Mencari wangian sesuai dengan diri? Ini tipsnya...

By Cikla Shahril - March 31, 2016

Rasanya tak kira lelaki atau perempuan mesti nakkan wangian sesuai dengan diri mereka. Orang cakap ia turut mempengaruhi penampilan dan style peribadi seseorang itu di samping mampu menjadikan diri lebih berkeyakinan. Mana taknya, wangian boleh mengubah pandangan orang terhadap kita selain dari ia turut menghilangkan tekanan.

Jangan ingat  pilih wangian ni senang tau! Kalau korang nak tau, deria bau manusia adalah 150, 000 kali lebih sensitif berbanding dengan deria penglihatan. So, keadaan ini boleh mewujudkan emotional bonding dengan orang lain. Percaya tak? Hihi.

Apa itu wangian?

Wangian merupakan campuran kompleks antara bahan semulajadi dan sintetik dalam kandungan berbeza hingga bau tertentu terhasil. Jangan tak percaya, walaupun beberapa orang memakai wangian yang sama, tapi baunya tetap lain sebab ia akan bercampur dengan bau natural badan seseorang itu.

Wangian ni ada jenis-jenisnya ke?

Wangian terbahagi kepada 3 jenis, iaitu;

  1. Parfum; ia adalah wangian paling kuat sebab kepekatan wangian di dalamnya lebih tinggi,  15-30%. Ini menjadikan ia boleh bertahan lebih lama sampai 6 jam walaupun dipakai sikit je.
  2. Eau De Parfum (EDT); ia lebih ringan sebab kepekatannya antara 8-15% je. So, ia hanya mampu bertahan antara 3-5 jam je. Kalau kepekatan antara 4-8%, baunya hanya mampu bertahan dalam 2-4 jam je.
  3. Eau De Toilette (EDC); ia lebih dikenali sebagai Cologne, sebab ia adalah wangian yang paling ringan. Ia hanya berkepekatan 3-5% je yang mampu bertahan sampai 2 jam sebelum disembur semula!

Ada tips ke nak pilih wangian ni? Mestilah ada. So, meh cikla nak share apakan tips yang mungkin kita boleh guna masa nak pilih wangian, tak kira wangian untuk lelaki atau perempuan.

Ini tipsnya?

  1. Diri kita sendiri sebagai penentu kepada jenis wangian yang sesuai; hal ini kerana otak kita akan memproses bau atau apa apa haruman yang boleh menjadikan diri kita kelihatan happy dan tenang, itulah wangian yang paling sesuai dengan kita.
  2. Sebolehnnya jangan biar orang lain memilih wangian untuk kita; sebab lastly memang takdenya kita nak pakai dengan alasan bau wangian tu tak sesuai dengan kita. Kan dah membazir. Lagipun, membazir itu amalan syaiton. Tak elok gitu. Betul tak?
  3. Cari info dari orang sekeliling pasal wangian yang kita nak tu, tapi kalau ramai orang yang bagi pandangan negatif, lupakan aje wangian tu. Cari aje wangian lain yang lebih sesuai.
  4. Sebaiknya jangan main beli je wangian atau ikut cakap orang lain tanpa mencuba dulu wangian tersebut. The best way is, uji dulu wangian itu adakah ia sesuai atau serasi dengan bau semulajadi badan kita melalui aktiviti yang kita lakukan sepanjang hari.
  5. Maksimum wangian yang boleh dicuba dalam satu masa adalah 4, sebab kalau banyak sangat takut salah pilih dan banyak sangat bau kan. Confius pulak nanti. Selagi tak dapat mana yang sesuai, jangan beli.
  6. Kalau nak cuba wangian, sembur pada bahagian lengan dan di bahagian dalam siku untuk dapatkan bau yang serasi Jangan sembur wangian pada kertas sebab baunya tak akan sama kalau ia disembur pada badan.
  7. Kalau boleh, sebelum nak cuba wangian, bau dulu sesuatu yang kuat macam kopi untuk elakkan deria bau kita jadi confius dan hilang fokus.

Mencari wangian sesuai dengan diri? Ini tipsnya.
Mencari wangian sesuai dengan diri? Ini tipsnya. Kredit Google. 

Ada 'due date' ke wangian ni?

Kalau korang nak tau, wangian ni ada 3 kitaran jangka hayatnya, iaitu start dari semburan awal sampai ia tinggalkan bau yang paling basic dalam formulanya. Kalau bau yang muncul sebaik aje kita picit punat botolnya, ia lebih ringan dan hanya bertahan 15 minit sampai 2 jam je.

Untuk pengetahuan korang, biasanya first bau yang boleh kita hidu adalah bau floral, sitrus, fruit, talcum dan rempah. Lepas tu, bau kedua kita dapat hidu dan ia merupakan elements penting dalam wangian tu, yang mana ia  bau floral, fruity or rempah yang lebih strong. Bau inilah akan bertahan antara 3-5 jam lepas disembur. Lastly, bau asas *lebih pekat dan attracted akan muncul dan ia boleh bertahan antara 5-10 jam, yang biasanya berbau gaharu, vanila, air, tar, kulit, tembakau atau musk.

Bagi cikla, bau wangian ni adalah terlalu subjektif dan tak sama untuk setiap orang sebab ia ikut taste orang tu. Rasanya bau yang 'selamat' tak kira untuk lelaki atsu perempuan adalah bau floral atau fruity. Kalau orang yang mahu lebih berkeyakinan, better pilih bauan yang kuat sikit dan bersifat 'kayuan'. Baru nampak strong. Hehe.

Sumber : Ruangan HATI, Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments