Nak jadi ibu bapa cemerlang, bagaimanakah?

By Cikla Shahril - January 13, 2016

Cemerlangkah kita sebagai ibu bapa? Berjayakah kita mendidik anak-anak menjadi apa yang kita mahukan? Cikla tak cakaplah yang cikla ni seorang ibu yang cemerlang dalam mendidik anak-anak. 

Tapi, cikla sentiasa cuba untuk menjadi cemerlang. Sebab tu cikla nak share beberapa tips ni, inshaAllah mudah-mudahan kita semua akan menjadi ibu bapa yang cemerlang dunia dan akhirat. Aamiin.

Nak jadi ibu bapa cemerlang, bagaimanakah?
Nak jadi ibu bapa cemerlang, bagaimanakah? Sumber Google.

Tips pertama, cuba luangkan masa melayan 'percakapan' anak kita terutama anak yang masih kecil. Anak-anak kecil biasalah, kalau dah start bertanya. Macam-macam hal ditanyanya. Selagi tak dapat jawapan selagi itu dia akan terus-terus bertanya. Keh keh keh.

Tips kedua, kalau anak-anak buat salah sebolehnya elakkan dari memarahi mereka. Kalau korang nak tau, cara terbaik adalah dengan menerangkan dengan lembut apakah kesan kalau mereka melakukan kesalahan itu. Tapi, pepahamlahkan. Kadang-kadang ibu bapa ni tahap kesabarannya nipis je. Pantang anak buat salah sikit, mulalah nak melenting. Padahal, anaknya tumpahkan air je. Huhu.

Tips ketiga, peluk anak-anak setiap hari. Ada kajian yang dibuat menyatakan setiap pelukan akan mengeratkan hubungan antara anak dan ibu bapa serta mewujudkan perasaan trust each other. Lagipun, kalau anak berada dalam pelukan kita, mereka akan rasa lebih selamat dan rasa dilindungi. Kan.

Tips keempat, jangan buang mainan kegemaran anak walaupun dah rosak. *Alah, cikla kalau kemas kemas jumpa mainan yang tak elok, alamatnya zassssss ke tong sampahlah jawabnya. huhu. Rupanya, kalau kita berbuat demikian bermakna kita menghormati semua kepunyaannya, so mereka akan mampu melakukan perkara (respect) yang sama dengan kita.

Tips kelima, doa. Ya, inilah yang paling penting sebenarnya. Sebagai ibu bapa, kita mestilah sentiasa mendoakan kecemerlangan dan kebahagiaan anak-anak kita dunia akhirat. Hati-hati dengan setiap yang kita cakapkan sebab orang ada cakap apa yang keluar dari mulut ibu bapa merupakan satu doa. So, berkatalah yang baik-baik. InshaaAllah, semuanya akan baik-baik juga.

Semoga perkongsian di atas akan bagi kita sedikit sebanyak panduan untuk menjadi ibu bapa yang cemerlang!

Sumber :  Ruangan Psikologi Perkahwinan, Mingguan Wanita 2016.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments