Nak atasi dagu berlapis? Meh cuba ni.

By Cikla Shahril - May 18, 2016

Masalah dagu berlapis ni boleh dialami oleh sesiapa saja terutama pada orang gemuk. Keadaan ni disebabkan oleh lapisan lemak yang menonjol di bawah dagu, dan ada juga yang mengatakan faktor genetik/keturunan juga boleh menyebabkan munculnya dagu berlapis ni. Betul atau tak, waallahualam.

Tapi, pada yang mengalami masalah dagu berlapis ni, jangan risau. Cikla nak kongsi beberapa tips yang mungkin korang boleh guna untuk hilangkan lemak pada dagu. 

Apa yang penting, ia menggunakan cara semulajadi, murah dan pastinya tak berbahaya. Apakah tips-tips itu? Inilah dia;

Nak atasi dagu berlapis? Meh cuba ni.
Nak atasi dagu berlapis? Meh cuba ni. Kredit Google. 

Dengan mengunyah gula-gula getah, ia baik sebagai senaman untuk wajah, selain ia dapat membersihkan gigi dan membuatkan nafas lebih segar. 

'Gerakan' mulut yang terhasil dari kunyahan membantu atasi lemak di bawah dagu dan secara tak langsung membuatkan dagu juga bersenam.

Selain itu, guna ketulan ais dengan cara meletakkan ais dalam kain, kemudian tekapkan ketulan ais itu di bawah dagu. 

Tekan dan lepaskan, dan lakukan sebanyak 20-30 kali setiap hari. Hasilnya bahagian bawah dagu akan nampak lebih anjal.

Yang ni agak-agak korang boleh buat tak? Hihi. Jelirkan lidah korang keluar, kalau boleh cuba sentuh hujung hidung, dan kalau tak boleh buatlah tak termampu. 

Kalau korang nak tau, gerakan ni boleh menguatkan otot dan mencantikkan bahagian dagu, serta otot di bahagian leher pun rasa tegang je. Hasilnya, lemak di bawah dagu pun dapat dikurangkan. Buat sekerap mungkin dan lihatlah hasilnya.

Buat senaman wajah dengan menyebut a, e, i, o, u sebanyak 40 kali dan buatlah setiap pagi dan malam secara konsisten. Hasil gerakan mulut itu akan membantu membentuk wajah jadi lebih menarik.

Haaaa. Cikla rasa tips ni paling senang kot. Sejurus saja korang bangun dari tidur, dongakkan kepala korang ke atas selama 15 saat, dan buat sebanyak 10 kali. Hasilnya, otot di leher akan jadi tegang dan bahagian dagu yang berlipat akan berkurangan perlahan-lahan.

Nak atasi dagu berlapis? Meh cuba ni.
Nak atasi dagu berlapis? Meh cuba ni. Kredit Google. 

Apa yang penting, jagalah pemakanan kita. Elak memakan makanan berlemak sebab ia menyebabkan mudahnya berat badan meningkat. 

Ia turut beri kesan pada bawah dagu jugak, di samping korang mengurut dagu secara menaik dengan menggunakan krim/losen. Teknik ni dapat membantu pecahkan lemak dan menjadikan kulit di bawah dagu dan leher lebih anjal.

So, apa lagi. Cubalah pada yang mengalami masalah ni. Kalau tak cuba semua pun takpe, cuba salah satu dan apa yang penting kena konsisten. 

Sumber : Ruangan Tips Cantik.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. Terima kasih cikla untuk tips ni. Sangat berguna untuk siqah :)

    ReplyDelete
  2. Thanks cikla.. tips no 3 tu susah lah.. sakit juga rahang..

    ReplyDelete