gigitan nyamuk Aedes. Tapi, ada jugak kes jangkitan adalah melalui hubungan kelamin dan pemindahan darah. 
  2. Zika boleh menyebabkan kecacatan bayi. Ini kerana, bila si ibu dijangkiti zika, bayi yang akan lahir nanti mempunyai kepala yang sangat kecil dan otaknya terbantut.
  3. Kes kematian yang disebabkan zika amat jarang sekali.
  4. Tanda tanda jangkitan zika adalah demam, sakit otot dan sendi, ruam dan sakit mata. Tiada vaksin anti-Zika.
  5. Hindari zika dengan elakka diri dari digigit nyamuk, membanteras tempat tempat pembiakan nyamuk, dan gunakan kondom semasa melakukan hubungan kelamin.
  6. Jangkitan zika dikesan melalui ujian darah dan air kencing.

(Sumber US Centers for Disease Prevention and Control).

Ada apa dengan ZIKA?
Ada apa dengan ZIKA?

Orang cakap mencegah lebih baik dari mengubati. So, kita kena sentiasa mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan diri dari 'dihinggapi' penyakit ni. Mesti ada yang cakap, 

'ala, kalau dah nak kena.. kena jugak..' 

Memanglah, tapi sekurang-kurangnya kita dah usaha untuk mengelakkan diri dari penyakit ni. Rasanya langkah yang paling senang adalah dengan menjaga kebersihan persekitaran rumah dengan melupuskan tempat-tempat pembiakan nyamuk. Dengar-dengar zika ni dah ada di Malaysia. 

Semoga kita semua dijauhkan dari segala yang buruk. Amin.... 

Post a Comment

12 Comments

  1. cegah dia cam cegah denggi la kan cik la. mintak jauh dari segala penyakit.

    ReplyDelete
  2. Memang Zika paling feymes sekarang. Yang penting kena hati hati la ehehhee
    http://mekzumbie.blogspot.my/2016/09/review-pemenang-segmen_19.html

    ReplyDelete
  3. macam macam skrg ni kan ciklaa. semoga di jauh kan dr segala penyakit. aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. penyakit akhir zaman agaknya... amin..take care too aina..

      Delete
  4. SINGGAH
    https://belogs.blogspot.my/2016/09/segmen-maxiscelcomdigifree-jmbelog.html

    ReplyDelete
  5. jangan ambil mudah kebersihan rumah kita..
    mencegah lebih baik dari merawat...
    singgah pagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. pencegahan bermula dr rumah kan..

      tq sudi singgah sini....

      Delete