Rahsia macam nak buat telur dadar gebu dan lazat.

By Cikla Shahril - July 02, 2017

Cikla rasa semua orang suka makan telur dadar kan, lebih-lebih lagi kalau makan dengan nasi panas. Ganding pulak dengan kicap pun dah cukup dah. Silap-silap haribulan berpinggan-pinggan pulak menambah nasi pulak dah. 

Tapi, kalau korang nak tau tak semua orang pandai nak masak telur dadar yang gebu gebas. Ada orang masak telur dadar bukan main nipis lagi. Ada pulak yang masak telur dadar teballah pulak. So, korang nak tau tak apakah 'rahsia' nak buat telur dadar korang tu menjadi gebu dan extra super duper sedap sehingga menjilat siku (amboi melampau sungguh)? 

Rahsia macam nak buat telur dadar gebu dan lazat.
Rahsia macam nak buat telur dadar gebu dan lazat. Sumber Google. 

  1. Masa korang pukul telur tu, pastikan korang pukul lama tau. Maknanya kat sini, korang memula pukul telur tu dulu. Kalau yang ni memang cikla buat. Memang betul. Nanti masa kita goreng telur tu dalam kuali, telur tu akan naik dan kembung cantik je. Lepas telur betul-betul kembang dengan jayanya, barulah korang masukkan apa yang orang suka. Biasanya orang akan tambah bawang besar, cili merah, dan dan bawang. Ikutlah apa yang korang suka.
  2. Masa korang pecahkan telur tu  kat dalam mangkuk, korang masukkan sedikit air. Lepas tu, baru korang pukul telur tu sampai kebamg sebelum korang nak goreng dia. 
  3. Tambahan satu sudu besar mayonis dalam bancuhan telur dadar, lepas tu pukul sampai sebati dan kembang. Petua ni cikla pernah buat jugak dulu. Memang betul, nanti telur akan jadi gebu, lembut, lemak dan bertambah sedap. 
  4. Bila korang dah siap pukul telur tu sampai kembang, korang tapiskan telur tu sebab nak tapis buih-buih yang ada pada telur. Lepas dah tapis tu, barulah korang masukkan bahan-bahan yang lain. 
  5. Masa korang memukul telur tu, korang tambahkan air perahan limau nipis dalam bancuhan tersebut sebelum dipukul rata dan sebati. 
  6. Masa nak goreng pulak, tunggu biar minyak betul-betul panas baru masukkan telur. 
  7. Masa nak tuang pun ada caranya tau. Caranya, korang tuang telur tu dari jarak yang agak tinggi. Jangan lupa kecilkan api dulu dan tunggu telur sampai masak sebelum korang terbalikkan telur. 
  8. Lagi satu, masa korang nak pukul telur tu korang tambahkan sedikit serbuk penaik kat dalam bancuhan tersebut sebelum dipukul sampai sebati. Cara ni dikatakan akan menjadikan telur dadar korang lebih sedap.

So, macam mana? Senang je kot petuanya kan. Bolehlah kita cuba lepas ni kan.

Sumber Facebook page Seminit Resepi.

  • Share:

You Might Also Like

9 Comments

  1. ok nanti nak try masuk mayonis pula..hihi

    ReplyDelete
  2. Ok simple ni.
    Boleh cuba try nanti.

    ReplyDelete
  3. telur dadar.. sedap makan dgn nasi putih.. nyummm

    ReplyDelete
  4. Terima kasih cik la di atas perkongsiannya =)

    ReplyDelete
  5. Menarik petua tu semua.. tapi kami suka telur mata dari telur dadar

    ReplyDelete
  6. 🌸💓🌼🌸💓🌼🌸💓🌼
    Jemput join segmen saya Segmen Sesuci Lebaran 2017 by Hani RahmanTerima kasih...
    🌸💓🌼🌸💓🌼🌸💓🌼

    ReplyDelete
  7. Macam2 trick rupanya nak masak telur ni. Salah la rupanya cara saya. Sebab nipisssss melayang.

    ReplyDelete
  8. terkenang kan mak mertua aida.
    dia tegur aida, "nape telur dadar kau gebu?"
    dia tanya cara aida buat hi hi hi....
    aida memang akan kacau lama tau, cikla.
    then tak suka letak garam. akan letak mayonis.

    ReplyDelete