Orang cakap kawan ketawa, hua hua memang senang nak cari. Tapi, kawan menangis? Kawan waktu susah? Agak-agak korang, susah ke senang nak dapat? Mungkin ada yang sanggup susah senang dengan kita, tapi susah kot nak cari, huhu. Ini pendapat cikla lah.

Kadang-kadang macam tak susah kot kita nak kenal kawan kita tu kawan baik kita yang terbaik atau kawan baik yang baik pura pura. Ermm, apa kata jom kita baca macam mana kita nak tau yang memang takde faedahnya nak dibuat kawan pun.

Takde faedahnya nak dibuat kawan dia ni.
Takde faedahnya nak dibuat kawan dia ni.

Berpura-pura baik depan kita. Ececeh, kalau depan kita kekonon caring, nampak risau kalau kita ada masalah, tunjuk macam bersungguh-sungguh nak bantu kalau kita ada masalah, dan macam-macam lagilah. 

Tapi, hakikatnya bila kat belakang kita, waduh-waduh dialah yang paling 'mencancang' kondem kita. 

Memang hampagas kawan macam ni.

Lagi satu kes, dah la dia cuba jatuhkan kita dalam diam lepas tu, amboi, diam-diam jadi penghasut pulak. Hasut orang sana, hasut orang sini. Dah kantoi, ehhhh tak mengaku pulak dah. Hisssh, memang nak kena luku ni.  

Dushhh dushhhh. 

Lepas tu, lupa kita bila dapat kawan lain. Bila takde kawan, duduk sorang-sorang pandai pulak cari kita. "Ko lah kawan aku dunia akhirat, susah senang ko tak yah risau,  i'll be here for you."

Tapi, bila dah dapat kawan  lain, amboi dah tak dinampak dah kita ni. Orang cakap, berlanggar bahu pun buat derk je. Ni memang kasi hangat hatilah wehh. Itu belum lagi kawan yang suka rampas-rampas ni. 

Orang cakap dia buat baik dengan kita pun sebab ada agenda yang tersembunyi.

Bagi cikla kalau kita nak bersahabat dengan sesiapa pun yang penting kena ikhlas. Jangan kita nak berkawan tu bersebab. Sebab yang tak baik pulak tu. Tak elok tau. Bukan apa, kalau kita buat orang tak mustahil orang akan buat kita balik. Ingat, tak selamanya kita di atas. 

Cikla selalu cakap. What you give, you get back. Ingat tu.

Semoga bermanfaat.